Behöver man bur till en kanin?
Hejsan! Jag vet ingenting om kaniner, men undrar en sak. Min kompis har en stor kanin och han/hon har ingen bur! Kaninen springer fritt i hela rumet och sover på kuddar.
Jag tror inte att man kan hålla en kanin så, men jag vet inte så mycket om dem.
Jag älskar djur så mycket men kan jo inte anmälla en vän till landstyrelsen så jag väntar på svar!
Hon har antagligen kaninen frigåenade. Så länge kaninen mår bra och alla sladdar är gömda/skyddade osv är det inget fara alls :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger samma som frida att den kanin är då frigående
What doesn't kill you makes you stronger.
Precis som #1 säger så är det helt OK att ha en kanin frigående i sitt hem. 
Aha! Jag var rädd att kaninen kunde skada sig eller rymma osv.
det e ju precis som att ha katt:) kaniner brukar inte må dåligt över det då dom inte har någon bur att vakta över:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Man får ju självklart se till att "kaninsäkra" lägenheten/huset/rummet först, så att man minimerar riskerna att kaninen gör illa sig. 
Min kanin går fritt, men jag har en bur som alltid är öppen med hö och kisslåda. 
Va nice :)
Hur mår Algot?
Jag har en gammal marsvinbur i källaren o täkte lite på att ha 2 marsviner, men min mamma vill inte ha marsviner. Hon sa att jag kan ha en hund eller kanin eller iller :(. Men jag tycker inte om iller o kan inte ta hand om en hund, så kanske en kanin? Men jag är osäker för att många säger att kaninkiss luktar.
#8 Kaniner luktar inte mkt tycker inte jag, men ska man ha en hane inne är det bra om man kastrerar hanen :)
Hur stor är buren?
#8 Algot mår suveränt! Skuttar runt i köket, ska snart få skutta ut på gräsmattan och sedan få lite grönsaker + pellets.
Kaninkiss luktar långt ifrån lika mycket som muskiss, tycker jag, och då har jag ju en okastrerad hane som ska lukta mest. Fast har haft massa honor också och de luktar ännu mindre.
#8 det lukta om man inte byter buren på länge
Jag har förövrigt också en marsvinsbur, på tok för liten för kaniner egentligen men han är aldrig någonsin istängd så det fungerar ju bra som mat-/toalett-/sovplats om den alltid är öppen.
Buren är ungefär 90x50x40 (LxBxH)
#13 då är den lite för liten
#13 Den kan du inte ha till kanin sen:)
#13: Då funkar det om kaninen aldrig är instängd.
Annars är den för liten.
#14 Inte om de är frigående? Algots bur har de måtten men han har ju tillgång till minst hela köket 24h om dygnet.
#17 Har han det bara som "gömställe", matställe gör det ju inget om han är frigående men det är förliten för en kanin som ska bo där inne helt:)
Aha :P Jag har mätt buren o den e 100cm på längden. Men om skulle jag kunna ha en kanin i den om den skulle bara sova där?
#19 En kanin som ska bo där i måste höjden vara minst 50cm och en kortsida minst 50, går endast bra som frigående helt inte annars
#19 ja och vara frigående
Okej! Men kan man lära kaninen att bajsa i buren för att min kompis kanin som e frigående bajsar överallt.
#22 ja man kan få den rumsren
#22 Ja kaniner brukar vilja kissa och bajsa i samma hörna :)
Just bajspluttar kan man få stå ut med att det kommer utanför lådan med vissa kaniner.
Men de flesta brukar vara duktiga att kissa i ett hörn.
Vabra då :) Min mamma tjadade lite också om en lejonkanin, men om jag skulle köpa en kanin så blir den en black tan!
#26 Färgen eller rasen? ;)
#26 Både färgen och rasen heter svart tan. :)
#28 men hon frågade ifall hon skulle ha rasen black tan eller en black tan färgad kanin.
#28: Faktiskt inte. 
Rasen heter enbart Tan.
Däremot heter det ju mycket riktigt svart tan (eller tan svart) i standarden, och inte black & tan som är det utländska namnet.
#29 Va? Mitt inlägg var riktat till samsomaster14 då han skrev black tan då det heter svart tan. :S
#31 oj läste fel sry ;)
#30 Ja, för de kan ju vara i olika färger, var klumpigt formulerat.
man kan ha kaninen ute året runt om vill det då e man inte rädd att kaninen biter i sladdar ,din kompis skulle ha en bur om dom inte är hemma tycker jag man vet inte hur kaninen gör hemma,
Jag tycker kaniner är underbara djur tycker jag jag själv har kaniner så kan man träna dom hoppning och tävla
jag själv så tävlar jag och träna har en mini klubb
vill ni veta mer om mig och kaninerna
jag är medlem i zoonen me 
#27 Färgen. Jag älskar färgen eftersom jag såg några svarta belgiska harar på tv och blev direkt kär i färgen :P
34# Jag tänker bara leka med kaninen.
Avråder dig dock att skaffa belgisk hare som första kanin, har själv haft en sådan korsning och det var den mest fruktansvärda kaninen jag har träffat, nåågonsin! Har även träffat andra belgiska harar och de är verkligen en svår ras som kräver MASSOOR med aktivering och är definitivt inget gosmaterial.
Okej, jag har inte läst alls men om dom e så hämska så vill jag inte ha nån belgisk hare.
Jag såg andra "vanliga" svart tan kaniner o när jag läser om kaniner så vill jag ännu mer ha en.
Så jag vill ha en svart tan kanin, men vart kan man köpa såna? Ska jag köpe kaninen på djuraffären ?
Harar är verkligen inte hemska på något sett, tycker det är lite synd att du drar alla över en kam. Själv består min kaningård till större delen av harkorsningar och de är den mest underbara rasten jag någonsin mött!
Men hur mycket kostar en kanin i månaden ? Jag får bara 400kr i månaden och måste köpa musmat, reptilmat+sand.
En annan fråga: Hur mycket kostar en vanlig kanin o en hare?
En vanlig kanin och en hare? vad anser du är en vanlig kanin?
Alla mina kostar i princip lika mkt i månaden, men har du endast en kanin bör du ha råd :)
#39 Hemsk är väl kanske en definitionsfråga, det är ju sällan gosekaniner direkt. Kanske vädurskorsningar men har faktiskt inte träffat en gosig, trevlig, renrasig belgisk hare.
Bör dock tilläggas att jag har skyhöga krav på temperament, vilket jag anser är bra.
#42 men det har jag träffat, så eftersom du dessutom själv endast haft en harkorsning och inte ens renrasig så borde du ju inte säga att de inte är något man kan gosa med, för självklart kan man det. En mer personlig social, speciell och underbar kanin än harar går inte o hitta :)
Hmm, jag frågade om min kompis håller sin kanin på rätt sätt o nu ska jag köpa en kanin. Hehe jag ska nog läsa på lite mer.
Men jag har lite mer frågor.
1)Vart kan man köpa pellets och nyttigt hö?
2)Hur får man sin kanin rumsren?
1, grangården har bra pellets o hö finns hos bönder :)
2, ha en toalåda i hörnan som kaninen föredrar eller om du har en inne bur som står öppen där kaninen kan hoppa in o ut som den vill, de har funkat till mina iallafall :)
#43 Har säkert träffat ett 50-tal RENRASIGA harar som har varit spattiga och enligt mig jobbiga att ha och göra med, inte aggressiva men inte uppnått min höga standard vad gäler just temperament. Har faktiskt träffat EN som var relativt lugn, en import. Tror att TS vill ha en kanin som är ett relativt "säkert kort" och då skulle jag inte rekomendera harar, om man nu inte planerar en massa aktivitet och mindre gos.
Är bortskämd med en "kaninhund" som följer mig hack i häl, kräver att bli gosad med, självmant hoppar upp i famnen, gärna slappar med mig i soffan, humlar av glädje när han ser mig, pussar så fort han får chansen, aldrig någonsin bitit/rivit mig eller någon annan för den delen, varit kontaktsökande sedan första dagen jag fick honom, helt rumsren och bara helt underbar. Så ja, hög standard har jag.
#46 precis det du skriver på slutet har jag med, med alla mina kaniner och där är de flesta harkorsningar. Ingen av dem är jobbiga att ha o göra med. Folk som avlar för renrasigt ger inte sina kaniner, enligt mig, tillräckligt med Motion och uppmärksamhet så jag tycker inte det är konstigt ifall utställnings harar, eller kaniner överhuvud taget som är framavlade hos någon som har ett så stort antal kaniner till som de flesta har inte är särskilt tama eller dylikt.
Vad jag ville säga är att jag tycker nt du ska avråda ngn från att köpa en hare/harkorsning. Alla raser kan bli stirriga, agressiva m.m. de beror oftast på ägaren och inte kaninen.
#47 Har inget emot harkorsningar, de kan vara mycket trevliga men har svårt för renrasiga då de är avlade mot ett temperament (ett "harigt" sådant) som enligt mig inte är så tilltalande.
Min harkorsning var vanvårdad i hemmet innan så hon var ju skadad på grund av det, vilket jag har förståelse för så hon är inget bra exempel. Men som sagt, kommer inte att börja gilla harar även om dina korsningar är trevliga då alla renrasiga jag träffat inte har varit det.
#48 ingen poäng o disskutera vidare :) De ända jag ville ha sagt är att inte dra alla över en kam. Det finns massor med trevliga renrasig harar och har korsningar.
LoL, jag gillar tycker inte om många aktiviteter, så e hare e inget för mig.
Om jag skulle beskriva kanin som jag vill ha så skulle jag beskriva den som Emma gjorde :)
Hmm min mamma vill att jag ska vara ute mer så jag kanske skulle kunna tävla i hoppar-stuffen
#50 hoppning är ju en aktivitet? :)
#49 Det finns det säkert, men att skaffa en kanin som senare visar sig vara något man inte ville ha kan vara förödande för hela kaninintresset. Därför anser jag att man bör satsa på en säkrare ras som första kanin OM man nu inte vill satsa stenhårt på hoppning eller annan fartfylld aktivitet som harar i större utsträckning kräver.
Skyller dock på uppfödarna, håller med dig om att många (INTE ALLA) uppfödare av renrasiga harar inte ger dem vad de egentligen kräver och därför blir temperamentet sämre. Vilket verkligen är beklagligt. 
Men det e som fritid för mig.
#52 Precis de med uppfödarna, en hare uppfödd på en bra sett som fått uppmärksamhet och mycket hanterad kan bli mycket keligare än tex. en dv.vädur men tyvärr är de flesta renrasiga uppfödarna inte så intresserade av hur kaninen blir. Dock de renrasiga jag träffat har varit uppfödda privat och de är världens keligaste :)
Då blir den en kanin om 1-2 månader :)
Men jag tycker ändå att möss är det bästa 
#55 Var dock noga med att sprita händerna mellan hanterig av de ollika arterna, båda kan vara symptomfria smittobärare av olika virus/bakterier som man INTE vill ha på den andra arten.
Jag vet Emma. Jag spritar alltid händer efter kel med mössen.
#57 vad roligt att du ska köpa kanin
Pellets kan man köpa från som säljer djurmat som säljer hästfoder,fårmat,komat om köper stor säck på 25kg då räcker det längre
för kanin jag köper sådan mat till mina kaniner
hö kan man köpa från en bonde som säljer eller från hästgård me .jag få hö av en kompis ,
spån kan köpa me från hästgård det kan finnas andra ställen
lite tips? från mig
Jag har tre korsningar dvärgdur,lejonhuvade,hermelin en dvärgdur
Kaninpellets är billigt till en kanin, carrier t.ex finns i 10kgs säck på bla granngården.
Hö finns lite överallt hos bönder, kostar knappt något och en bale på 10-12kg räcker flera månader till 1 kanin.
Spånbale finns att köpa med på bla granngården för runt en 100 lapp, räcker verkligen länge till en kanin. (blir mkt dyrare att köpa småbalar i affärer).
Det blir ingen kanin! Jag läste en bok om dom o det varkar som om jag har för lite tid för an kanin.
#61 Kanin kräver inte mycket tid, när jag gick gymnasiet åkte jag 6 på morgonen och kom hem runt 6 på kvällen, då hade jag 2 kaniner och 2 marsvin :)
Men man känner själv om man har tid eller inte )
Jag håller med #62 det tropå om har tid eller inte med kanin
jag har mycket tid med kanin jag har haft kaniner hela mitt liv har gått i skolan så va mina kaniner hemma tills jag kom hem då ta hand dom
jag har kaniner nu me har tid med dom jag jobbar nu
Vad bra att du har läst på ordentligt och insett innan att du inte har tid INNAN du skaffar kaninen, istället för att impulsskaffa en kanin och sen får den inte den uppmärksamhet och tid den behöver. Bra att du tänkte efter :)
och liten notis till #62. Det låter kanske inte idealiskt att vara borta tolv timmar från fyra djur, även om dina djur säkert inte led av det och förmodligen mår dina djur jättebra hos dig och du gav dem all uppmärksamhet den tid du var hemma! Så inget ont så. Dock känner jag mig skeptisk till att man uppmuntrar någon annan att skaffa kanin och påstå att den inte kommer ta mycket tid, till en person som kanske redan har fullt upp med massa djur. Bättre isåfall att vänta kanske. Bara en liten instickare! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#64 Jag kollade till dem innan jag åkte och direkt när jag kom hem. Hur tror du folk gör som jobbar? Har inga av dem djur.
#65 Jo självklart! Hur folk som har t ex hund gör för att få ihop alla promenader när de jobbar mm förstår jag verkligen inte. :P Jag jobbar också men oftast inte så långa dagar så jag har tur där, än så länge. Men jag menar bara att man för djurens skull inte bör uppmuntra någon att skaffa djur om den verkar skeptiskt till att hen har den tid som krävs. Även om kaniner inte kräver tid som samma sätt som t ex en hund som behöver aktiveras mm, så är det ju bra om man har tid och inte skaffar en kanin i tro att det räcker med att man ger den mat och vatten. Jag vill betona att jag inte menar att du inte ger/gav dina kaniner tid & kärlek, men att alla tolkar ju saker olika. :) tips? och sånt.
#65 jo många som jobbar har djur, men många djur får heller inte den uppmärksamhet och tid de behöver. Trots att det inte är lagligt finns det tusentals hundar som sitter hemma ensamma i 8-10 timmar per dag. Massor med burdjur får mat och vatten men inte den tid utanför buren som de behöver. Detta just för att folk köper djur som de egentligen inte har tid med.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#67 Jo det vet jag, en hund får sitta själv 6 timmar i sträck, inne då, längre i hundgård…Jo många gör ju tyvärr det.
#66 Min mamma var hemma så hon kollade till dem med mitt på dagen.
Men jag har inte uppmuntrat henne att skaffa om hon inte har tid.