Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1273 ggr
lisiberglund
0

vad gör jag för fel?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej, min lejonhuvade dvärgvädur molly har varit i bra form sen liten jag har get lite godis i bland men inte för mycket ja, hon får en normal kost! men sen i går så fick hon lite gnagarblandning som hon älskar och nästa dag så var hennes mage väldigt stor men bara magen hon var tyngre hon fick en ny sort med extra honung i men trode inte det kynde bli så här, så här snabbt! snälla kan ni kolla om jag ger henne sötsaker för ofta här är min veckolista (vill ha hjälp för hon är i perfekt form fram tills i dag)

måndag: morgon: hö,pellets kväll: torkade morötter 

tisdag: morgon: hö,pellets kväll: ett knippe örter eller persilja

onsdag: morgon: hö,pellets kväll: inget mer

torsdag: morgon: hö,pellets kväll: lite salad

Fredag: morgon: hö,pellets kväll: gnagarblandning

lördag: morgon: hö,pellets kväll: inget mer

söndag: morgon: hö,pellets kväll: lite saftfoder

och så klart kan det bli något mer eller något mindre i bland men tycker ni den värkar bra ska jag sluta med gnagarblandningen på fredagar fast det inte har varit ett problem fram tills i dag?

Med all kärlek //Lisi

Kaninhopp
0

Vad är saftfoder?

lisiberglund
0

färskt gräs,salad,morötter m.m

Med all kärlek //Lisi

Kaninhopp
0

2# Okej :)

Sussii92
0

Mina kaniner får bara hö och pellets varje dag och de mår väldigt bra :)

Om du har problem med kaninernas mage kanske du ska minska ner på grönsakerna, gnagarblandningen och saftfodret då detta inte är något kaninen måste ha, du kan ge det istället någon gång i veckan som godis eller iallafall minska på det till någon dag i veckan :)

Gnagarblandningar är bara godis i mina ögon ;)

Örter och liknande tycker jag är bra så en dag i veckan för detta tycker jag är helt okej :)

Sallad och andra grönsaker bör du ta det lite lungt med då vissa kaniner kan bli dåliga i magen om de får för mycket eller inte blir invanda vid det.

Gräs och sådant bör du också ta det lungt med om kaninen inte är van vid att äta det :)

lisiberglund
0

#4 ja låter bra men gnagarblandning är godis i mina ögon åxo !

molly har inte haft problem med sin mage förut utan bara nu, men jag ska sluta med gnagarblandningen hon får den bara som godis när hon varit duktig!

Med all kärlek //Lisi

Gaudium
0

Det beror också på HUR mycket av pelletsen du ger. 1 matsked per måltid ska räcka (max 2 per dag), kaninens kost ska ju trots allt bestå av 80-90 % hö :)
Du kan också byta ut pelletsen mot knäckebröd, brukar vara populärt hos kaniner och det hjälper också till att stabilisera en dålig mage.

sannaisaksen.blogg.se

Sussii92
0

#5 Vad bra :)

MangoO
0

Hur mycket gnagarblandning fick hon? Det kanske blev lite för mycket? Om jag uppfattade rätt så var det inte samma blandning som hon brukar få? Glad

Kan vara en reaktion på den nya blandningen.

För övrigt tycker jag att hon har en bra kost! Och som 6# säger, så beror det på hur mycket pellets hon får, även sort kan spela roll eftersom att dem kan innehålla olika mycket fett. Och så kan det såklart variera från individ till individ.

Fortsätter "den stora magen" skulle nog jag bara ge hö och vatten ett tag för att se om det blir bättre Glad

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[Becca-]
0

Din kanin kanske har problem med magen, och då är ju verkligen inte gangarbladning att rekommendera. Blandningen innehåller inte särskillt mycket fibrer säkert, och hon kanske blev dålig i magen av det. Jag rekommenderar att du slutar ge det. Varför ge det när det bara är fett och "äckligt"? Finns mycket bättre, och godare saker att ge sina kaniner som godis :) #6 Jag håller inte med om att man ska ge knäckebröd för att stabilisera magen. Knäckebröd innehåller spannmål som inte alls är bra för kaninen, ge istället bra hö och vatten endast :D

Sussii92
0

#6 Beror på vilket pellets du ger ;)

Mina får en dl varje dag (0,5 Svenskafoder + 0,5 RR), de är i mycket bra skick av det :) Hade jag minskat till en matsked hade de inte slutat bra då de hade lätt magrat då :P De äter hö också givetvis, hö är bas föda och ska alltid finns tillgång till men jag tror inte riktigt på den där hö dieten alla pratar om :) Hö + Pellets tycker jag iallafall är det bästa :)

lisiberglund
0

#8 hon fick 2 matskedar en ny blandning med extra honung i !

Med all kärlek //Lisi

MangoO
0

11# Då är det säkert det som spökar Glad Hon kanske inte tålde en så "stor" mängd på en gång och då fick en spänd mage.

Skulle nog vänja henne lite försiktigt i början och kanske bara ge några bitar för att sedan öka mängden.

Har en hane här hemma som är SUPER känslig mot nyheter i kosten, då räcker det med en liten pytte grönsak för att han ska få diareé och spänd mage.

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

lisiberglund
0

#12 okej tack ska pröva :D

Med all kärlek //Lisi

Kristall
0

Skippa gnagarblandningen helt och hållet, finns ingen anledning att utfodra med det, så länge du inte vill lägga pengar på olämplig mat till din kanin. Fröer, honung, spannmål, artificiella smakämnen osv är inget som kaniner ska ha.

Satsa istället på ett bra hö och ge färska/torkade örter, trädgrenar, bladgrönsaker och sommartid vilda växter till det, så har du en naturlig kost som är bra för din kanin. Pellets bör man endast ge om kaninen inte håller hullet på det andra.

Kaniners matsmältningssystem är anpassat till en svårsmält, seg kost och därför är spannmål, fröer osv för kraftigt för dem, vilket kan leda till fetma, magproblem osv. Vill man prompt ge godis kan man ge en bit morot, äpple, sallat etc.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Becca-]
0

#14 Håller helt med. Gnagarblandning är som att kasta både pengar och kaninens hälsa i sjön.

LinneaJohaanson
0

Förstår inte grejen med att ge mat för gnagare till icke gnagar djur?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Lina R
0

Royal Rabbit är ju en müsli som är god och nyttig =). Den väger dessutom mindre än pellets, så kaninen får mer att tugga på men inte i sig lika mycket.

Om du vill ge din kanin något "extra gott" på fredagskvällen så föreslår jag färska örter (gärna ekologiska) och en bit av favoritfrukten.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

LitenPyssling
0

Hur länge har du gett på detta vis?
En tanke slog mig att det kan vara så att din kanins mage reagerar som den gör för att den redan har lite för mycket.
En kaninmage är ju väldigt känslig och ska ha samma sak varje dag, det vill säga pellets, hö och vatten.
Om den får olika mat varje dag så blir det lite som överbelastning för magen och tarmarna då magen hela tiden får jobba i ojämn takt, kommer det då något som blir jobbigare att smälta kan det resultera detta att den blir hård och uppblåst samt får gaser och eftersom att kaninen inte har några "tryck muskler" så blir gasen kvar i magen.

En spontan tanke.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Ljusta
0

Sen tror jag faktiskt att din kanin skulle må bra av att få mer regelbunden kost, och du kan säkert ge gräs o dyl varje dag. Ger man oregelbundet så är det nog risk att magen strejkar. Nu på sommaren kan du gärna ge gräs, grenar med löv o dyl varje dag, det mår kaninen bara bra av. Men man måste såklart vänja in långsamt. Jag ger alla mina gräs (ca ½ liter var) varje dag och bara liiite pellets (fri tillgång på hö såklart). Till och med mina små ungar mår jättebra av att få gräs, ingen har blivit dålig i magen. (Ungarna får såklart mer pellets än de vuxna).

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Rekommenderar enbart hö och lite pellets och någon morot eller liknande i veckan :) Och lite gräs nu när det är sommar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emelie
0

Håller helt med #14. Samma sak varje dag är det bästa. Och nu när det är sommar så ge massvis med grönt utifrån för det är faktiskt det de äter ute i naturen. Förstår inte allas hysteri med att kaniner SKA ha pellets. Hö är basföda, (på sommaren gräs), sedan kommer växtlighet och sist kommer pellets. Som någon sa så är Rabbit Royal en bra musli som du kan ge, och då kanske välja bort den vanliga pelletsen, iallafall nu tills nästa vinter kommer.

Grönt och gräs ska det vara, det mår kaninens mage allra bäst av! Det viktiga är ju då att vänja in det långsamt eftersom kaninen inte ätit grönt på hela vintern.

Förslag på superbra saker för kaninens mage: Rödbetsblast, rädisblast, morotsblast, romansallad, vanligt gräs, enbarr, gran, lönnblad, hasselblad, groblad, torkad brännässla, rölleka, kirskål osv

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
0

Jag tycker det är så synd med okunnigheten om kaniners kost. Rekommenderar alla kaninägare att läsa på ordentligt om vad kaniner verkligen ska ha dvs. vad de äter vilt ute i naturen.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Fridaaaa
0

#22 jag har 2 kaniner som måste ha pellets, 2 av dem håller inte hullet annars, den ena äter inte hö alls (vet ej varför) och den andra är gammal så håller inte hullet annars.

Man ska ge ca 80-90 % hö av den dagliga kosten, sedan ca 5 % pellets, 5% grönsak eller 10 % grönsak och 0 % pellets beroende på kaninen :)

Emelie
0

#23 Säger inte att alla kaniner ska gå utan pellets, finns många som måste ha det för att hålla hullet ja. Jag menar ut naturligt perspektiv så behöver de inte ha pellets. En gammal kanin dör när den inte längre håller hullet t.ex. Menar inte att du ska låta din gamling dö för att du inte vill ge han pellets, vi bara att du ska förstå hur det ser ut i naturen! Flört

Japp, angående höet så är det helt sant. DOCK så ska man till så stor del man kan byta ut höet till gräs på sommaren. Så när kaninens mage väl är invand vid gräs så kan man helt ersätta höet med gräs över sommaren. Ge mycket hellre kålrot, rädisa, rödbeta, palsternacka och andra rotfrukter istället för t.ex. pellets om kaninen håller hullet. Mycket naturligare för kaninen.

Ska försöka hitta lite gamla länkar om kaninens kost (dock på engelska). Tror många skulle ha nytta av att läsa dem :) Syftar nu INTE på dig Frida, hahaha!

Fridaaaa
0

#24 Ja det är sant :) Mina kaniner får mycket gräs på sommaren, och bara lite hö :D HAHA okj, trodde du menade att jag behövde lära mig mer än dem andra hihi FlörtTungan ute

Lina R
0

#24 World Rabbit Science Association har många intressanta artikar om man vill läsa om foder med mera ur ett produktionsperspektiv =).

http://www.wrs.upv.es/

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Emelie
0

Här kommer lite länkar:

http://www.adoptarabbit.com/articles/toxic.html - Giftiga växter för kaniner (På engelska)

http://www.medirabbit.com/NO/GI_no/Food/feeding_no.pdf - Superbra sida om kaninens kost. På norska. (Eller är det danska, haha?)

http://www.medirabbit.com/NO/GI_no/Food/GiftigePlanter_no.pdf