Några frågor om kaninbebisar.
# När börjar ni ta ut dom på gräset i rasthagar?
# När tar ni dom från mamman?
# Om ni hade haft två kullar som e födda samma dag akn dom då vara i samma rasthage på dagarna och på nätter resterande tid hos sina mammor?
#När separerar ni honor från hanar?
Tack på förhand ;)
# När börjar ni ta ut dom på gräset i rasthagar?
Först lägger jag in lite gräs i buren så de sakta vänjer sig.
Sedan får de vara ute korta stunder (några minuter) i rasthage runt 5 veckors ålder och vid 6-7 veckor kan de vara ute längre stunder tillsammans med sin mamma.
# När tar ni dom från mamman?
Lite drygt 7-8 veckor lite beroende på hur de utvecklats.
Är då dvärgvädur det gäller.
# Om ni hade haft två kullar som e födda samma dag akn dom då vara i samma rasthage på dagarna och på nätter resterande tid hos sina mammor?
Jag hade kunnat ha de ihop i rasthage på dagarna, ja.
När de är såpass små brukar det kunna gå att ha de ihop.
Men man får såklart hålla koll ändå.
#När separerar ni honor från hanar?
Vid ca 8-9 veckor för säkerhets skull.
Vid 10 veckor för hanarna egna burar om de är kvar, just utifall de blir könsmogna tidigt, så de inte ryker ihop.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det e dvärgvädur jag har.
har dock bara 2 hanar och dom e redan sålda så då behöver jag inte tänka på det dom hämtas vid 8.5 v . Tänkte sätta buren där det e väldigt lite gräs och mcyjet jord så får dom inte i sig så mycket gräs var tanken. Har fått lite maskrosblad och det hjar funkat bra. Ska börja lägga in lite gräs.
* när dom är ca 4-5 veckor men då är det bara korta stunder först så det inte blir för mycket för deras magar:) sen har dom fått lite gräs i burarna innan det som jag plockat:)
* tar mina ifrån mamman vid 7veckor men då får dom sitta med syskorna tills 8veckor minst(säljer aldrig ungar innan 8veckor)
* jag skulle aldrig göra så då jag tycker det bara e dumt ifall om det skulle hända något OM det bara är 1unge i ena kullen kanske jag skulle släppa ihop dom för att hoppa runt tillsammans
* vid senast 8veckor, försöker ha honor i en bur och hanar i en sen får hanarna flytta till egna burar senast 10veckor:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)