Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1058 ggr
Fia68
0

Kanin som inte tar hand om sig längre ....

Hej!

Har en kanin (någon slags blandning av dvärgvädur, teddy och löwen) som alltid grävt och hållt sina klor korta själv. Men inte längre. Vi har fått börja klippa. Hon har också slutat ta hand om sin päls så noggrant som tidigare. Kanske allvarligast, hon börjar litet långsamt att magra. Hon har också förändrat beteende så att hon mycket tydligare än tidigare söker vårt sällskap och vill ha mys. Även om hon alltid gillat mys, så letar hon nu ofta upp oss inne i huset och sträcker sig upp längs våra ben med sina tassar för att få mys <3. (Iofs jättetrevligt)

Kanny är fem år gammal. Vad tror ni? Är det för att hon börjar bli gammal, har hon tråkigt eller är hon sjuk?

vänlig hälsning

Fia

Pelzi
0

Mask?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Zvintos
0

Om du är orolig över att hon är sjuk, så skadar det ju inte att ringa och rådfråga en duktig veterinär om denne anser att ni bör åka in och undersöka kaninen.

PrinzeZz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tycker det bara låter som att kaninen blivit äldre, men kan ju vara något som besvärar också. Säger som Ninni, att det skadar inte att ringa och rådfråga.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

la_la_la
0

Det är väl ändå inte jättegammalt..? Ring veterinären och hör, låter snarare som att hon håller på att bli sjuk, du ser ju en förändring i hennes beteende så jag tycker absolut du bör ringa.

elinab
0

Jag tycker det låter som att det är något mer än bara åldern. Att hon blir mindre aktiv (och inte sliter klorna) tycker jag är normalt för åldern. Men att hon både magrar och inte sköter pälsen skulle gjort mig orolig om hon var min kanin. Rekommenderar precis om de andra att du försöker få kontakt men en duktig veterinär.

Hoppas det löser sig.

Fia68
0

Hej!

Har precis varit hos veterinär och fått spruta mot kaninpest. Kom av en händelse till en annan veterinär än vår vanliga. Blev extra bra :-D

Hon inte bara gav spruta utan kollade också vikt, tänder, mage, öron och rakade bort det tovigaste håret i stjärtpartiet … tydligen vanligt att göra så på teddy/lurviga kaniner. Nu ska vi försöka ligga i och borsta ordentligt (fast hon inte gillar det) så att det inte blir så igen.

Veterinären kunde inte hitta något problem, men nu när hon är vägd (2,5kg) så kan man ju också jämföra med nästa besök. (Jag har försökt väga henne med hushållsvågen här hemma men det har inte gått så bra …)

Vänta litet och se hur det hela utvecklar sig med andra ord …

/fia

elinab
0

#6 Så bra Glad

[aammE]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

2,5kg låter ju i mina öron som en ganska hög vikt för en kanin av den blandningen så jag tror inte att vikten skulle vara några problem om hon inte markant har rasat i vikt.

Känns hon kantig över ryggen/korset? Ibland behöver äldre kaniner lite mer kraftfoder (pellets) för att hålla vikten, kanske ett fetare foder. Fast 5 år är ju inte supergammalt heller.

Hoppas att det går bra! :)

Lina R
0

5 år ändå att hon börjar bli gammal. Ni får hjälpa till med att klippa klor och hålla pälsen ren. Om hon börjar magra behöver ni se över tänderna och kanske byta till ett mer lätt-tuggat foder =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se