Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 11128 ggr
ica5
18

hur övertalar man sina föreldrar?

hej jag undrar hur man övertalar man sina föreldrar att skaffa kanin.?

Snälla Hjälp mig

bellamollylovee
1

Kanske borde sätta en tass här .. :p

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Westham
4

Man visar att man kan mycket om kaniner, man läser massor och kan bevisa att man kan ge en kanin det livet den kräver.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[Becca-]
1

Svarar samma som John. Läs många artiklar här inne, och försök övertala dem att skaffa en kanin på foder. Det är många uppfödare som lånar ut sina kaniner över sommaren, och det är ett ypperligt tillfälle för dig att visa att du kan ta hand om den.
Du får all info ifrån uppfödaren, du får låna kaninen och ev. en bur. Maten, höet och spånet o.s.v. betalar du oftast själv.
Om du sedan inte är intresserad när sommaren är slut, är det bara att lämna tillbaka den.

LinneaJohaanson
0

Man övertalar inte sina föräldrar. 
Du kan visa dom, som överstående säger, våra artiklar och all info med mera Lär dig själv läs på massor. Men man ska inte övertala sina föräldrar det slutar oftast inte bra av egna erfarenheter

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Kaninlycka]
0

Jag är förälder själv och skulle inte vilja övertalas, håller med #4.

LinneaJohaanson
1

Det kan bli med vissa föräldrar att dom ger med sig och sen inte bryr sig om kaninen alls med vetrinär mat osv! 
Och som #5 säger så är man förälder vill man inte bli övertalad.
Det är en ganska dålig relation mellan barn och föräldrar

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Eidesdotter
1

Håller med om vad som skrivits här.

Jag skulle säga att det bästa sättet är att läsa på och lära sig massor och att sedan försöka få sina föräldrar intresserade av det man lärt sig. För det är alltid de vuxna som ska ha huvudansvaret för ett husdjur oavsett hur duktig du själv är. Och för att det ska bli bra krävs att dina föräldrar faktiskt tycker att det skulle vara trevligt att ha en kanin i hemmet.

Om det inte funkar får man nog acceptera att man får vänta med husdjur tills man blivit stor och flyttat hemifrån. Låter kanske grymt och hemskt, men man överlever, tro mig!Glad

Lycka till!

ica5
1

Tack för alla svar!Glad

[_annaH]
3

När jag ville ha en egen kanin så fick ja ett rakt svar, nej. Men ja gav mig inte utan ja läste på en MASSA om kaniner o berätta för mina föräldrar vad jag lärt mig, jag visa en massa olika bilder på olika raser osv. Tillslut börja min mamma sitta med mig o läsa om kaniner =D Så efter några månader fick ja min egna kanin =)

Så jag tycker att du ska bevisa för dom att du vill ha en egen kanin, att tjata på föräldrar funkar inte. Det bästa sättet är att bevisa för dom att DU kan ta hand om en kanin och att DU kan saker om kaniner. Sen pratar du bara med dina föräldrar :)

[Djurlinnea]
2

Jag gjorde nog det dummaste man kan göra…:o Tingade en kanin utan att ha tillåtelse…Eller det var min farbrors fru som sa att jag borde köpa en kanin. Så tingade jag en och så ringde uppfödaren och frågade om jag ville ha mamman till ungen. Så tog jag henne också. Men som tur är så efter någon vecka blev mamma mer intresserad och nu så om jag hittar en bra artikel eller liknande så brukar hon få läsa och så. :) Så det slutade bra ialla fall. :)

Men ja som dom tidigare har sakt läs på ;)

[Djurlinnea]
0

Det blev dubbelt..

Moa_L
1

sitter i samma sits jag vill också ha en kanin jätte mycket jag får alltid ett rakt NEJ och det funkar inte att tjata.Idag ska jag sätta mig vid bordet med mamma o pappa och prata om det.Jag ska komma med förslag om det och den här gången måste pappa säga vrf jag inte får nån.Jag har haft ett marsvin pappa säger att jag tröttnade men då var jag 8 nu är jag 11 jag kanske inte visste vad jag gav mig in på.

Kristall
0

#12: Dina föräldrar kanske tvekar för att du tröttnade på marsvinet (vilket låter som ett impulsköp dessutom, eftersom ni uppenbarligen inte kunde så mycket om marsvin då.. utgår från det då du skrev att du hade ett marsvin).

Husdjur är familjemedlemmar, och att skaffa ett husdjur är ett beslut som alla i familjen tillsammans bör fatta, och speciellt föräldrarna ska vara med på det, då det är dina föräldrar som har det fulla ansvaret för era husdjur fram tills du är myndig. Om du tröttnar eller av någon anledning inte kan ta hand om kaninen är det alltså de som är skyldiga att göra det. Det är på deras ansvar att kaninen mår bra, även om du sköter den helt själv.

Att diskutera saken är bra, men tjata inte. Fråga dem varför de inte vill skaffa någon kanin, och förklara varför du vill ha en. Försök att inte bli arg eller ledsen, utan lyssna på dem och fundera över vad de säger. Läs på ordentligt, berätta för dina föräldrar vad du har lärt dig och visa dem att du är uppriktigt intresserad. Ha tålamod. Även om de inte går med på att skaffa en kanin nu, kanske du får en när du är äldre.

Och du, tänk på att en kanin kan leva över tio år. Som barn är det ganska svårt att veta vad man gör som vuxen, och du måste vara beredd på att ta hand om din kanin ända upp i vuxen ålder. Det kan också vara en orsak till att dina föräldrar inte vill skaffa någon kanin, att de är oroliga för att du tröttnar eller inte har tid eller möjlighet att ha kvar kaninen i framtiden.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För det första. Kolla om ni har råd, en kanin kanske inte låter så dyrt. Men det kostar mer än vad du kanske tror.

Burarna i dag brukar ligga på runt 800 i affären, och ska ni ha en utebur som e godkänd så ligger oftast dom runt över 1000 lappen. sedan maten varige månad beroende på sort runt 100 kr. Jag rekomenderar inte dem i mat affärerna. Sedan ska det vara hö och friskt vatten i kanske en flaska eller skål och dom ligger på runt 60kr st samt mat skål med. sedan klor som ska klippas med jämna mellanrum, päls som ska borstas, en bra klotång kostar mellan 60-200kr. och borstar kostar mellan 40-100kr. sedan botten strö kostar ju olika beroende på vad du vill ha.. Sedan kolla försäkringar och olika veterinärer. det är väldigt dyrt hos veterinären om det skulle hända något..

Jemima
1

#14: Håller inte riktigt med… Visst är det dyrt det allra första man behöver med bur och så (men även det kan man få tag i för typ 200 kr om man köper begagnat t.ex. på Blocket). Men det är ju en engångskostnad.

Men mat för en enda kanin är inte särskilt dyrt… Beroende på var man bor kan man ju kanske också köpa hö billigt. Strö kan man köpa balvis t.ex. på Granngården.

Klorna klipper vi med nagelsax (till människor), kostar 15 kr på apoteket. Borste behövs inte till korthårade, har inte borstat våra en enda gång.

Jag tycker kort sagt inte det är särskilt dyrt att ha kanin, trots att vi har tre st. :)

(Förresten angående försäkringar har vi faktiskt inga, föredrar faktiskt att avliva om de blir så sjuka att de behöver veterinärvård då kaniner är såpass känsliga att de ofta inte tål behandlingarna ändå… Men det är ju upp till var och en, kan absolut förstå om man är beredd att göra vad som helst för att rädda sin älskling om den blir sjuk)

Suskiv
0

Du ska inte övertala dina föräldrar. Föräldern måste ha ett intresse för djuret och själv vilja ha ett djur för om barnet tröttnar så kommer det vara föräldern som måste ta hand om det. Om ett barn tröttnar på en katt eller hund så är det inte så stor fara, de är ju med i familjen ändå och får det de behöver. Men om ett barn tröttnar på en kanin eller annat djur som sitter i bur är risken stor att kaninen endast kommer få mat och vatten och buren rengjord och sen bara får sitta i den där buren för resten av livet.

De är även föräldern som sitter med kostnande. Vi har haft vår kanin i snart en vecka. Hon har kostat oss ca 1500 kr hitills och mer kommer det bli.

En kanin kan leva upp till tio år. Vad gör du om tio år. Bor du ens kvar hemma då. Om du ska flytta och studera på annan ort brukar man sällan få ta med husdjur i studentbostäder. Det är nått man bör vara medveten om.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Alvi
2

Det brukar inte vara någon idé att tjata. Mina föräldrar sa "Nej." först utan att tänka.. Men några veckor senare sa de "Ja, du får skaffa kaniner men då får du ta hand om de. Inte vi.", och det är inget problem för mig. Vill ju skaffa kaniner som jag tar hand om och inte de. Har en hund nu som jag gör ALLT med, har haft hamstrar som bara jag tagit hand om och så hade jag en sommarkanin när jag var runt 8år. Aja, där försvann ämnet lite. Hur som helst är det jag som betalar allt och jag som kommer ta hand om de. :)

Mitt tips? är att du visar att du kan ta ALLT ansvar.

/ A