(S) en jättekanin och en dvärg
Av personlig orsak då min livssituation ändrats kan jag inte ha kvar mina kaniner, det är dock inte bråttom till den grad att jag skulle sälja mina hjärtan till vem som helst.
Jag har krav på deras framtida boende situation, dom är viktiga, och det här är svårt.
Fransk vädur: ca.25 veckor
Min jätte bebis Theo är en viltgrå hane och kastrerad. Han är den socialaste kanin jag någonsin träffat. Han är frigående inomhus och har alltid varit det sen han kom till mig.
Han springer alltid kring benen och är väldigt intelligent och rolig kille. Vill gärna hoppa upp på höjder såsom köksbord, så man måste se till att det inte finns någon risk att han slår ihjäl sig.
Han har lärt sig öppna sovrumsdörren hemma genom att dra upp den i dörrkanten men tänderna (måste trycka till min dörr ordentligt för att den ska fastna helt), han kan med lätthet om situationen kräver (enligt honom) hoppa över ett kompostgaller.
Han går inte att ha instängd då han blir ledsen och orolig av det, han vill alltid vara med där det händer och gillar inte att vara utanför. En kompostgaller Hage inomhus som annars kan låta som en bra idee är dessvärre ingenting han skulle trivas i, han behöver i alla fall kunna vara fri i ett helt rum.
Han är otroligt snäll och väldigt bra på att kommunicera, sitter man t.ex på platsen han har valt i soffan så puttar på en eller sliter i kläderna tills man flyttat sig :) Han springer till kylskåpet varje gång man går in i köket då han är otroligt matglad! Öppnar man det hoppar han gärna även in i det, och försöker skynda sig för att hämta ut någonting själv :)
Har sällan och aldrig några problem med att lyfta och bära Theo, förutom när vi är utomhus (fast inte varje gång) då han så gärna vill ut/stanna ute längre.
Dvärgvädur: 8-9 mån
Min lilla viltgråa tjej Herra som är ganska blyg ofta, fast tillgiven. Herra som hon heter, är viltgrå och söt som socker.
Hon hoppar mycket för sig själv men vill vara i närheten av där man är, även om hon inte vill gosa hela tiden skulle jag inte vilja påstå att hon har ett behov av att vara själv. Hon är en väldigt gosig tjej och kan ligga på golvet och pussas i flera timmar emellanåt, fast är ganska ombytlig i humöret.
Även Herra kan öppna dörrar och hoppa över ännu högre höjder än Theo ifall situationen kräver det ;) Hon är frigående även hon och går ihop med Theo, och dom trivs väldigt bra ihop.
Tjejen är inte lika busig på så vis att hon gör allt för att ta sig upp på köksbordet om hon fått för sig det. Hon är lugn de få gånger hon fått sitta i bur, men hon säljs ej som burkanin, hon är frigående och ska få fortsätta vara det, om än begränsat till ett rum.
Hon lyssnar på sitt namn även om hon inte alltid har lust att komma bara för att man ropar på henne ;)
Hon går jättebra att bära och lyfta ibland, men ibland inte, är som sagt lite ombytligt i humöret, inte aggressiv dock.
Har du ett hem fullt av kärlek att erbjuda som passar mina små? Skriv, för i sådana fall vill jag veta mer.
Men mina fina ska inte hamna hos vem som helst hur som helst.
Bild i detta inlägg: Min superfina Theobaby
puttas..