Kaninbur på 2x3 för liten?
Hejsan svejsan! Jag ska bygga 3 kaninburar snart. 1 till en dvärgvädurshane. 1 till min hermelinhane, och 1 till min hermelin hona + 1 av hennes ungar. Jag undrar om det blir för litet om man har burar på 2x3 meter, och dom ska bo där året om? Kan dom springa av sig ordentligt då? Någon som har tips? inför bygget? :)
Vi ska ha minknät på sidorna, kompostgaller på botten och hönsnät på taket :) Tänkte även ha en bur på ben, men så att jag lägger en planka eller nåt så att dom kommer in.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan du förklara vad du menar med kompostgaller som botten??
Hur högt ska höjden vara då??.
Dem ska väl inte vara där inne hela tiden?
Måtten låter ok, omdet ska vara för 1 kanin.
men ja du fpr lite bättre svar snart.
Alltså, det är typ som galler, som är hårt, men de är ganska stora hål (så att dom inte fastnar så lätt med fötterna), men tillräckligt små hål för att dom ska hålla sig inne :)
Höjden kommer vara runt 1 meter tror jag. Eventuellt högre där 'inneburen' (med 4 ben) kommer stå :)
Jo.. jag hade tänkt att dom skulle vara där hela tiden. Dom kan gå in och ut som dom vill typ :)
Aaaa du menar att kompostgaller (å ja vet vad det är ;) ) ska stå på marken?. Trodde du mena att de skulle vara luft imellan..om du hänger med.
Ska dem vara där hela tiden så tycker ja du ska göra de större…. Just om de ska vara mamma å ungar och det.
Inne burens ben ska väl vara rätt häga va? så då får ju höjden vara mer än 1 m lång.
Ja, just där inneburen kommer stå ska det vara högre :) Hur stort ska det bli då? Det blir ju 3 separata burar.
Ju större desto bättre, men där du ska ha mamma kanin med ungar så tycker ja att den buren ska vara större än till dem andra.
Men de är svårt å säga efter som ja inte vet hur de ser ut hos dej, elr om du har en ritning på det hela.
Men kör på dem måtten, fast högre med höjden, å liute störra te mamma kanin med ungar.
2*3 meter är inte för litet, tycker jag, det ger ju ändå en springyta på 6 kvadratmeter.
Ena sommarhagen vi hade hemma var på 2,5*2,5m och den kändes inte för liten för en kanin.
Hade även mamma + 4 ungar ute i den och den kändes inte direkt för liten då heller.
Sedan kan man ju alltid bygga större om man vill det.
Okej, tack för svaren! :) Jag ska bara behålla 1 unge så det blir bara mamma kanin + 1 unge :)