Viltbrun-anlag & parningskombinationer
Om man vill få fram viltbrunt, vilka anlag krävs det då?
Brunt (havana) och vilt är väl självklart antar jag. Men är det några fler anlag som behövs?
Om ena föräldern är havana, och andra är vilt av något slag, med brunanlag, kan man få fram viltbrun då? Eller är det "långsökt"?
Om man parar en havana hona med anlag för:
Gult, blått, (isabella), svart, japan, madagaskar & vit blåögt (wienertecknat).
Med en gul wienertecknad hane med anlag för:
Blått, brunt (egern), svart, siames, japan & vit blåögt (wienertecknat).
Vilka färger/teckningar kan då dyka upp? Bortsett från vit blåögt - wienertecknat.
Jag ser ingen vilt i stammen och jag vet enbart att hanen är gul, men något mer än "gul" måste den ju vara, ex. svart/gul japan eller något. Han har helvitt huvud, så på bild kan jag inte se några vilttecken och varken pappan eller mamman till hanen är vilt, så då kan man utesluta viltgul?
För att få fram viltbrun krävs mycket riktigt brunt (havana) och vilt.
Enklast är alltså en viltbrun + viltgrå med brunanlag.
Men viltbruna är inte de enklaste att få tag på, så man kanske får börja med att para viltgrå med brun och sen gå vidare därifrån.
Gällande den gula, om båda föräldrarna är säkert enfärgade så kan du utesluta att han är viltgul, ja.
Sen gällande vad det blir om man parar de två, så blir det enklare om du skriver vart i stammen de färgerna finns, dvs e, ee osv.
Just för att man ska se vilka anlag man vet att den har och vilka som är troliga.
Jag lånar tråden lite..
Om man parar en Gul/Svart Japantecknad (viltjapan) hane med en Havanna Wienertecknad hona, kan det bli viltbrun då?
#2 Om japanen har brunanlag så går det att få fram viltbrunt.
Ljustadalens kaningård
#3 Japanens pappas farmor är havanna, Japanens pappas mamma är egern, sen är hans pappas mormor madagaskar..
Vad räknas siames som? brun eller gul?
Honan har ju själv mycket havanna bakom sig.
#4 Det spelar ingen roll om mamman har bara havanna bakom sig, om inte hanen har det så blir det inga bruna ungar då det krävs från båda föräldrarna :)
Det går inte att säga att pappan har brunanlag då det ligger så pass långt bakom. Zobelsiames räkas som en gul färg, men är alltid en annan färg också, tex brun (inte havanna), blå, egern… Så det beror på vlken zobelsiames det är :)
Ljustadalens kaningård
#1 Tack, då vet jag hur jag ska börja för att få fram viltbrun då :)
Tänkte köpa in en havana hona, låna in en viltgrå hane, behålla en viltfärgad och para den med en havana och på så sätt kanske få fram viltbrunt då :)
Någon som har en aning om hur man kan få in chinchilla anlaget när det inte finns någon kanin som är chinchilla färgad att använda sig av?
Viltgrå + 2 chinchilla anlag krävs, viltgrå kan jag få tag på men vet inte hur jag ska få in chi-anlaget? Finns ingen chinchillafärgad teddyvädur.
#6: Finns det ingen chinchillafärgad så är det omöjligt att få fram utan att korsa in någon annanstans ifrån.
#7 Är det så? Fasiken vad synd… för vill inte blanda in någon annan pästyp än teddy. :/
#8: Japp, finns inte anlaget där är det ju svårt att få fram det bara sådär.
#6 Är det så att du vill ha in chinchilla för att få fram vita japaner? I såfall kan du använda dig av zobel (dessa finns det gott om) istället och få fram zobeljapaner. (Racida är en sån). Det är väl bara till kel du ska avla eller ska du försöka få dem till utställning?
Ljustadalens kaningård
Måste tillägga… Zobel bleker det gula hos japaner till vitt och ger en kanin som kan se ut som en vit japan. Men de är inte äkta vita japaner, så de ska bara användas till kel. De kan dock ibland få lite zobelteckning på nos osv (men inte alla, kolla som sagt Rachida, Solvikens imp. Heaven osv)..
Ljustadalens kaningård
#10 Enbart kel, tycker det är dåligt "utbud" av färger hos teddysarna så jag vill få fram olika färger och tycker chinchilla är lite läckert. Nej jag tänkte inte ha just chinchillan till vit japan, för jag visste inte ens att det gick haha. Jag är inte så insatt i genetiken ännu men försöker lära mig lite mer :)
Men jag uteslutar chinchilla, eftersom jag inte vill blanda in något annat än teddy.
För att få fram vita japaner, hur går jag till väga? Jag känner till en enda vit zobeljapan, som jag har lånat in en gång till en PARNING med en gul kanin (vet inte om det var en japan utan synliga japantecken för den var bara helt gul utan vilttecken) - detta gav enbart madagaskar och gula japaner med slöja.
Om jag lånar in honom igen, vad ska jag para honom med då för att kunna få bäst "resultat" till vita japaner? Vilka anlag krävs? Jag har ingen aning om vad som bleker det gula nämligen… skulle man kunna korsa vit zobeljapan med zobelsiames brun eller blå? För att därefter behålla en unge ur den kombinationen för att avla vidare på…
Om jag inte lånar in honom igen? Vad bör jag använda mig ut av då? Spelar det någon roll om det är zobel blå eller zobelsiames eller zobel brun m.m?
#12 Om den zobeljapnen var helt gul så var det ingen zobeljapan. Zobeljapaner är vita, ofta ser de ut som en ziames med japantecken, ibland är de helt vita med japantecken. Edit, läste nu att det var honan som var gul? Att det bara blev gula ungar berodde på att honan inte hade zobel, ryss eller albinoanlag.
Madde, Solviken har som sagt en zobeljapan, så kolla om hon får någon zobeljapan efter henne någon gång. Heaven har inga kända bettfel efter sig.
Det som bleker det gula till vitt är zobelanlaget i kombination med japananlagt, dvs am_bj_
Så att bara använda sig av zoblar är en bra idé :)
Ljustadalens kaningård
Och Figaro hos Sofia Nystedt är zobeljapan :) Kommer inte ihåg vad hennes kaningård heter…
Ljustadalens kaningård
#13 Jag står i "intresselistan" hos Solvikens så jag får se vad som dyker upp där då! Tack för all hjälp :)