min kanin skakar!? hjälp!
hej! jag har en kanin på snart 5 månader. men har ett probelm. hon skakar! :( jätte mycket med jämna mellanrum. jag har tittat lite på hennes beteende och det verkar som att det bara är när hon lyfter upp huvudet hon skakar. hon spänner hela kroppen och skakar. hon är inte speciellt aktiv heller. vad kan detta vara!? ska jag kontakta veterinär snarast?
Kontakta veterinären!
de låter nästan som hon har eleplesi anfall? i alla fall liknande, men du borde verkligen kontakta vettrinären!
Ring till en kunnig kanin vetrinär.
Vart är hon köpt? djur äffar eller uppfödare??
hon är min lillasysters. tror hon köpte henne hos privat person!
Kontakta den du köpte kaninen utav, och fråga om mammam el. pappan har liknande fel. Men du borde definitivt kontakta en veterinär som är kunnig om kaniner!
Säger som de andra: prata med en veterinär som är bra på kaniner.
Låter i mina öron som antingen smärta eller någon typ av neurologiskt fel.
Hoppas det blir bra!
Epilepsi brukar mest förekomma under sömn, alltså när hjärnan vilar, så det tror jag inte att det är. du kan inte försöka filma?
muskelkramper kan också bero på någon sorts infektion, jag skulle tippa på att din veterinär skriver ut antibiotika eller liknande medel och kanske tar ett blodprov som ett första steg i utredningen, det brukar gå till så när man undersöker "mystiska kramper". Om ni känner igenom kaninen och hon "skakar" när ni rör vid ett visst område så är det troligtvis smärta det beror på. Men hör med en kunnig veterinär =)
Tack för alla svar! jag ska försöka filma! Hon har en infektion i ögat, kan det ha med det att göra. Det är liksom kladdit runt ögat och päls har försvunnit. Då åkte vi till veterinären och då blev hon bra. Men nu är det tillbaka!
#7 kan ju va så att det har med den infektionen att göra, men då bör du skynda dig att kolla upp henne hos veterinär så att bakterierna inte har spridit sig till hjärnan där alla muskler och nerver styrs. När du säger att hon skakr, menar du då att hon "ryser" eller verkligen krampar?
krampar hon är helt spänd och skakar när hon lyfter upp huvudet.
#9 ok låter inge bra =/ Det är typiskt vid kramper att huvudet dras bakåt, eftersom musklerna spänns….låter nästan som epilepsi faktiskt….har ni ringt veterinären än?
Ne jag ska prata med min pappas tjej idag som har hand om den. Men hon har inte så mycket pengar så får se vad dem ska göra med den :(
11 man kan faktiskt höra med vetetn om man kan få betala av avgiften,(det får man göra efter oprationer m.m) för den kaninen måste få vård!
se till att hon ringer dit och frågar dem!!!!
det ska jag verkligen göra!
och har de inte råd med vård så försök få dem att kosta på sig en avlivning, det är förmodligen billigare men självklart väldigt tråkigt. Men något måste iaf ske för det låter inte som att kaninen mår så bra =/
Lycka till!
kontaka veteriner så fort du bara kan! jag känner en tjej som har en kanin som har epilepsi/annfall och hon får ge kaninen spruta med medicin varje dag som hon fått av veterineren.
äldre tråd ju!