Hur mycket hö behövs över vintern?
Mera funderingar kring kanininköpe! Alltså, hur mycket hö behövs per kanin över vintern - vi brukar slå gräs här ändå, och ge bort billigt, men då är frågan hur mycket man ska spara - och om det går att ha det i t.ex sopsäckar!?
Jag har redan bombarderat en stackars uppfödare med hundra frågor, så jag tänkte jag skulle låta henne slippa en och fråga här iställe
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kaniner skall alltid ha fri tillgång till hö :)
// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy
Hö ska förvarar luftigt så att det inte möglar så det bör inte långtidsförvaras i sopsäckar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Den ska ha fri tillgång till hö dygnet runt så det beror helt enkelt på hur mycket den äter, men hos mig som har 5 kaniner (en äter dock inte hö) och 4 marsvin går det knappt en stor bale/månad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, alltså bättre att förvara det löst, vi har en gammal lagård på gården…
#4 Ja luftigt och där det inte kommer fukt eller där det inte dammar:)
Jag kommer att räkna på 0,5kg per kanin per dygn. Har hermeliner och tänker alltså köpa in ca 1,5ton inför nästa läsår… Har du bara 1 kanin går det ca 15kg per månad :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Tack för alla svar! Nu har jag bestämt mig för en kanin hos Jonaflax, en grå och vit jättesöt som heter Fluffen! Jag kan ju inte så mycket om kaninraser, men det är en hermelin med rexpäls i alla fall, om jag förstått det rätt!
Vad gulligt :) Lycka till!
#6 15 kg? Herregud, de mängderna kommer inte jag upp i med tre kaniner som äter hö!
Så de måste väl vara jätteindividuellt!
Kram /Tess
#6 Jag kommer inte heller upp i den mängden, och då äter ändå mina kaniner till största delen hö.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#10 ja mina äter ju nästan bara hö, och bara lite pellets. Men tror knappt att de äter ens 100gr/dygn, väger ju inte utan slänger in till dem vare dag.
Kram /Tess
#6 15 kg?! Skullle verkligen inte tro det, det går det inte ens åt till mina 4 marsvin (och dem äter mkt hö) och mina 5 kaniner tillsammans per månad!
15 kg är mer än en "normal bal" är!
och jag gör inte åt tre sådana i månaden, inte ens en!
Kram /Tess
#13 En "normal" bale är runt 10-12 kg oftast och jag gör knappt av med en sån per månad då till 4 marsvin och 4 kaniner (den 5e äter inte ens hö).
Så TS, tror du inte behöver så mkt hö som 15 kg i månaden till en liten hermelin! sedan om den skall vara utekanin, då kommer den ju äta mer hö för att hålla hullet. Men en innekanin behöver definitivt inte så mkt!
Kram /Tess
En "normalstor" bale räcker flera månader till en liten hermelin :D

En hermelin som väger ca 1 kg kan ju knappast äta ½ kilo hö per dag, skulle tippa på att 100 gram är mer rimligt.
#6: Då är det nog en storätare. ^^
När jag bodde hemma och hade 6 stycken, gick det åt 16kg på 3 månader ungefär.
Då fyllde jag ändå på innan det hann bli tomt.
Hos mig går det nog åt 15kg men mycket blir spill oxå ;)
MVH John
#19 jo men du har ju massa kaniner John, Här snackar vi om EN liten hermelin..:P
Kram /Tess
Jag kan lätt ha en 10-15kg bal i 2 månader. mina kaniner äter inte så mycket och jag har 4 st..
Oj! Det var många olika bud, jag tyckte nog att det lät mycket med 15 kg/månad för en liten kanin. Den ska vara ute, så jag antar att den behöver en del till "boet". Men kanske 3 kg/månad då? Jag vill ju vara säker på att det räcker, så jag räknar väl hellre för mycket än för lite!
3 kg låter alldeles utmärkt!
Men jag skulle nog hellre föredra halm i boet än hö! :)
Kram /Tess
Jag har två kaniner och tar hem två-tre kg (ibland dubbla) i en eller två IKEA påsar och det räcker precis lagomt ca 4-6 veckor, men då bor dom inomhus så det går inte åt något spill (till ex. en varm bo del, för det behövs inte). Och jag det är ca en höhäck per dag & per kanin.
Mina kan tömma en ikeahöhäck på en dag om det har varit kallt. Visst blir det en del spill, men är häcken tom så fyller jag på. Om de inte har tömt en häck på 2-3 dagar blir jag orolig. 0,5kg är en uppskattning utifrån min höförbrukning, jag har många kaniner så det kanske blir lite skevt när man snittar ut det. För övrigt, småbalar varierar mellan 10-30kg, så att säga "en bal" blir väldigt vagt… Har man tillgång till halm går det givetvis åt mkt mindre hö på vintern. Inte helt lätt att hitta i norrbotten dock :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se