Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 1954 ggr
[Wera]
0

OT - Bojkotta Coca Cola & Mc Donalds!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bojkotta Mc Dondalds och Coca-Cola nu djurvänner! De stödjer/sponsrar denna hemska rodeo där oskyldiga vildhästar och kor skräms, stressas, skadas och dör!:

http://www.youtube.com/watch?v=N36fezTOsCA&feature=relmfu

Inspiration
0

De är allmänt onda överhuvud taget. Om man tex ser på tillverkningen av Coca Cola så befinner sig tillverkningen i fattiga delar av världen och använder allt vatten till att producera fram mer Coca Cola, utan att bry sig om de som bor i området. Tror det går åt runt 3-4 liter vatten för att tillverka 1 liter cola.

Detta är bara ett exempel, finns så himla många. Usch!

imsuchadiva
1

Men bojkotta livet då ist. Ni förstör genom att leva … >.<

[Wera]
0

#2 Det är en annan sak… för det här är ju för nöjes skull, människans lust och intressen. Vi klarar oss lätt utan Donken och Cola. Rodeo med oskyldiga djur är ju bara hemskt och onödigt.

Hur menar du med att livet förstör?
Miljön?

zezagena
0

#0 och 1 Bra att ni bryr er!

Vi behöver vara många som bryr oss o respekterar o känner med vår jord. Vi bör ju samsas o leva i respekt med djuren/naturen. Inte exploatera, utnyttja och förstöra den, då svälter vi på sikt ut oss själva med..

Gör mitt bästa själv men kan bli mkt bättre..

Tyvärr är övervägande som #2 som dessutom måste håna de som  engagerar o bryr sej.. Obestämd Rätt lönlöst gå in i en diskussion där, spar energin till vettigare aktiviteter

Dont give up Skrattande

[Djurlinnea]
0

Usch… Så hemskt…Skrek nästan till när kalvarna drogs omkull…:( Vad finns det för människor egentligen…

Synd att en av mina favoritdrickor sponsrar sån där shit.

rabzzit
0

Har bojkottat McDonalds sen jag hörde på kallafakta att deras mat står framme 70 (!!! ) minuter för länge än den skulle. FY!

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[Wera]
0

#6 Jag fattar inte nu… om den står framme blir den ju kall? xD Eller hur menar du? :)

Ja men det går massa snack, ex. att man "maler ner" hela kycklingar i nugets? Vad vet jag om det är sant, det vet man ju inte! Kan ju bara vara överdrivna rykten :P Jag är dock vegetarian så jag drabbas inte xD

[Emma--]
0

Vet du om man kan läsa mer om det här? Eftersom filmen var så gammal tänkte jag.

Men jag förstår att det inte hunnit ändrats mycket.

Man kan ju undra varför såna stora företag sponsrar något så hemskt. Dom behöver ju knappast mer reklam och speciellt inte sån reklam :/

[Wera]
0

38 Nej jag har ingen aning, fann den här filmen genom en kompis. Men man kanske hittar något om man söker på "Cheyenne Rodeos" eller något.

Bamse 08
0

#7 japp de maler ner kyckling så då blir det nugets. usch har jag lust att säga.

Jag drabbas inte heller  för jag går aldrig på macdonalds och skulle aldrig vilja Fat det är än annan sak

What doesn't kill you makes you stronger.

Inspiration
0

Supersize Me är en film om Mcdonalds mat, inte som hör till detta ämnet just kanske. Men det är en intressant film att se! En man som bara börjar äta Mcdonalds för att se hur hans kropp reagerar.

babylemonade
0

Vore också intressant att se hur många djurvänner här inne som äter kött. Som å ena sidan ser sina kaniner som det viktigaste i världen, som familjemedlemmar, bästa vänner, och som man vill ge all kärlek till, men å andra sidan samtidigt äter andra individer som är minst lika kännande. Men kanske får starta en annan tråd till det…. :)

[Emma--]
0

#12 Det hindrar väl inte någon att vara djurvän för det. Det beror väl mycket på.

babylemonade
0

#13 Beror på vadå?

Kristall
0

TS: Skulle vara intressant att höra vad du har för källa till det här påståendet (tror inte du hittar på eller något, skulle vara intressant att läsa mer om det bara).

Äter i princip aldrig vid Mc Donald´s då jag är vegetarian, men det där med Coca Cola kanske vore nåt att fundera på.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Emma--]
0

#14 Ja om man äter kött och inte bryr sig alls om vilket kött man äter, trots att man vet hur saker kan gå till. Då bryr man sig knappast så mycket.
Men sen finns det dom som gör allt dom kan för att äta "bra" kött. Kanske där dom t.o.m föder upp sina egna djur som får leva ett bra liv tills dom avlivas.

Sen tycker jag väl personligen att ordet djurvän är svårt tolka.

babylemonade
0

Jag håller absolut med dig om ordet djurvän. Det är ett knepigt ord, men jag tycker att det har tappat lite sin betydelse. Ska man ta det bokstavligt så tycker jag inte att man är en djurvän om man äter djur, för man äter sällan sina vänner.

För mig så finns det inget "bra kött". Självklart finns det väl bättre och sämre alternativ men fortfarande finns alternativet att man helt kan låta bli, och det måste ju vara det allra djurvänligaste.

LucyLove
0

Jag kunde inte se mer..
Fy fan vad hemskt!

[Emma--]
0

#17 Jo jag gillar inte ens det ordet och kommer mest troligt inte använda det ;P Jag säger hellre att jag bryr mig om djur och vill att dom ska ha det bra. Jag vill helst inte använda ett ord som inte har någon klar betydelse för mig. 

För djurvän kan man ju fundera länge på. Får man skydda sig mot något djur eller ska man bara finna sig med att bli dödad? För djuret följer bara sina instinkter. Får man slå ihjäl en mygga? osv. Tungan ute

Dom allra flesta kan sluta äta kött, dock inte alla.

babylemonade
0

Men att börja ta upp såna exempel tycker jag är att leda diskussionen till något som inte längre blir relevant. Hur ofta hotas vi människor (i sverige t ex) av att bli dödad av ett djur? Inte speciellt ofta. Hur ofta dödas djur av människor? Hela tiden.

Givetvis trampar jag på små djur när jag är ute och går och får flugor i ögonen och råkar väl dränka nån geting i ett saftglas ibland. Men det jag tycker är intressantast är att människor ofta värderar djur så olika. Vissa djur betalar vi hur mycket som helst för att de ska må bra för att vi har en relation till dem men om man går och köper en vakuumförpackad köttbit i en affär så gör vi det för att det är gott och stillar vårt samvete med att det kanske är kravmärkt.

Man förtränger att det ligger så mycket lidande bakom alla produkter i affären som kommer från djur. Kött, mjölk, ägg. Allt finns där för att människor tycker sig ha rätt att utnyttja djur bara för att vi kan.

Om man bryr sig om sin kanin så tycker jag man kan ta steget och bry sig om kor och grisar och hönor också och inte äta upp dem eller äta produkter från dem. :) Eller så äter man väl kaninen också. Det är åtminstone konsekvent…

zezagena
0

Bestämde mej tidigt för att jag ej ville äta kött, är dock ingen vegan utan äter havsmat, (dock ej gärna odlad sådan).. sedan många många år..

Har blivit ifrågasatt hela livet varför jag inte äter kött o från veganer varf jag äter fisk Flört?

Tror att det viktigt att hur man än väljer att äta bör man veta VAD man stoppar i sej o hur det procucerats o sen stå för det o den man är

Många är precis som du säjer dubbla, vill eg inte köpa den där packade i Tyskland billiga köttbiten men gör det ändå..

Andra röker på fast de vet hur idiotiskt det är mot kroppen..

Mänskligt måhända men ofta önskar jag att flera vaknade upp o inte bara körde i sina vanliga spår..

[Emma--]
0

#20 Tog bara upp det just för att det är ungefär så omöjligt jag tycker det är att avgöra vad en djurvän är. 

Nog kan jag hålla med om att många gör så. Där man inte alls förstår hur någon kan äta en kanin, men så äter man själv gris. 

Sen en annan sak jag tycker är intressant är att man ibland möter dessa som har starka åsikter kring att man inte ska äta kött men som föder upp t.ex kaniner. Och där man då ibland måste avliva djur, och där man säger att ett dött djur lider inte.
Oftast finns det då något bettfel bakom och då är det ju för kaninernas bästa att bara få dö (?). För ett dött djur lider inte.
Men det finns inget i världen som skulle få dom att äta kött, eller acceptera att andra gör det även om det skulle handla om kaniner som växt upp på ett jättebra sätt för att sedan bara få dö.

Personligen ser jag inte vad det blir för skillnad förutom att motivet från början kanske var olika.

sskaniner
0

tycker det är helt fel detta, ja MEN det är så världen ser ut. hårt men sant. dom flesta som mig tex kan inte sluta äta kött då det e ett viss ämne i det som jag måste ha, men visst man skulle kunna avliva snällare och ta bort rodeon o sånt skit:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Fridaaaa
0

#6 Det är inte sant, beror nog helt på vilket ställe man bor på, så gör dem inte på närmaste Donken här, där står maten framme som slängst 6 min sedan slängs det. Pratat med en som jobbar där, så det är långt ifrån alla som gör det.

#10 Hel kyckling maler dem inte ner till Nuggets.

Man är djurvän fastän man äter kött! Jag äter kött men är verkligen en sann djurvän! Så bara för att man äter kött är är man inte mindre djurvän för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

#24 Vad är en sann djurvän?

babylemonade
0

#22 Jag förstår hur du menar och det låter väldigt kluvet faktiskt. Jag tror det är få som uttalar att de inte vill djurs bästa. Vissa bryr sig kanske inte om djur och äter kött och tycker det bara är nice.
Men jag förstår ditt resonemang och visst finns det en dubbelhet i det också.

Skillnaden är precis som du säger, motivet. Att avliva ett djur för att det är för djurets bästa och det ligger i djurets intresse att inte lida, är inte samma sak som att avliva ett djur som har ett eget intresse av att fortsätta leva men där människan bestämt att djuret ska dö för att människan vill äta djuret.

Ett dött djur lider inte. Men det är mycket lidande som sker på väg till döden och djurindustrin dödar inte djur för att skona dem från lidande. Djurindustrin skapar lidande för att människor efterfrågar djurs kroppar.

Fridaaaa
0

#25 En människa som tar hand om sina djur så bra man kan, vänar om sina djur osv. Men man är lika mycket djurvän om man äter kött som dem som inte äter kött.

[Emma--]
0

#26 Jo om det är ett fall där djuret kommer att lida så blir det stor skillnad. Men där det dyker upp bettfel är det många som avlivar alla ungar, även de som inte har bettfel samt ofta föräldrarna. 
Där finns det ju andra val, även om det blir ett dyrare val. 

Alla djur har viljan att leva, även de med bettfel så där blir det heller ingen skillnad egentligen. Och med det resonemanget många kör, att ett dött djur lider inte borde i såna fall inte göra någon skillnad även om djuret sen ska ätas.

Jo om man köper sånt kött så finns det mycket lidande bakom. Men det finns ju andra sätt att få kött. Där man kan kontrollera hela vägen att djuret mår bra,  och att det avlivas på ett bra sätt. 
Precis som att vi som inte äter kött, men ägg kan välja vart vi köper våra ägg. Det behöver inte finnas en massa lidande bakom.

babylemonade
0

#27 Jag tvivlar inte alls på att du tar hand om dina djur så bra du kan. Jag tror att alla som har djur hemma hos sig vill deras allra bästa, självklart gäller det personerna på det här forumet också.

Vill bara få det sagt så ingen känner sig påhoppad eller så.:)

Men jag tycker det fortfarande är intressant att vrida och vända på begrepp. Hur tänker du kring påståendet att man oftast inte äter sina vänner? Är det bara djuren i ens närhet som ingår i begreppet djurvän? Är man bara vän med vissa sorts djur då?

[Emma--]
0

#27 Men djuren man äter då? Eller kan man bara vara djurvän genom att bry sig om sina egna djur? Bör det inte finnas någon tanke på vilket kött man äter?

babylemonade
0

(#30 Kul att vi ställde typ samma frågor och postade samma minut, haha)

Fridaaaa
0

#29 Nej jag känner mig inte hoppad :)
Ja jag tror med att alla här tar hand om sina djur så bra dem kan :)
Jag anser att man är sann djurvän om man bryr sig om många olika slags djur, även såna man inte själv har.
Vissa djur har det bra när dem slaktas, vissa inte, så är det ju, men även djur som inte slaktas kan ju lida, och då hjälper det ju inte att sluta äta kött :)

#30 Jo det är klart att man ska men även om många slutar äta kött kommer inte fler gårdar att sköta djuren bättre för det. Djurplågerin kommer inte att sluta.
Jag t.ex äter endast ägg som är ifrån frigående höns (t.ex mina egna) och äter då helst kött som jag vet vart det kommer ifrån.

[Wera]
0

Jag är vegetarian… varit det hela mitt liv och min familj är det.

Jag tycker att dom som äter kött… är kanske sanna husdjursvänner men de verkar ju inte räkna in boskapsdjuren som man äter? För trots allt stödjer ni ju slakterierna? Precis som Coca Cola & Donken tödjer rodeon jag visa i #0.

#15 Fann det bara genom en vän.

[Emma--]
0

#31 haha ^^

#32 Fast bland djuren som slaktas kan man ju göra en skillnad. Skulle dom flesta äta åtminstone mindre kött så skulle lidandet minska.

babylemonade
0

#32 Djur slaktas och säljs och utnyttjas för att vi betalar för det. För att det efterfrågas. Om många skulle sluta köpa någonting så skulle det inte vara lönsamt att producera längre.

Kaninhopp
0

Usch! Jag började nästan gråta D: Speciellt när korna bara drogs i leran och kastades hur som helst.. Fy alltså, har människorna ingen empati och känslor för djuren? :'(

babylemonade
0

#28 Men nu tog ju du bettfel som ett exempel där det bästa för djuret är att dö, för att det orsakar lidande. Eller? Då kanske det var ett tokigt exempel. Poängen var väl att det är en sak att döda ett djur om djuret lider och inte kommer att bli bättre, och en annan sak om man dödar det för att man vill göra mat av det.

Vad jag vet finns det ingen avlivningsmetod som inte innebär någon sorts lidande eller stress för djuret.

Om man köper ägg i en vanlig butik så finns det lidande bakom varenda ägg där, även om det står ekologiskt på paketen. Men du kanske menar om man har egna hönor på sin gård och det kanske är en annan sak, beroende på syfte och vilket sätt man har dem.

Fridaaaa
0

#33 Nej jag tycker att man ska ta lika bra hand om slaktdjur (kor, grisar) mm. Min pojkväns styvpappa t.ex har slaktdjur, kor. Dem går i stora hagar osv, sköts jättebra, sådant stödjer jag,

#34 Jo det skulle det ju, men tror inte dem behandlar djuren bättre ändå :/

#32 Nej det skulle det ju inte, men tror inte djurplågerina minskar direkt.

babylemonade
0

#38 Så då är det ingen idé att göra någonting för att folk kommer alltid att plåga djur? Om man inte visar att man tycker något är fel är det klart att det inte kommer att ske någon förändring.

[Emma--]
0

#37 Allt orsakar inte lidande. Och absolut inte dom ungarna som inte får bettfel men som har kullsyskon med bettfel.

Nej men angående avlivningsmetoderna så blir det ju ingen skillnad i det fallet heller egentligen. Så avlivar man ett djur för att det kan bära på bettfel så följer man inte det man starkt tror på anser jag. 
För tycker man det är fel att djur dödas för att bli kött borde man ju tycka att det är lika fel att en kanin dödas för att den bär på bettfel.

Jo eller om man känner någon med höns och kan få ägg därifrån.

Fridaaaa
0

#39 Har jag inte påstått heller. Klart man ska göra det man kan, men jag kan t.ex inte leva utan kött, eftersom jag inte äter några grönsaker (gillar inga alls), så jag kan inte göra mer än att försöka köpa kött som är från svenska bra gårdar osv. Mer kan jag tyvärr inte göra.

babylemonade
0

Jag vet inte så mycket om bettfel eftersom jag är ganska nyinvigd i kaninvärlden, men lär mig mer och mer av att hänga här. Självklart tycker jag det låter helt sjukt att döda en kanin för att dess syskon har problem med tänderna. Men varför tog du ens upp det som exempel då? Förstår inte riktigt poängen med att nämna bettfel om det inte kan fungera som exempel på att djuret lider.

[Emma--]
0

#42 Jag är nog trött och bara babblar på. Men "poängen" var väl snarare dubbelmoralen bland många som anser sig vara djurvänner för att dom inte äter kött. 
Men att dom samtidigt inte ser några problem med att avliva kaninerna. 

Dom skäller på folk som äter kött, men samtidigt kan säga att ett dött djur lider inte i andra situationer.

Kristall
0

#33: okej, synd, hade varit intressant att läsa mer.

---

_Off topic, men eftersom det verkar ha blivit en del av tråden så hoppar jag in i diskussionen också… :-)
_
Ang huruvida man är "djurvän" eller ej beroende på om man äter kött så tycker jag att man är det så länge man vill djuren väl och gör sitt bästa för att aldrig bidra till, stödja eller utföra vanvård av djur/djurplågeri. Men såklart kan det tolkas på olika sätt, och rent ordagrant kan man väl inte vara en djurvän, eftersom man inte direkt kan säga att vänskap egentligen existerar i djurens värld, åtminstone inte på samma sätt som vänskap människor emellan.

I alla fall, enligt mig kan man bry sig om djur och göra sitt bästa för att se till att de har det bra även utan att avstå från att äta kött. T.ex. genom att äta vilt, eller föda upp egna köttdjur, eller enbart köpa kött av personer som man vet att ger djuren de liv de förtjänar och en snabb, smärtfri död, sköter det bra från början till slut helt enkelt.

Själv är jag lakto-ovo-veg, men undviker till största delen även ägg i min kost, eftersom jag inte vill stödja äggindustrin. Däremot skulle jag utan tvekan äta ägg om de kom från en gård där jag vet att hönsen har det bra - har bl.a. planer på att ha egna höns igen när vi flyttat till gård.

Kött skulle jag däremot inte äta även om djuren haft det bra, men det har inte med djurens välmående att göra utan det faktum att jag ogillar att djur föds upp enbart för att dödas och ätas upp av människor (undantaget vilt då, men jag äcklas av tanken att sätta besticken i ett lik, så det faller också bort..).

Sen ang. att en vegetarian inte gör någon skillnad, det är fel! Avstår man från att äta kommersiellt kött (vare sig man äter annat kött eller är veg) minskar efterfrågan, och minskar efterfrågan minskar på sikt även produktionen, liksom med all annan industri - tillverkar man 10.000 mobiltelefoner och får sålt 9.900 så förstår man ju att det inte lönar sig att tillverka fullt så många, man går ju på back. Det kostar att föda upp slaktdjur och ju mer kött det går till spillo, desto mindre kött producerar man.

För övrigt så rekommenderar jag Vegetariskt iFokus eller Vegan iFokus för sådana här diskussioner :-)

Bamse 08
0

Jag är än djurvän även fast jag äter kött.

Jag tycker kött är jätte gott.

Jag kan bara säga att jag håller med Frida

Kristall
0

#37: "Vad jag vet finns det ingen avlivningsmetod som inte innebär någon sorts lidande eller stress för djuret." Inte? Bultpistol t.ex, djuret kan stå och äta sin favoritmat eller njuta av att bli klappad och nästa stund vara död, utan att ha hunnit känna något alls eller bry sig om pistolen. Samma sak med nackskott, slag i nacken osv. Artanpassad, säker och omedelbar avlivning som utförs av en erfaren, kunnig person som vet vad denne gör lider inget djur av. I övrigt håller jag med om det du skriver, reagerade lite på det där bara..

Är medveten om att avlivning egentligen inte ska diskuteras i det öppna forumet, om denna kommentar anses stötande på något sätt så får någon Medarbetare gärna censurera den.

babylemonade
0

Det är mycket möjligt. Jag ska erkänna att jag inte är väldigt kunnig på avlivningsområdet eftersom jag tycker att det i grund och botten inte handlar om lidande utan snarare om ifall det är rätt eller fel att ta någon annas liv, oavsett djur eller människa. Sen kan man ju aldrig vara helt hundra på att det inte uppkommer en mikrosekund av smärta/ångest/lidande/livet passera revy i dödsögonblicket. Är det värt det?

Diskussioner om djurvälfärd brukar ofta hamna i en diskussion om lidande, och att så länge ingen lider så är det inget som är fel. Jag tycker att man bör ta det ett steg längre (inte nödvändigtvis i denna diskussionstråd) och prata om ifall vi har rätt att ta andra individers liv bara för att vi kan. Vi tycker det är fel att förtrycka människor och behandla andra olika pga t ex hudfärg, religion, sexualitet och att man utnyttjar eller förtrycken någon pga dessa egenskaper är inte socialt accepterat. Men att förtrycka någon pga att den tillhör en annan art det är okej i vårt samhälle och det är det jag ställer mig emot.

Oavsett om djuret lider i dödsögonblicket eller inte så är det fel att vi ens tar oss rätten att avsluta dess liv på grund av våra egna intressen. Alla varelser har rätt till sitt eget liv.

Kickan90
0

#47 hur ska vi då kunna äta kött?

säg till hundarna att dom får äta grönsaker istället för torrfoder där det finns kyckling, kanin, vilt m.m.

alltså visst det är fel att låta djuren lida, tycker att företagen ska ta tagi det. det är också svårt som stor företag att hålla koll på allt, det sker ju ganska mkt bakom ryggen också.

om vi ska sluta dricka cola eller äta på mc så kanske vi ska fundera på hur djuren slaktas osv, samt när vi använder datorn är de sant om eran el som de säger, vattnet vi dricker använder dom el m.m. som är bra för naturen osv.

alltså det jag vill säga är att hur mycket vi än försöker så finns det alltid någon fel som måste rättas till. :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Suskiv
0

Genom att vara på detta forum så är ju ingen av oss en sann djurvän. En sann djurvänn skulle aldrig hålla ett djur i för den en onaturlig miljö för sitt eget nöjes skull, man alla har vi här kaniner som vi har i en onaturlig miljö och vi utnyttjar dem för vår nöjes skull. När våra kaniner dör sa tar vi inte ens tillvara kött och päls utan det kaseras. Våra kaniner föds upp, lever och dör med den enda anledningen att vi vill ha dem för vårt nöjes skull.

Visst kan vi lura oss själva att vi är sanna djurvänner för vi tar hand om våra djur så bra vi kan, men fortfarande handlar det om ett utnyttjande som i grunden är onödigt.

Själv utnytjar jag djur och kommer att fortsätta att göra det hela mitt liv. Listan av utnyttjandet kan göras lång.

• Jag är köttätare
  • Jag äter mediciner som är skapade med hjälp av försök på djur.
  • Jag använder produkter av skinn, päls och fjädrar.
  • Jag dricker mjölk, äter ost osv
  • Jag rider
  • Jag har sällskapsdjur.

De flesta av oss gör nått av det. Utnyttjandet av djur är en del av att leva i det morderna samhället. Att utnyttja djur är den av att vara människa. Så enkelt är det.

Men man kan göra det man kan för att djuren ska ha ett så bra och naturligt liv som möjligt från vagga till grav. Det finns massor med brister i all djurhantering, men vi kommer inte komma nånstans så länge vegetarianerna slår sig själva på bröstet och kallar sig det sanna djurvännerna samtidigt som de utnytjjar djur på andra sätt än just genom att äta det. Vegetarianer förresten. De äter ju både mjölk och ägg. Ta en titt på hur mjölkdjur och äggdjur har det. Det är på inga sätt bättre än köttdjuren, men många vegatrianer äter glatt dessa produkter utan att ens reflektera över att lidande är så mycket mer än död. Ett dött djur kan inte lida, men det levande gör det.

Vilket djur lider mest. Kravgrisen som föds ute, lever sitt liv ute i den en så naturlig miljö som möjligt som sen transporteras till närmsta slakteri och avlivas snabbt och humant. Eller kossan som föds i ladugården skiljs från sin mor, inseineras när den blir vuxen, föder en kalv om året som tas ifrån den inom några dagar. Kossan som går i konstant mjölkproduktion förutom när hon är dräktig. Inom några år skickas hon till slakteriet där köttet inte kommer människorna till nytta utan hon blir hundfoder och annat som inte har samma krav på köttkvalite.

Själv har jag inga skrupler om att äta kött. Jag har själv avlivat både höns och kaniner som hamnat på tallriken. Jag skulle om jag ägde mark även skaffa mig jaktlicense för att kunna jaga. Nu bor jag i storstan så det känns inte aktuellt. Att döda ett djur är inte oetiskt. Vi har dödat djur sen stenåldern, att döda djur för mat är att vara människa. Vi har dock en hjärna som gör att vi kan döda snabbt och med så lite lidande som möjligt. En kanin som dödas med ett snabbt hugg mot nacken och sen får halsen avskuren är död innan ens smärtsignalen når hjärnan. Hur tror ni samma kanin skulle uppleva döden om den istället hamnar i käkarna på en räv?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#49 Bra skrivet:)

babylemonade
0

# 49

Det som enligt mig är bra i det du säger är att du åtminstone är konsekvent och inte speciellt dubbelmoralisk. Du vet att du utnyttjar djur. Sen att vi har totalt motsatta åsikter i frågan det är en annan sak.

Jag slutade äta kött, slutade sedan äta fisk och ser mig själv numera som vegan. Jag förstod mer och mer precis som du säger att köttindustrin och mjölk/äggindustrin hör ihop och genom att fortsätta dricka mjölk och äta ägg så fortsätter jag bidra till den industrin. Därför slutade jag. Istället för att gå tillbaka och säga att "då kan jag lika gärna börja äta kött igen".

Jag håller inte med dig om att utnyttja djur hör till att vara människa. Det är ett klassiskt argument att säga att människan har ätit kött sen urminnes tider och vi är djur och djur dödar andra djur etc. Men bara för att något alltid varit på ett visst sätt betyder det inte att det är rätt.

Förut såg man det som helt otänkbart att man inte kunde ha människor som slavar. Det är inte lika otänkbart idag. Förut sågs homosexualitet som en sjukdom och något kriminellt, och där har man kommit en bra bit på vägen i vissa delar av världen, och förmodligen kommer den synen på homosexualitet att försvinna helt. Detta är bara ett fåtal exempel på att bara för att något varit okej förut behöver det inte betyda att det automatiskt alltid är okej.

Jag menar att så som vi behandlar djur är ett utnyttjande, ja. Precis som du säger. Är det rätt att utnyttja någon? Nej. Vi får inte utnyttja andra människor och diskriminera någon t ex på grund av att den är av ett annat kön. Jag återkommer till det jag skrev här tidigare att, det är helt galet att vi utnyttjar andra djur bara för att de är av en annan art än vi själva.

Vi har ätit kött sedan lång tid tillbaka. Måste det automatiskt vara rätt för det? Är det rätt att döda andra människor bara för att vi förut gjort så för att lösa konflikter? Jag tycker inte det. Varför ska djur ställas såpass långt åt sidan från oss själva?
Jag tycker att det inte finns några moraliska argument till varför vi ska utnyttja djur när vi lika gärna kan låta bli. Jag har aldrig hört några såna argument i alla fall men berätta dem gärna för mig isåfall.

Jag vet att vi är långt ifrån ett samhälle som inte förtrycker någon, varken djur eller människa. Många lider på grund av den ekonomi vi har, och på grund av att företag ska klara sig konkurrensmässigt så utnyttjas både människor och djur i produktionen av varor och tjänster.

babylemonade
0

# 48

Varför måste vi äta kött?

Javisst, det är svårt att vara en duktig konsument i vårt samhälle. Alla lägger fokus på olika saker och självklart är det svårt att göra allting rätt tyvärr. :(

Fridaaaa
0

#52 Jag måste, då jag inte äter grönsaker alls (har försökt men går bara inte).

Bamse 08
0

#52 Jag äter kött(inte husdjur).

Jag äter det för jag behöver näring och växa,

Men såklart att det är tragiskt att de ska döda.

Jag tänker inte starta en diskution om varför jag äter kött mer

Jag håller fatiskt med Frida jag måste men jag äter grönsaker men jag måste helt enket.

Det finns ju näring i kött som man ska ha annars måste man äta något som har samma näring

babylemonade
0

# 53 & 54

Okej, alla äter ju det de vill men det finns alternativ som är näringsrika. Jag mår bra :) Men allas kroppar fungerar olika förstås. Men man kan ju alltid byta ut någon kötträtt eller något kött/mjölk-pålägg mot något utan djur så bidrar man i alla fall lite mindre till djurindustrin. Alla kan göra något :) Och det är ändå ett steg på vägen.

Bamse 08
0

#55 jag personligen mår inte bra om jag inte äter kött.

Men som du skrev så funkar ju alla på olika sätt jag har prövat att vara veg. i en 2 dagar sen mådde jag bara dåligt, Då åt jag bara grönsaker ooch ris potatis och pasta m.m.

babylemonade
0

# 53

Förresten, får du inte brist på massa vitaminer och sånt om du inte äter några grönsaker alls? Låter tråkigt också :P

babylemonade
0

# 56

Men glöm inte att du måste ersätta köttet med någonting annat proteinrikt. T ex bönor eller linser. :) fast nu börjar det bli lite väl OT här kanske haha…

Bamse 08
0

#58 jag gjorde det

[Emma--]
0

Lite OT, men jag älskar grönsaker! haha. Skulle jag kunna leva på bara grönsaker och frukt skulle jag typ göra det ;P
Men i min värld är det sånt som ger smak till maten i många fall, och gör att maten ser god ut med alla sina färger. Jag saknar inte kött, däremot har jag lite problem att få i mig det jag behöver men jag kämpar på.
Vegetarisk lasagne med linser klår vanlig lasagne. Nom, nom, nom! ^^

Så.. Då var jag klar med mitt OT för tillfället.  Tungan ute

Fridaaaa
0

#57 Äter mycker frukt istället och vitamintabletter varje dag :)
Vet inte varför jag inte kan äta grönsaker, går bara inte :/

Inspiration
0

#61 Konsten att äta grönsaker är att blanda och äta det ihop med allt annat mumsigt på tallriken ;D Jag kan tex inte sitta och bara äta sallad eller paprika, men tillsammans med det där köttet och den där goda såsen så kompleterar de varandra och det kan bli en helt underbar symbios i munnen.

Haha, usch jag gillar mat för mycket ibland tror jag. Man blev bortskämd med mums hemma :P Sen finns det ju massa olika grönsaker, morötter är ju mums att tugga på tex :)

Fridaaaa
0

#62 Har testat men går bara inte :/ Tror det är lite psykist med, att vetjag att det är i maten kan jag inte äta det. Så tror det är mycket psykist med. Kan äta gurka om jag doppar det i dipp hehe :)

Inspiration
0

#63 Alltid en början, haha :D

Fridaaaa
0

#64 Japp hehe

Suskiv
0

Om vi äter en helt vegansk kost utan kosttillskott så kommer oftast värden av järn, Vitamin B12 och A vitamin bli för låga. Vegetabiliskt fett innehåller också för låga halter av Omega 3 vilket ställer till det med fettsyrebalansen.

Människan tar upp hemjärn mycket bättre än ickehemgärn. Vi måste äta betydligt mer av icke hemjärn för att bibehålla järndepåerna. Hemjärn finns bara i animalier. Järnbrist är vanligt hos vegetarianer och veganer.

Vitamin B12 finns bara i animalier och en typ av alger. Hur många äter alger?

Vi kan tillverka A-vitamin ur karoten, men inte tillräckligt. Vi tillogodoser färdigt a-vitamin som finns i animalier mycket bättre.

Så ska man må bra som vegan så behöver man äta kosttillskott. Det visar ju tydligt att mäniskokroppen inte är anpassad för en vegetarisk kosthållning.

Sen är det ju upp till var och en att göra som de vill.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

jahadu
0

#49 Det där var extremt bra skrivet! Klockrent!

Själv är jag köttätare och kommer alltid att vara det. Gör mitt bästa för att köpa kravmärkt och ekologiskt. Går dock fortfarande i skolan och äter då skolmat varje dag till lunch och middag där köttet kommer från djur som inte har haft det så bra (gissar jag på eftersom det måste vara billigt och kommer från utlandet).
Jag har inga problem att avliva djur sålänge det går rätt till med minimalt lidande, har både slaktat och kommer vara ute i skogen i höst och jaga.
Att äta vilt är något jag verkligen tycker är bra, dels för att djuren har haft ett bra och fritt liv och dels för att köttet är nyttigare och mer smakrikt. Men det är ju väldigt dyrt och om alla skulle äta vilt dagligen så skulle det inte finnas några djur kvar tillslut. Det är alltså mer eller mindre "tvunget" att äta djur som är uppfödda för slakt. Det finns gårdar som är himla bra och har högre krav än kravmärkt, gäller bara att leta upp dem och dra lite extra pengar från plånboken, för visst är det dyrare att köpa "bra" kött.
Att äta kött är så naturligt det bara kan bli, det har människan gjort i alla tider. Världens äldsta yrke är jägare, Sen kom jordbruket. Djuren i det vilda jagar varandra och dödar dessutom varandra på ett råare sätt än vad vi människor oftast gör när vi slaktar. Jag tycker dessutom att vi i Sverige har väldigt bra och utvecklade djurskyddslagar som täcker det mesta.

Gällande mc donalds och coca cola så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag älskar verkligen donkens mat, vågar faktiskt erkänna att de gör min favoritmat ^^
cola dricker jag inte så ofta, men visst händer det, senast i förrgår. Hemskt att de stödjer en form av djurplågeri, men å andra sidan stödjer vi väl alla något som andra kan reagera negativt på…

Peak303
0

Första jag tänkte va "vatusan håller de på med, rena djurplågeriet" Skrikandes

Tur att jag både mår illa av coca-cola och avskyr mc mat.
Klart att jag kan äta kött så men att veta att de gör så med djuren får mig att må illa..

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Emelie
0

#43 Men att döda djur som haft det bra hela livet är väl stor skillnad jäntemot att låta djur lida?

Jag kan lugn säga mig vara en sann djurvän (min egen definition av djurvän) men ändå har jag inget emot att döda djur. Varför då? Jo, för att när ett djur väl är dött så är det dött, vilket betyder att djuret varken har känslor, medvetande eller något annat kvar.

Självklart kan man vara en djurvän fastän man dödar kaniner som mest troligen bär på bettfel. Detta för att inte sprida vidare en defekt som ändå får dödlig utgång om man låter kaninen leva ett naturligt liv. Att ta bort djur som bär på bettfel är bara humant, och inget som har något med att göra om man är djurvän eller ej.

Förlåt TS för Off Topic!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Emma--]
0

#69 Om du läser resten så kanske du ser poängen även om jag babblade på hit och dit.
Det jag menar är att det är lite dubbelmoral om man har något emot att djur dödas för kött (även om dom har det bra), men att man samtidigt tycker det är okej att avliva ett flertal kaniner för att dom kan bära på bettfel. Och så säger man att ett dött djur lider inte.
Tycker man det är fel att djur dödas på det sättet borde man inte tycka det är okej att avliva kaniner som bär på bettfel. Då borde man ju hellre t.ex kastrera eftersom det handlar om att det inte ska spridas vidare.

Hoppas det blev lite tydligare vad jag menade Glad

Svartpäls
0

Jo tjena #70, kaniner med bettsfel kan inte äta, så är det bättre att låta dom svälta ihjäl än att avliva dom?

Nä precis, och resten of us, jag är vegetarian, 12 år , varit det i all of my life och jag trivs bra med det…

Sorry att jag blandar engelska med svenska, men det är en dålig vana jag har…

[Emma--]
0

#71 Nej läs vad jag skriver istället Flört Dom som bär på bettfel är en helt annan historia.

Sen vet jag inte riktigt om jag förstod resten du skrev.

Fridaaaa
0

#71 Jag skulle aldrig kunna bli det, även om jag hade velat, då jag inte äter grönsker (gillar inte smaken, spelar ingen roll vad för grönsak det är), så kan ej bli det.

imsuchadiva
0

Hur kan det vara okej att äta vilt men inte djur som är uppfödda i fångenskap? Och hur kan det vara okej att äta tx fisk och ägg men inte kyckling?

Glöm inte bort att coca cola gör så mycket mer än just bara coca cola drycken..

Kristall
0

#74: vilda djur lever ju så gott det går i det fria, de får ströva fritt på egna revir och de får leva sina liv ifred så långt det går. De får själva välja vad de äter, var de går, vad de gör. De får bilda egna flockar, föda upp sin avkomma osv. De är inte instänga i inhägnader/burar 24/7 där de inte ens kan gå runt ordentligt, deras ungar tas inte ifrån dem vid födseln och de blir inte imatade pelleterat spannmål, soja, tillsatser och annat skit som bara ges för köttets skull. De föds inte upp under förj-vliga förhållanden enbart för att dödas och hamna på någons tallrik. De förs inte till slakterier i trånga transporter i väntan på döden. De lever sina egna, fria liv tills de får ett skott och dör, vilket är en betydligt humanare död än om de hade dödats av någon naturlig fiende. [Ja, jag är fullt medveten om skadeskjutningar, oseriösa jägare osv, men det betyder inte att all jakt är dålig.]

Kort sagt, de allra flesta produktionsdjur får ingen chans till ett värdigt liv. Det enda deras existens går ut på är att producera kött, dödas och ätas upp, bara för att människor tycker deras lik smakar gott.

Vilda djur lever i det fria, inte utlämnade till människan. De dödas i det fria, precis som de skulle ha gjort innan människan fanns.

Ägg är inte döda, ägg har aldrig levt. Utan en tupp är ett ägg värdelöst, så man kan lika gärna äta det. Själva äggindustrin är en annan sak, vilken jag som tidigare sagt inte stöder.

Jag förstår inte heller varför vissa anser att det är mer "okej" att äta fiskar än andra djur…

zezagena
0

Det handlar väl mest om att man måste dra sin egna gräns någonstans.. göra ett val {#emotions_dlg.wink}

Tycker det här är en jätteintressant o viktig tråd

Man måste inte äta kött för att få i sej " viktiga ämnen"..

Nu finns vegetariska basvaror på varje liten mataffär (till skillnad mot för 10 år sedan).. viktiga spårämnen o protein finns i mkt gott - 

bönor, quorn, linser, quinoa, nötter, spirulina, Svamp?, matvete m m ..

Våga prova laga något nytt, nätet är fullt med recept {#emotions_dlg.laughing}

Lycka till

[h-malm]
0

Börjar alltid gråta när jag ser såna här filmer. Det är så hemskt.. Förstår inte vad människorna tänker med? Har de inga kännslor alls? Ser de inte paniken hos djuren.
Skulle gärna se nån av de människorna bli släpade i lera efter en häst eller ko.