En eller två kaniner?
Funderar på att köpa kanin, den ska i så fall vara ute hela tiden. Och då undrar jag vad ni som är mer erfarna rekommenderar - en eller två kaniner? Jag har förstått att man inte ska ha dem i samma bur, men vissa säger att det är bra att ha två i närheten av varandra, som sällskap. Vad säger ni?
Det är väl en smaksak egentligen.
Att ha 2 i burar bredvid varandra är en bra lösning, då inte alla kommer överens i en liten bur.
Har man däremot en väldigt stor bur så brukar en kastrerad hane och hona vara en bra kombination som funkar i de flesta fallen.
Man kan även sätta 2 honor i hop MEN då måste man ha väldigt stor bur och 2 hus/sitthyllor
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar! Men måste man ha två kaniner eller klarar den sig själv?
Den klarar sig själv dom är koloni djur inte flock djur :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Ska du ha ute så kan du ju ha en jättestor bur och då brukar två kaniner kunna trivas väldigt bra ihop. ^^
Kastrerad hane + hona är väl att rekommendera.
En kastrerad hane med en hona går bra, om dem gillar varandra.
Liksaså fungerar det med 2 honor med ibland. Jag har 2 honor ihop i en jättestor inhängdnad som är 5.52 m² inne i en bod :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Dem är inte flockdjur så dem har inte behov av en kompis, visst, vissa kaniner trivs bra med andra kaniner men som sagt, inget måste.
#8 Men man bör ju om man kan. Och det är väldigt sociala djur.
#8. Påstod inte att de är flockdjur, men sociala är de, så de har ett behov av andra kaniner.
Umgås man väldigt mycket med kaninen så duger nog vi människor, men att sitta ensam i en utebur för jämnan är inget bra kaninliv tycker jag.
Har haft kaniner som blivit kompis med både hund och katt. Då har de varit delvis frigående innekaniner.
Så, jo, väldigt sällskapliga är de flesta kaniner.
#10 det stämmer inte riktigt att: så de har ett behov av andra kaniner.
Men sociala är kaniner men de har inget nöd av andra kaniner,Om ex. de har en kompis så kan man ju inte bara låta de vara ifred och sitta i buren för att de är sociala,ALLA kaniner tycker jag ska ha någon människa att gosa och bli väll omtyckt
What doesn't kill you makes you stronger.
#10 Jo om man kan är det ju bra, men kan man inte så är det ju inget måste :) Mina 2 hanar går själv, vill inte kastrera dem pga riskerna med narkosen.
Jo självklart ska man pyssla med dem även om de har en kompis, men jag tror ju att uteboende kaniner har mindre sällskap av sina människor än de som bor inne i mattes/husses bostad.
Beror ju förstås på hur mycket tid ägaren lägger ner på dem, men generellt tror jag ändå det är så.
Se det så här - burkompis/burgranne = sällskap hela tiden
Bara matte/husse = sällskap x antal timmar per dag
Ser på mina kaniner som går i grupp hur de myser i en hög, och hur griniga de blev när jag särade på dem inför vårens kullar. Hoppas de kommer sams igen i sommarhagen.
Förresten tror jag även att två hankaniner tycker det är trevligt att bo grannar, så de ser varann. Fast bäst gillar de nog en hona att "prata" med.
Tack igen för alla svar! Det är mycket att tänka på! Jag tror att det blir två, men då är ritningar till buren jag tittat på en som är avskiljd på mitten med höhäck där, och på ritningen är det en planka emellan de två burdelarna. Men då hade man ju kunnat ha ett nät där bara, så de kan se varandra om de vill. (Ritningen har jag hittat på "kaninsidan")
Sen undrar jag om man bara kan ha en betesbur, och så våga ta ut kaninen när man vill gosa - eller hur stor är risken att den smiter? Jag har barn också som förståss vill få hålla i kaninen, men om de inte sitter i en Hage så kan den ju smita! Jag frågar därför att jag inte vet om min man har tid att bygga både en betesbur och en Hage. Jag vet att det går att köpa, men det tillåter inte ekonomin riktigt.
Jag kommer självklart att alltid vara med när de håller på med kaninen, men ändå kan den ju smita - hur lätt eller svårt är det att fånga in en kanin som far iväg?
#14 Ha helst inte höhäck, bättre att ha en låda eller liknande att ha höet i, eller direkt på golvet, mest naturliga för en kanin plus att dem riskerar inte att fastna.
Bygg en beteshage där ni kan sitta med i :) Då slipper ni riskera att kaninerna smiter. Och så kan barnen sitta där inne och gosa problemfritt :)
En kanin som smiter är inte så lätt att få tag i oftast, fast det är lite individuellt, 2 av mina 5 kaniner springer inte så långt om dem skulle smita, men de andra 3 skulle nog det (den ena är bara unge) Men oftast håller dem sig i närheten, speciellt om burkompisen är kvar i hagen.
Jag har kasterade haner med en hona, och det funkar jättebra (Dock tog det lite tid att få dem att vara trevliga mot varandra, men det gick!) och en O-kastrerad hane i en bur brevid. Det funkar jätte bra! Min okastrerade blir inte så ensam då :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥