Klagomål på djuraffär
Var på Valbo köpcenter i fredags för att ha en shoppingdag.
Det första jag gjorde var att gå in på Djurmagazinet för att köpa en höhäck till min kanin. Jag hörde ett oväsen utan dess like i bortre delen av butiken, fågelkvitter och himla massa smällar.
Ingen av personalen verkade bry sig så jag gick dit för att kolla vad som hände.
I mitten av rummet stod 2 kaninburar, med måtten 100x50 cm.
I varje bur fanns 5-6 kaniner, både ungar och lite äldre kaniner.
I den ena fanns även 2 marsvin tillsammans med dessa kaniner, så i ena buren var dom alltså ca 8 djur!
På vänster sida av burarna var det två stora fågelburar med massa olika fåglar i, och det gjorde förfärligt ont i mina öron, tänk då vad det skulle göra i kaninernas öron?
En liten lejonhuvad kaninunge var så stressad så han flög runt i buren, ibland landade han även på sina kompisar, så stressad var han, han visste inte vart han skulle ta vägen.. Så därav alla smällar.
Dom var inte heller i ett eget rum, utan bara i borte delen av butiken.
Frågade personalen hur f*n dom kunde ha djuren sådär, och upplyste om att det var för många kaniner i varje bur, och att kaniner mår dåligt av såntdär hemskt kvittrande.
Personalen bestod av 2 tonårstjejer, kraftigt sminkade och långa lösnaglar..
Dom svarade att dom bara var anställda och inte ansvarade för djuren. Sen sa dom även att kaninerna bara bodde där tillfälligt, och då gjorde det inget att dom var så många i varje bur.
**Tills djuren är sålda är det djuraffären som äger dem, och djuraffärens skyldighet att dom mår bra och att det är lagligt!
**
Dom blev inte ens chockade eller "ställda" när jag ifrågasatte dem, så dom verkar vana att få sånna frågor.
Jag blev så fruktansvärt frustrerad så jag la tillbaka höhäcken och sa att här tänker då inte jag köpa något, sen gick jag därifrån.
Gick och var arg och ledsen hela dagen, min dag var totalt förstörd, blev inte mycket shopping den dagen, var otrevlig mot dom jag skulle shoppat med och allting..
Hur kan man gå vidare, vart kan man anmäla dem, om det ens är någon idé? Dom borde ju blivit anmälda tidigare..
Ville skriva av mig lite…
Man anmäler i sådana fall till länsstyrelsen, som då ska göra en koll.
Tassavtryck…
Har tyvärr inget svar på din fråga men hoppas att det löser sig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hemskt….
Har inte heller något svar, men hoppas också på att det löser sig!
Man får lagligen hålla max tre marsvin i den bur storleken eller två kaniner. Marsvin och kaniner bör heller inte blandas i burarna. Detta ska absolut anmäls det gör man hos länstyrelsen.
Anmäl, det hade jag gjort!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Aa, därför jag frågade här hur jag ska gå till väga..
Tack för alla svar!
usch fy djuraffärer e vidriga ibland!! anmäl så fort du bara kan!!
kramar från Emma och Chewie 
Kan jag bara fråga en sak? Hur anmäler man till länsstyrelsen?
Förlåt att jag frågade det i det här inlägget men har också sett djuraffärer som behandlar djuren väldigt illa..
#8 sök på länsstyrelsen och de landsting du hör till på google så ska de komma upp nåt antingen nr eller en mailadress. de sättet tror jag e enklast ^^
Tex länsstyrelsen halland hade de vart om jag hade sökt ^^
Tyvärr är det på tok för vanligt med detta.
Personligen anser jag att det inte ska finnas någon affär som säljer levande varelser, det finns gott om seriösa privatpersoner som har mycket bättre och trevligare individer att "erbjuda".
Djuraffärer tänker sällan på djurens bästa utan gör allt efter rutin, ger de mat och vatten och sen inget mer.
Trycker in flera djur i samma bur och rum, som inte ens ska vara tillsammans.
Nej, det finns gott om privatpersoner som kan detta väldigt mycket bättre. Djuraffärer ska sälja djurtillbehör, inte djur.
När de inte ens vet vad som är rätt och fel angående djuren så ska de heller inte ha djur.
En vettig personal lurar inte kunderna att köpa saltstenar, olika gnagarblandningar eller okollade kaniner.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#11 Håller med om allt du skrev. När jag köpte mina kaniner fick jag inte ens med skötselråd 
# 11 - Håller helt klart med dig! Tyckwer inte man ska sälja djur i djuraffärer.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Japp de flesta djuräffärerna är ganska dåliga tyvärr
Jag köpte min kanin från bromma zoo,välding trevlig personal men de hade alla djuren i ett rum inkluderar fåglar och råttot och sånt och man blir döv när man ska in dit det ligger ju Bromma flygplats precis när man kommer ut,När då jag hade köpt min kanin så fick jag honom i en kartong sen när vi skulle ut ur affären så skulle ett flygplan starta och gissa hur rädd min kanin blev jo kutade runt i kartongen.
What doesn't kill you makes you stronger.
Tycker med du ska anmäla de..
Jag kommer ihåg när jag köpte min första kanin i en mindre djuraffär där de både gav skötselråd och hade max 2 marsvin och max 1 kanin i burarna. Otroligt bra djuraffär enliget mig.
Enligt mig borde ändå de länsansvarige ändå ha en koll på djuraffärerna så de går rätt till. Tror alla djur man hade köpt från djuraffärerna varit "bättre" om man kan säga som så då.
När jag praoade i en djuraffär förra året hade de 4 burar men ändå var det marsvin och kaniner blandade. Och första dagen fick jag borsta kaninerna de hade någon blanis men otroligt tjockpäls(kanin) som hade otroligt många tovor jag jag tyvärr fick klippa av.. Och tyckte de är otroligt dåligt att de inte sköter kaninernas päls som de ska..
Och efter nga veckor när jag var där och frågade om de ville köpa in en hona som jag inte fick sålt så sa de att de hade fått kaninungar.
Jag menar KANINUNGAR PÅ KANINUNGAR!? 
Då de sa att ena hanen hade hoppat över till honorna så de hade honor på 3-4 månader med kaninungar. Vad e de för djuraffär igentligen? :O
När jag köpte Stella så hade hon precis kommit till djuraffärer. Jag tycker de va så dåligt att de satte henne i en kartong som där knappt var några luft hål i. Och de sa även till mig att de tyckte jag skulle vänta med att köpa henne tills att hon vant sig vid att vara i djuraffären vilket jag tycker är fel. :o De va ca 6-7 kaniner i var bur på ca. 1x1m.
Såg även i den djuraffären ett tag efter att de var en kanin som inte blev såld då den hade antagligen blivit attakerad av en annan kanin då den hade en massa sår i nacken och på ena örat… :(
Håller med #11 att djuraffärer inte borde sälja djur utan att privatpersoner gör de så pass mycket bättre.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Brukar själv vara på Djurmagazinet i Valbo, blir alltid lika arg när jag går in där…
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
(#15) Menar kaninungar får kaninungar 
-' Malin Hultman
15 Men varför vill du sälja till en zooaffär du inte är nöjd med?
#15 Man ska inte ha kaniner med marsvin (om du menade att dem skulle ha max 2 marsvin och max 1 kanin i en bur) men hanar ska max vara 2, honor kan vara fler, men minst 2
#19; Jo jag vet. Men de hade lixom honor och hanar bedvid varandra och hanarna var ju könsmogna och även yngre hanar i samma bur :o
Burarna va ju otroligt låga så de kunde ju hoppa över till varandra.. :S
-' Malin Hultman
#20 Ajdå inte bra det :/
Har skrivit in och anmält, gjorde det redan direkt sedan jag fick veta vart man skulle göra det. Har dock inte fått något svar ännu, men det har ju varit röddagar osv, så idag får jag kanske svar.
Djuraffären i Falun har också Marsvin och kaniner blandade, varför?
Dessutom undrar jag också varför fåglarna ska vara i samma rum?
Det har varit så i många år, undrar varför de fortsätter att göra så när det finns så mycket kunskap att kaniner och marsvin mår dåligt av det?
Tycker också att det är konstigt att de sitter i glasburar med stark lampa.
Mvh. Mandi__
fd. CHoPSTiX
Hej, gud vad tråkigt att höra.
Tyvärr är det JÄTTEVANLIGT. Såg elva ökenråttor i en liten, liten gallerbur med avföring överallt. De drack smutsigt vatten och åt pellets som Inte rekommenderas till ökenråttor. Blir så arg. Det du kan göra är väl att googla rätt på ett nummer.
Fy :( Djurmagazinet här i jököping har iallafall bättrat på sig, dom har djuren i åtskilda rum (dvs kaninerna har lugn och ro medans fåglarna bor i att annat rum) och burarna är egenbyggda, så dom är ganska "stora", dom får bra foder och det ser faktiskt ganska rent ut osv. Nu är det faktiskt bara några få marsvin och någon enstaka kanin där, då står ungefär 2 burar lediga.
Säger som #24 att det är tyvärr vanligt, men det är bra att säga till dom!
Det är väl okej att dom har få djur i djuraffärerna om ex. uppfödaren inte blir av med ungen eller något, men då ska dom ju ta ansvar för dom också, och icke-djurmänniskor ska ju inte arbeta på ett sådant ställe!? :O
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_