Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1894 ggr
Bejja
0

Oseriösa uppfödare?

Har ni varit med om oseriösa uppfödare på ett eller annat sätt?
Tex. inte fått med allt som man ska få med, smutsiga burar, otrevlig uppfödare xD jaa, ni fattar :) Berätta också gärna vad som hände.

[Niike]
0

Ja, det var för länge sen. Mamma och jag skulle åka och kolla på kaniner, för jag skulle köpa en (jag var liten). Hon som hade uppfödningen hade supermånga jättesmå burar. Inget hus/sitthylla i någon av burarna. Det var sommar och jättefint väder ute, ingen hade gräs i buren eller var ute i rasthage/bur.. Och så hade hon en jättepytteliten bur med en hermelin i med 10 småå ungar kommer jag ihåg .. :') Men burarna var förskräckliga:S

MarHai
0

Ja, flera gånger.
Det finns en uppfödare inte långt ifrån mig som har sina kaniner i forskningsburar….

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jojsan
0

Ja en gång lite smått.. Hon är då inte oseriös, tävlar mycket.. Men hon har kaninerna i nog stora burar för deras storlek men de verkar aldrig få komma ut.. Hon stack in handen i en bur med mamma kanin och kaninungar och typ alla försökte attakera henne… Inte bra temperament på de ungarna.. :/

Tina-A
0

Japp. Jag köpte Leah av en oseriös uppfödare, tyvärr!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

#4: Vill du berätta lite? :)

Intressant tråd!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Pinacoladas
0

#4 Berätta mer :)

Fly_
0

Japp!

Jag köpte en hermelin av en oseriös uppfödare som aldrig hade gjort rent buren, kaninerna var toviga och skygga. Uppfödaren satt och sa hela tiden "välj en kanin j*vel någon gång", kaninen jag tog hem av sympati hade blods sår på tassarna och dog 2 dagar efter köpet pga hjärtatak. Hon dog på min säng hemma hos min far Gråter. Jag kontaktade uppfödaren men den nekade att kaninen kom från den efter det kontaktade jag djurskyddet och uppfödaren blev tvungen att lägga ner.

Saknar den lilla hermelinen än. Gråter

Tina-A
0

#5 + #6: Haha, visst ^^,

Jag kom dit.. Lägenheten verkade helt okej. Dock gillade jag inte att alla burar var staplade på varandra. Dom hade typ 17 kaniner och det kändes lite trångt. Men de försäkrade mig om att alla är ute 1-2 timmar om dagen i olika rum i lägenheten och springer av sig.

När dom skulle plocka upp ungarna så liksom smög dom sig på dom med handen. Försiktigt med handen en bit ovanför och bakom kaninen.. Sen PLÖTSLIGT högg dom till och tog tag i ungen. Jag blev chockad! Ungarna blev jätterädda! Men jag tänkte inte mer på det då faktiskt..

Sen bad dom mig kolla könet för dom inte kunde själva! Det var ju en väldig tur att jag visste hur man gjorde då.. Sa vilket kön det var på alla deras ungar och tog sedan Leah. Med fick jag lite av hennes gamla mat (visserligen pellets) och sedan gick jag där ifrån.

Hon har alltid haft stora problem med att bli buren och jag kan tänka mig att det beror på de väldigt många hemska minnena hon har från att hon blev plötsligt attackerad och sedan upplyfft helt utan förvarning..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

soten
0

#8 Usch….

Pinacoladas
0

#7 NEJ va taskigt!! Asså hur kan man göra så? Himla idioter, stackkars din kanin :'(

#8 Stackars lilla Leah.. :(

Ync
0

#8: Ursh.. :(

Agda
0

När jag skaffade mina första holländare så hade honan halvhängande öron, uppfödaren visste att dom inte skulle ha så, också visste hon att jag skulle ställa ut och avla rasrent på honan. Efter att kaninen blev nollad på utställningen så sade uppfödaren "jag hade egentligen tänkt att sälja dom ungarna till kel"…
Snällt att sälja en sådan till en som var ny med raskaniner…
Den uppfödaren skulle jag köpa en annan holländare av senare, hon bodde ca 40 mil härifrån. Kvällen innan vi skulle åka så "upptäckte" hon ett svart streck under magen på kaninen, som dom inte fick ha. Men hon erbjöd mig inte att få köpa en av bröderna som hon skulle spara istället. Sista gången jag köpte kanin av henne!
Sedan köpte jag en feltecknad holländare ganska dyrt (av en annan uppfödare), upptäckte inte förens när jag fick hem den att den var feltecknad, dock hade den gått igenom en gång på 92p. Och det kom fram efter att honan fått kul hos mig att säljaren hade trott att hon var steril… Fel att säga det före köpet ?! Tur iaf att hon inte var steril… Men hon var j*vligt aggressiv, men det var inget säljaren brydde sig om när jag nämnde det…

flisan93
0

#8 usch…stackars kanin:'( Tur att hon hamnade hos dig, i ett tryggt hem:')

KajsaM
0

Nope, men Hampus kommer från en djuraffär så, jag kan väl inte kallade de direkt seriöst.

johanna_loveAnimals93
0

#7 Bra att de la ner!

Ellen95
0

Har aldrig varit med om oseriösa uppfödare.

Jennie104
0

Puttis

Tejo
0

Jag har tyvär råkat ut för oseriösa kaninuppfödare också. Tex att jag fått hem kaniner med alldeles för långa klor. Köpte en reggad hane som skulle vara till Avel, men som visade sig vara steril. En annan gång betalade jag kaninerna jag skulle köpa när jag fick dem, stamtavlorna skulle skicklas per post men dök aldrig upp. Då var ändå kaninerna korrekt märkta och jag jag hade fått reda på stammen i förväg. Stod även på personens hemsida.

Betala inte din kanin innan du fått stamtavlan, det gör jag inte om!

BlackTear
0

Turligt nog inte =) Har visserligen en del kontakt med oseriösa uppfödare men har varken köpt/sålt kanin till dem. Uppfödarna till mina kaniner är sjukt trevligá ;)

Sotis
0

Har aldrig varit med om en oseriös uppfödare.

skanorskaniner
0

Jag har inte köpt någon av mina kaniner hos en oseriös uppfödare..

aliciia
0

inte kanin.. men marsvin :( de va jätte fint.. jätte stora burar ( flera meter llånga ) men det va jätte smutsigt.. luktade jätte illa ( amoniak (?) ) men marsvinen var fruktansvärt söta.. köpte inte någon där..

skanorskaniner
0

putt

Bamse 08
0

Puttar upp

What doesn't kill you makes you stronger.

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag köpte min Izadora, så fick jag aldrig med H-beviset, det var för 1,5 år sedan, har inte sått det än… Har mejlat, & mejlat, hon lovade. Har testat alla hennes mejladdresser, till & med hennes mans.. :)

Inte kul! Men nu är hon såld :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Loverabbits
0

Med en av mina skulle jag få med härstamingsbevis, skötselråd, övergångsfoder samt bilder på en CD. Dessa hade dock "glömt" detta och sa att jag skulle få det senare. Har dock inte fått det än…

En annan gång skulle säljaren mejla härstamningen och bilder till mig då jag inte fick med det vid köpet. Har inte heller fått det än…

Annars har jag bara träffat på trevlig och seriösa uppfödare!

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

[Bolten]
0

Har inte köpt någon av mina kaniner hos oseriösa uppfödare, dock haft en heldel oseriösa köpare :)

LitenPyssling
0

Jag har varit med om en oseriös uppfödare, idag ska hon tydligen ha skärpt till sig men hon är i mina ögon oseriös ännu av flera anledningar.

Skulle dit och kolla på en kaninunge, en fin gård med en "hundgård" som var gjord till kaninerna. Inne där var ett par kaniner, ingen av de var särskillt framåt och tama.
Går sedan in i en gammal lada och där finner jag 1-2 burar i godkända mått men som står direkt på betong golv, och då försvinner ju all värme eftersom betong och cement suger ur all energi så det blir iskallt och tomt.
Sen är det instängt med kompostgaller och kaninerna går direkt på betongen. Totalt hade hon där inne 5-9 kaniner som trängdes.
Hon hade även en lösgående kanin på gården utan anledning, nära skog och allt.

Det har sedan kommit fram att hon tar flertalet kullar per år och ingen av kullarna har särskillt fina föräldrar varken utseende mässigt eller temperaments mässigt, vad jag hört/sett!
Hon tar än idag flertalet kullar vad jag sett på blocket bland annat då jag tycker jag ser annonser ifrån henne mest hela tiden och aldrig med någon bra text eller information om varken föräldrar, kön, färg eller temperament. En annan sak vore ju om hon hade en sida där allt står men det har hon heller inte.

Köpte en kanin där men hennes temperament var helt oacceptabelt, det värsta är nog att hon dessutom rekommenderade kaninungarna till barn - ingen av kaninerna överhuvudtaget gick att hantera.

Det är nog den enda, sen har jag varit med om otroligt oseriösa köpare också..

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Ellahpella]
0

Ja, eller inte "köpare" men jag har sett detta.

Några barn som parar sina 2 kaniner som är "kusiner".

Båda föreldrarna/kusinerna är även brokade.

Många av ungarna dog för dålig hantering osv..

En dog senare p.g.a inavel & att han var viltscheck, ägaren som köpte h*n blev jätte ledsen.

Nu har dom tagit en kull igen.. :/

Tror inte ens att dom medelar dom nya ägarna "om att ungarna är viltscheck eller att det är inavel"..

Föreldrarna låter dom bara para kaninerna trots riskerna för kaninungarnas lidande. Tror dock inte att dom menar något illa, är bara okunniga.

Dom städar sällan burarna då kaninernas bajs hade mögglat när jag var där sist..

millan1997
0

Jag har varit med om en oseriös uppfödare men det var om en hund,en

Shitzhu tik en valp som jag  skulle köpa,Jag hade reserverat valpen och skulle köpa den veckan där på. en vecka senare  så ringde jag upp och frågade vilken tid som passade dom så vi kunde träffas för jag skulle köpa valpen och vi skulle träffas på Djurmagazinet,och då skulle hon ringa upp på typ 5 minuter för att hon skulle prata med sin man  och 5 minuter senare så ringde hon upp och då sa jag vilken tid passade er då- imorgon och då börjar hon säga att hon precis sålde valpen till en person som kom nyss….Vart jätte ledsen och sa att hon hade ju lovat mig den valpen men hon sa att hon hade glömmt bort och råkade sälja valpen…Det var inte så kul och vart jätte irriterad och ledsen Gråter

millan1997
0

Fast var ej någon uppfödare men ändå inge kul…….

millan1997
0

#28 skrivet av LitenPyssling: vilken uppfödning är det?  Bor uppfödaren i västerbotten? hemsida? föder dom upp TYsk jättesheckar? tänkte bara fråga så inte jag råkar på någon oseriös uppfödare….

Suskiv
0

Nej inte kanin, mer än att de inte svarat när man mailat dem.

Däremot katt. Mina två monster kommer från en kvinna som har två okastrerade honor som får flera kullar per år. Konstant är det annonser på blocket, lokalpressen och affären om kattungar. Kattungar som säljs för tidigt.

Då när jag skaffade mina katter så visste jag ju inte att hon var oseriös, men jag borde kanske ha dragit öronen åt mig när jag erbjuds två kattungar som är 12 resp 14 veckor och kommer från två olika kullar. Uppfödaren ursäktade sig även för att katterna var så gamla, de andra i kullen hade hon sålt när de var 8 veckor så det var ju jättesynd om mig som inte kunde få så små kattungar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

torpetskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En hjärtskärande historia, iallafall för mig.. som tyvärr är sann.

Såg en annons om två kaniner "tillsalu" precis i närheten av där jag bor. Pappa lovade att jag skulle få köpa en till kanin om det fanns någon i närheten.

Såg två ytterst suddiga bilder, den ena bilden fick mig att fundera lite, vad var det där för kanin? Den såg ut att vara någon konstig blandning av en dvärgvädur, med extremt konstig rexpäls. Den andra kaninen såg helt okej ut dock.

Jag och pappa åkte dit, till en mamma med en jäkla tonårsdotter i lägenhet. När jag kommer in i lägenheten möts jag av en hemsk jävla syn.. Dessa två kaniner sitter i en bur som var ca 40 x 80 cm!??! Och en sitthylla som tar upp halva burplatsen och som inte går att krypa under heller!

Ena kaninen (Atlas) fick jag själv bekräftat av ägaren att "vi borstar honom varje dag med VATTEN, det kanske är därför pälsen är tovig!"
Pälsen satt i små klungor, lite varstans var det kalt. Han hade ingen päls på läpparna, han hade bettfel och dem hade tydligen AVLAT på honom?! Idiotjävlar! 4 jävla kullar hade han och den andra kaninen fått tillsammans!

Andra kaninen, Ängla, var det inget större fel på. Förens efter ett halvår, då jag kände en stor knöl under hennes mage.. Cancer.

Ägaren hotade med att om jag inte tog dem (gratis) så skulle hon åka direkt och avliva dem.. Pga allergi. (Nej, pga att den där fjortistjejen inte längre visade något intresse och inte tog hand om dem)

Jag sa direkt att.. "Nej pappa, jag vill inte ta dem här.." Men sen tog jag in de där orden ägaren sa.. Så jag tog dem. Jag kan inte direkt ångra att jag tog hem dem, för de fick en bra sista tid hos mig. 
Fick smaka gräs, ut och skutta fritt i grönområdet, prova lite hoppning, hälsa på mina andra kaniner och sånt..

Tog hem dessa första helgen i November.
"Atlas Jet" dog i Mars året där på, det fanns inget att göra. Veterinären försökte göra allt han kunde med hans hemska tänder..
Han svalt ihjäl tillslut, hittade honom död i mitt rum när jag vaknade på morgonen. Han fick ligga på den finaste halmbädd med handdukar man kunde fått.

"Ängla från ovan" fick en sommar extra, som hon tillbringade i mitt stall. Fick komma ut i boxar varje dag, leka med marsvinen och äta obegränsat med gräs och klöver. Gick till och med ned till vattnet och tog sig ett dopp! 
Somnade tillslut in i Oktober, då jag hade haft henne i nästan ett år. Strax därpå somnade mina båda marsvin in, troligtvis i sorg och saknad av henne..

Det här var deras historia.. <3

Atlas på bild, dock hade jag försökt reda ut hans tovor där, så pälsen såg inte lika hemsk ut. Men ja, ni ser ju.. Världens gosigaste kanin var han iallafall <3

Peak303
0

Vilka hemska historier, blir lite tårögd när jag läser om vanvårdade kaniner.. :'I

När jag köpte min ena kanin så skulle jag fått med Härstamningsbevis. Vilket jag aldrig fick efter att jag mailade henne ett antal gånger. Så jag gav upp mailandet. Jag frågade även om jag fick se pappan till kullen men det fick jag inte.. :S

Men hon skickade senare en bild på honom så jag fick se bild på honom iaf :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

flocken
0

japp..

jag hade en jobbig period där jag förlorade mina kaniner på löpande band. En fick ett anfall & blev förlamad, en blev aggresiv. Så köpte jag mig min dröm kanin, en svart dalmatiner Rex. Han vaknade inte upp narkosen när han skulle kastreras.Han kom från Uppsala. Jag bor 5 mil över Kalmar.

Tog då kontakt med en uppfödare 1 timme från mig. Berättade hur allt låg till. Kändes riktigt bra. Hela familjen åkte & tittade på hennes kaniner (hermeliner). Fina burar, välskött osv. Hade inget att klaga på. Hittade 2 st honor som fick följa med hem. Direkt fick den yngre rinnigt öga. Efteer 2 veckor åkte jag till vetten. Båda två hade långt gången Pasteruella & fick somna in direkt. De kunde trycka ur var ur ögonen på dom. De kunde knappt andas.

När jag då pratade med uppfödare nekade hon allt. Hon säljer fortfarande.

Även att enl vetten så hade detta gått långt. var inget de hade haft i 2 veckor. Utan länge

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

thildatessie
0

#29 ursäkta med vad är  viltscheck?

Linnet
0

#37 Det heter vitscheck och är en kanin med dubbla brokningsanlag, som gör att dom får nåt fel med magen och blir sällan särskilt gamla. Därför ska man aldrig para två brokade kaniner med varann.

Peak303
0

#38; måste bara tillägga att det gäller mantlade och sheckar med Oskyldig

-'  Malin Hultman

[Djurlinnea]
0

Har inte varit med om oseriösa uppfödare. Men visst Nillas mammas pappa är Nillas pappas farfar. Det var nog en inavelskull för att se om det fanns några defekter på uppfödarens kaniner.

Kom på nu att jag inte fick h-bevis av Bettys uppfödare men annars hade hon väldigt fina och mysiga kaniner. Men Bettys mamma skulle jag inte parat. Väldigt aggresiv och revirvaktande…

Linnet
0

#39 Ja självklart brokat, mantlat scheck, allt kommer ju från brokningsanlag

Peak303
0

#41; Jo de va därför jag sa de. Kanske inte alla som vet Glad

-'  Malin Hultman

rabzzit
0

Asså det här är inte uppfödare men tycker att det är konstigt.

Jag har ju fått en a mina hankaniner av min kusin, och hon hade köpt den på utställning. Sen frågar jag hennes mamma om dom hade fått med stammtavla eller något sådant, men dom hade inte fått något!

Är inte det lite oseriöst om kaninen säljs på uts??

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

MarHai
0

Många uppfödare bokar tillsalufack på utställningen, för att ta med ungar som ska säljas. Det är såna som oftast inte passar för utställning, därför säljs de inte med stamtavla.

Solbackens kaniner

[Luppa]
0

#44 Fast många föreningar tillåter väl bara kaniner med stamtavla i sina till salufack?

[vretenskaniner]
0

Har varit med om både oseriösa säljare/uppfödare och även oseriösa köpare.

MarHai
0

Det har jag inte varit med om. Ser på många utställningar att ungar som ej passar för utställning/avel säljs papperslösa (eller med härstamningsbevis).

Solbackens kaniner

[Majasmamma]
0

Jag köpte ju då en hona "osedd" som kom med transporthjälp och som hade ett ganska rejält bettfel vilket uppfödaren påstår sig ha missat… Jag skulle då få en ny hona som kompensation men uppfödaren sålde istället iväg de honor jag skulle ha fått första tjing på att välja mellan och slutade svara på mail.

Alldeles nyligen drog jag mig ur ett köp då uppfödaren kändes oseriös (okunnig och dålig info) och dessutom var ganska otrevlig i mail.

Kommer aldrig någonsin att köpa kanin (eller annat djur) igen från en uppfödare som jag inte känner är helt seriös. :oP

[Luppa]
0

#47 Ok.

Det är ju alltid en chansning att köpa kanin, osedd eller ej.
Sen så är det definitivt en tolkningsfråga, vad som är oseriöst.
Jag har väl kanske inte riktigt samma syn på det som den genomsnittliga 14åringen aka i fokusmedlemmen. Oskyldig

Att en person som har 20-30 kaniner, inte har möjlighet att låta ALLA komma ut VARJE DAG, ser inte jag som något konstigt. Det behöver inte betyda att uppfödaren är oseriös.
Om man satsar på utställning, och att få fram så bra djur som möjligt, så behövs det ganska många djur.
Och jag ser inte det som oseriöst, så länge som djuren får god omvårdnad.
Det kan väl diskuteras om det går att ha typ 100 djur, och fortfarande ha en god djurhållning. Jag tror inte det.
Jag har ca 20 vuxna, och jag tycker att jag sköter dem bra. De får gräs 2 ggr om dagen och de som är lite mer sociala pysslar jag med dagligen. De som helst vill vara ifred får vara det för det mesta.
De kaniner som gillar att vara ute i sele får vara det med jämna mellanrum, andra får vara ute i Hage.
Jag är iofs hemma hela dagarna, vi har bondgård. Så jag har mer tid till mina djur än en heltidsarbetande/student.  

Summan av kardemumman: En del av er skulle säkert se mig som oseriös, fast jag ser mig själv som väldigt seriös.

[ninnakm]
0

Jo för ett par år sedan skulle jag köpa en renrasig lejonhuvad kanin, från samma "by" jag  bor i. Det var på den tiden som jag och min familj var lite "dumma" och blev lurade till att köpa en kanin med bettfel. När vi klippt tänderna hos vet flera gånger och hon var dessutom ganska aggressiv avlivade vi henne. Sen fick jag veta av en annan uppfödare, som köpt kanin därifrån att hon var tvungen att avliva den pga agressivitet. Uppfödaren trodde inte att jag skulle ta handom kaninen, då hennes barn hade både häst och kaniner och mamman fick göra allt åt henne.  Då berättade pappa att jag också har hästar kaniner, tar handom de jätte bra, och jag har ju inte tröttnat än, kommer nog aldrig att göra det heller.