blödning från urinröret
Hej. Har en hankanin på ett år som har börjat att blöda ur urinröret. Första gången så var det ganska så mycket blod och så var testiklarna jättesvullna. Fick tipset om att det kunde vara urinsten och skulle ge honom mycket C-vitamin att dricka. Han blev bättre,men dagen efter så blödde han igen,men inte alls lika mycket och han var inte lika svullen. Sökte råd och fick sagt att det kunde vara urinväginfektion. Har nu gett honom mycket vitaminer,men idag så hade han blödit lite igen. Vad kan detta vara? Hittar ingen info någonstans. Jag kan inte säga att det är blod i urinen utan det blöder!
Tacksam för svar
Ps… fick rådet att avvakta ett par dagar innan jag kontaktar veterinär. Han är pigg,äter,dricker och "skiter" som han ska.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Instämmer, veterinär omedelbart!
En fråga, hade du gett honom maskrosor och maskrosbald? För då kan nämligen urinet färgas mörk rött..
#4 Brukar inte det vara orange/röd färg?
4-5 Joo orange/röd brukar de vara.
Blod är ju tjockt, mörk rött å rinner inte lika lätt som kiss gör..
från mat kisset är ju som vatten-färg-ornge/röd nyans eller vad man ska säga.
#5-6 jo normalt är det orange rött grummligt, men det kan bli mörkrött och lite mer trögflytande. Min kanel fick det en gång, jag började skrika och hadde full panik och ringde veterinären och fick en tid, tog med lite av "blodkiss spånet" till veterinären för å visa. Han flinade och började små skratta lite och sa "du har möjligen inte gett honom maskrosor och maskros blad" jag svarade öh.. jo det har jag. han frågade hur mycker och jag sa ett regält knippe om dagen samt gräs.. Ja här har du orsaken till "blodet" som du trodde det var. Han sa att min kanin förmodligen hadde druckit lite, där av var det så konsentrerat och mörkt… Snacka on att jag kände mig generad.. behövde dessutom bara betala 200kr för besöket då (för att jag tog upp tid), väldigt snällt då det skulle kostat typ 800kr eller nått.