Hjälp med utebur! Tips ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej !
Jag ska bygga en åretruntbur till mina två dvärgvädurer Kafka & skutte, och det är första gången jag bygger :P Jag har gjort en ritning som ni kan kolla på :) ( Men den är ej så detalj/ordentligt ritad)
Denna buren ska stå i en Hage som är 4x4 och 2m hög (inte så säker på höjden)… ( Hagen håller jag på att bygga just nu )
Jag tänkte Köpa materialet från byggmax.
Buren ska vara: 200x100x60cm, benens höjd 70 cm :) (Takets exakta höjd vet jag ej än, inte bra på räkna ut sånt)
Tänkte använda mig av : Råspont ( 22x95mm) och oljehärdad board på väggarna (3,2x1220x2440mm) , På Taket: underlagspapp & Råspont (22x95mm), sen bottnen tänkte jag plywood, Själva stommen är av Reglar. Dörrarna : Regel & Nät + plexiglas
Själva 'Sovdelen' ska vara 45x100 + 60cm hög. Tänkte oljehärdad board eller plywood på den ena sidan.
Målar allt det yttre i slutet, men ska man måla invändigt med ? Och är det tillräckligt med skydd mot kylan ? Klarar kaninerna detta ?
Jag bor i skåne, malmö så på vintrarna brukar det vara -5 grader,men de senaste vintrarna har det varit -15 till -20 grader på natten.
57 # som läst, men inga tips? till mig ?? :P
Jag gör hela mina burar i OSB skiva med oljefärg och kallasfalt. Kaninerna har tuggat på oljefärgen men ingen har blitt sjuk av den (och jag fick den rek för bruk med djur ) måla invändigt och utvändigt och de ska nog vara gott nog med skydd
Jag hade nog avstått plexi glaset om du hadde tänkt ha det på inne delen/sov deln då det drar till sig kyla.. tänk på att hagen måste ha tak, så att inga rovdjur kan ta sig in.. samma med bottnen..
Jag tycker att det ser bra ut. Men skippa plexiglaset som sagt.
Isolering behövs inte, och definitivt inte i skåne. Blir det kallt så slänger man bara in extra halm. :)
Och ett tips: Måla allt INNAN du skruvar ihop, det är mkt lättare än att måla en färdig bur.
Jag har hört att man inte får ha nät i bottnen på hagar, stämmer detta ?
Oh tack så mycket för era tips?! Skönt att höra att isoleringen duger 
Smart det med att Måla innan
!
#5: Det stämmer inte. 
Det som står i lagen är att om det är en bur som är upphöjd från marken (dvs inte står direkt på den), så får botten inte vara nät.
Står den däremot direkt på marken är nät helt OK.

#5 Man måste sätta nät i botten om man inte vill att kaninen ska börja gräva, dom kan gräva långa gångar och bohålor annars.
Blir inte buren väldigt svårstädad?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja glöm inte nät som #7 säger. Min kanin har en sommarbur och han älskar att bita sönder hönsnätet.. får laga ibland mycket! Krafsar och biter gör han. Så ta ordentligt nät som håller.
Jag tycker du borde göra så man kan öppna taket så har jag på våran bur det är mkt änklare att städa då….
#6, #7: Jaha
min kanin gillar att gräva och känner att jag ej vill ta det ifrån henne:/ Tänkte gräva ner runt hagen på sidorna nät, ca en meter ner, skulle det funka ?? Hon grävde förra sommaren men inte djupt.
#8: Jag har tänkt på det med ^^ tänkte de skulle ha kattlåda i buren. Men man vet ju aldrig vad de får för sig
#10 : Ja, jag har funderat på det. Men att lyfta taket på denna blir ganska jobbigt eftersom den är stor/tung
Men hur gör man en lösning på avtagbart tak då ? bild på lösning??
Dörrarna kmr ju vara ganska stora, men funderat på att minska bredden på buren.
#12: Annars kan du göra som så att du dörrar även på sidorna, men täckta dörrar.
På så vis kan du öppna på flera håll och kolla åt bättre.
#13: Jag tänkte det men jag är inte så duktig på att göra dörrar ^^ Blir det verkligen svårt att städa ?? räcker inte 3 dörrar ? jag kan säkert kryppa in i den annars och städa haha