Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1388 ggr
zezagena
0

Japanteckn gul/svart, hur få..?

Vilken lämplig färgteckn bör paras med japanteckn gul/brun för att

få g/s..?

gul-svart japan? enfärgad svart med japan/gulanlag?

kan egern med gulanlag ev funka? annan lämplig?

[sstorm]
0

En japan gul-svart utan brun anlag. Att para med egern ger dig endast kanaler och brun gula japaner

Zvintos
0

För att få gul/svart japan utav gul/brun är smartast att para med antingen viltgul eller gul/svart japan.

För att få svart är smidigast att para med en svart och hoppas att japanen i sig bär på enfärgat (eller är det själv).

Parar du en gul/brun japan med egern som har gulanlag, så blir det bara gul/bruna japaner, alternativt kanel.
Detta eftersom båda ju är bruna varianter (cc) och därför inte kan få annat än bruna varianter.

zezagena
0

Tack

menade dock om den gul/bruna japanen paras med enfärgad svart

med gulanlag om det kan ge ev g/s japan..?

Om japanen paras med en blå (linje- viltgul, havana, svart, s/v japan)

kan det ge gul/blå japan?

Ljusta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, om den gul/bruna japanen skulle paras med en enfärgad svart med gul eller japananlag så kan det bli gul/svart japan. Om den svarta har gulanlag så blir kanske japanerna lite sämre tecknade då de blir "enkeljapaner" dvs bjb.

En svart med japananlag parad med en gul/brun japan ger enligt statistiken 50% japaner, då företrädesvis gul/svarta om den svarta inte bär på brunt.

Du vet ju att jag har en svart med japananlag till salu ;)

Om japanen paras med en blå som har gulanlag så blir det samma sak som ovan, men andra färger är möjliga beroende på om det finns dolda färganlag.

Hur som helst så är det bättre att para med en som har japananlag än gulanlag om man vill ha bra tecknade japaner, annars kan de se ut som mina "enkeljapaner" nedan, dvs alldeles för lite teckning :)

Ljustadalens kaningård

zezagena
0

#4 De är helt ljuvligt röda tycker jag Tungan ute

jo det är din svarta jag grunnar på..Flört Är han 6 mån fyllda i okt mitt?

zezagena
0

Är detta möjl-

u egern (Bourgogne anlag)

e japan gul/brun

ge Bourgogne? el är det så att någon av föräldrarna måste vara synligt vilt för att ge synligt vilt

Zvintos
0

#6: Dels måste en av föräldrarna vara vilt, vilket den gul/bruna kan vara.
Däremot är bourgogne en icke brun färg och en egern + japan gul/brun är båda bruna färger och kan då alltså inte ge en bourgogne.
Möjligen en rödförstärkt viltbrun eller sachsengold.

zezagena
0

Sachengold vore ju nåt Tungan ute

Så ex

e g/b japan

u Bourgogne

kan ge japanteckn g/s? och viltgul/Bourgogne..?

Zvintos
0

#8: Ja, i princip.
Troligen kan avkommorna bli rödförstärkta, ex rödförstärkt viltgul eller rödförstärkt gul/svart japan.

[Ellahpella]
0

Min svart/vit wienertecknade hane " Med vit blåögd mor & blå wienertecknad far " + En Viltgul hona.

Det blev  en blå/gul japan, 2 gul/svarta japan och en blå/vit japan :)

zezagena
0

Vilken härligt mixad kull Flört

[Ellahpella]
0

#11- Ja, så roliga färger trodde jag inte att det skulle bli :)

zezagena
0

Att para japan g/brun med en madagaskar, hur kan det bli..?

madagskar= gul+blå

jap  = gul+brun ( beige i linjen)

ger- oxå gulbruna japaner el kan ge isabella ? ev mer..?

Zvintos
0

Gul/brun japan = A_ bj_ cc D_ G_ (kan vara otter eller enfärg också).
Madagaskar = A_ bb C_ D_ gg

En PARNING mellan dessa ger alltså gul/svart japan med anlag för gult, brunt och enfärgat.
Det är det enda man kan säga utan att veta stammen och då kunna se ev andra anlag.

[Airo]
0

Jag lånar tråden lite..

#14 Hur ser man om en japan är otter?

[Wera]
0

#15 Den har ottertecken runt "viltzonerna". :)

Zvintos
0

Det kan vara lite knepigt att se på gula japaner om den är otter, i och med att själva otterteckningen kan få samma färg som det gula.
Enda sättet att veta till 100% är ifall den gett otter med en enfärgad partner. Glad

[Airo]
0

#17 kan ju skicka bild på ungen..

zezagena
0

Mera frågor Ninni o (andra färg-proffs) Flört

Om madagaskar är mantlad, blir det skillnad el samma avkommor som efter enfärgad madagaskar, kan bli mantlade japanteckn förstås, äv dåligt mantlade måhända..(brokiga) ?

Zvintos
0

#19: Det blir samma rent färgmässigt oavsett om den skulle vara enfärgad eller mantlad.
Det enda som skiljer är ju att efter en mantlad kan det bli mantlade/brokade ungar. Glad