Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5416 ggr
Suskiv
6

Ska kaniner vaccineras?

Som sagt ska kaniner vaccineras och isåfall mot vad. Gäller utekanin.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Bamse 08
0

Man brukar inte vac. sina kaniner(Undantag finns såklart)

Det bror på hur många kaniner det gäller för om man tänker att en uppfödare ska vac. sina kaniner så blir det dyrt.

Jag vet tyvärr inte vad man kan vac. de mot

What doesn't kill you makes you stronger.

[Emma--]
1

Det beror väl lite på vart man bor vad man bör göra. 
Långt norrut i landet brukar det inte vara så nödvändigt att vaccinera.

Suskiv
0

Bor i norra sörmland.

[ElisabethYL]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Reser du till Gotland eller Södra Sverige kan du vaccinera mot kaninpest o kaningulsot, men annars är det nog en onödig kostnad för dig..

Jag vaccinerar mina eftersom jag regelbundet reser genom högriskområderna då delar av min släkt bor i centraleuropa.

Kan leta reda på svaret jag fick på mejlen från min veterinär om du vill Oskyldig

PaulineH
0

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa vaccin? Bot i södra sverige och det vimmlar om vildkaniner i krokarna, så det hade kanske varit på sin plats?

Vad kostar de ungefär? Finns de hos de flesta veterinärer? Det var närmare 10 år sedan sen jag hade kanin sist, så känner att jag behöver uppdatera mig lite;)

[ElisabethYL]
0

Om du bor i södra sverige, så borde de finnas överallt - här får man fråga runt eller be de ta hem..

Tänk bara på att olika veterinärer tar olika pris..

Min fråga:

Hej!
Jag har fyra kaniner. Själv är jag ute på häst- och motortävlingar tävlingar på nationell nivå och uppåt lite då och då och kommer i kontakt med folk från hela Sverige. Dessutom åker jag på semester till Skåne o Blekinge samt Stockholm inemellan.

Har hört att man kan vaccinera kaninerna mot kaninpest o kaningulsot. Alla mina är vuxna..

Vad vaccinerar man med, hur ofta och vad kostar det?

Med vänlig hälsning
Elisabeth

Deras svar:

Hej Elisabeth
    Man vaccinerar med två olika vacciner mot dessa två sjukdomar, Cunivak Myxo och Cunivac RHD heter de och de har vi hemma på lager så det går bra att ringa och boka tid för vaccination av dina kaniner. När man börjar ge vaccinet i vuxen ålder ska det räcka med en vaccination och sedan årlig återvaccinering för att de ska ha fullgott skydd. Om du håller på med uppfödning och får ungar är det andra bestämmelser på vaccinationsrutinerna, då ska de ha två grundvaccinationer och sedan årlig revacc, då ger man första sprutan vid 6 veckors ålder (12 veckor på RHD om honan är vaccinerad)   Som du kanske läst är dessa sjukdomar främst förekommande på Gotland och i södra sverige så trycket är inte högt i värmland, men i och med att du reser mycket kan du ju om du har otur föra med dig smitta hem…   Priset för vaccinerna är 620:- (335+285) för första kaninen och sedan 570:- (285*2) styck på de andra tre. Så totalen för fyra kaniner skulle bli 2330:- och då har de alltså fått för ett år och mot båda sjukdomarna.   Mvh /Emma, Djursjukhuset

kaninsnobben78
0

Jag  veccinera inte mina kaniner det är  dyrt !!  jag har  tänkt på det  men det dyrt  Jag är tävlar med kaninerna vet gör det

PaulineH
0

6#

Tack så mycket för infon! Himla bra med forum ibland må jag säga!;)

Ska definitivt kolla upp det där och få skrutten vaccinerad så fort nästa lön dimper in!

zantana
0

Jag vaccinerade på veterinär hudet i ängelholm och fick betala 420 kr för vacc. vaccinerar alla mina kaniner. gör ju det på mina hundar varför itne kaninerna. VI ahr väldigt mcyket vilt hos oss

Suskiv
0

Låter som vin inte behöver vaccinera med andra ord. Bor ju hyfsat centralt så just här är det varken kaniner eller harar ute.