"O-skräpigt" strö till buren?
Har spån i astas bur nu, men det skräpar ner köket så fruktansvärt, papperspellets funkar men hon tycker det är obehagligt att skutta runt i…
Tidningspapper funkar inte, vare sig strimlor eller hela papper för hon gillar att välta ut vattenskålen och det suger inte tillräckligt… Har försökt med filtar och tyg ibotten men det resulterar i att tyget ligger i skålen och suger upp vattnet…
Ideerna är slut, därför frågar jag er!
(Vattenskål är ett måste anser jag- hon har flaska också men bara för att det alltid ska finnas tillgång!)
Kram
Men byter du vatten varje dag så finns de ju alltid, jag tycker du ska ta bort skålen, de måste va jobbigt när den välts…
Jag hade samma problem som du TS att de blev mkt spån över allt inne, tills jag bytte till HALM!
när jag bytte till de så är de rent å fräscht över allt i lägenheten och enkelt å städa upp!
samt att de är roligt för kaninen med, mina har i alla fall mkt å göra med halmen i buren.
Testa det! Blir billigare ekonomiskt har jag märkt med.
#2 måste du inte ha spån under halmen? annars suger det väl inte upp kiss o vatten?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Skaffa en vattenskål som går att hänga på gallret annars så är det inte lika lätt för kaninen att välta ut den (:
Om du har en bur med hög botten som inneburar brukar ha, går det ju att hänga skålen uppe vid huset/sitthyllan.
4 Nej har inget spån eller så under, jag tycker de suger upp kiss och de väldigt bra,
de ja gör i böand när ja tar upp är å tar en trasa å torkar upp om de skulle behövas, 1 gång i månaden så skurar ja buren helt.
Har i alla fall inga problem med det. Gäller ju å sträda ut varje dag med.
Har du provat hampaströ? Jag använder det och jag är jättenöjd! Superbra uppsugningsförmåga och dammar inget alls, sen är det lite tyngre än spån så det far inte omkring på samma sätt som spån. det beror säkert på hur mycket kaninen sprättar och har sig men här är det aldrig nåt strö utanför buren. Luktar inte heller som jag tycker att toa-lätt gör. Brukar finnas på granngården, förpackningarna är väldigt hårt packade så det är riktigt drygt. det står lättströ på förpackningen och det står även att det är av hampa nånstans på förpackningen. testa!
Har du provat Remiss papperspellets och halm ovanpå? En helt underbar kombination. Remiss luktar ingenting, och halmen gör det mysigt och bekvämt att gå på. Rekommenderar det verkligen!
Ett sät att lösa problemet med vattnet skulle vara om du skaffar en vatten atomat!!
Reagerade lite på att du hade tidnings papper i buren, trycksvärtan är giftig för kaniner!!!
Spånet kanske går att byta utt mot halm??
Håller inte med om att remiss är luktfritt, tycker det luktar lika äckligt som toa-lätt.

TORV!!! Det tycker jag är jätte bra!
Kaninerna älskar det då det är som jord, fast torrare.. mina kaniner älskar att rulla sig i det!! OCH gräva i.. blir lite "utom-hus" känsla för dem.. Torven ska vara underst och torkar upp kisset och drar ur fukten ur bajset så det blir torrt.. torvet blir sedan som en "kaka" man tar bort när man tömmer buren, allt kiss och bajs sitter liksom ihop med torvet.. har man spån över så är ju då ytan där kaninen går alltid torr!! "Jord-lukten" tycker jag tar bort amoniak lukten.. JAG tycker torv gör det luktfritt..men det är väl olika hur man upplever det..
Torv/spån är inte att rekomendera till Långhåriga kaniner då de blir "smutsiga".. torv-jorden fastnar i den långa pälsen och kaninen ser skitig ut vilket är tråkigt.. men jag tror inte dom egentligen mår dåligt av det..
Om Torv skräpar ner mindre kan jag inte svara på.. det är ju som jord.. lite tyngre än spån är det ju så möjligtvis flyger det inte runt så som spån gör.. men får kaninen för sig att sprätta och gräva så får du ju underlaget (vad du än väljer) utanför buren.. men det blir ju iaf mindre mängd spån du behöver använda då det blir 50/50 Torv/Spån!
Kanske kan du använda Torv/Halm? Jag har ingen erfarenhet av det själv men du kan ju prova? En stor säck torv kostar 100:- på granngården så det blir ingen större ekonomisk förlust att prova.. 
Tack för alla ideer!
Halm har jag inte tänkt på faktiskt! Och det där hampa ströt har jag tänkt på när jag varit på granngården men var rädd att det skulle vara giftigt om hon skulle äta av det? Torv har jag tänkt på men är lite rädd att det dammar för mycket, är rädd att det kommer att ligga lika mycket torv utanför buren som innanför ;)
Vad ska jag testa först av halm och hampa? För och nackdelar?
#9 tidningspapper har jag blivit rekommenderad av flera men inte använt förens jag kastrerade asta och då var det roslagstulls veterinärklinik som rekommenderade tidningspapper eller handdukar på botten tills såret läkt, handdukar och tyg hade jag redan testat då!
Hampaströt är inte giftigt så det behöver du inte oroa dig för :) Prova det du tror du kommer trivas bäst med. Smaken är ju som baken ;)
Hampaströ är asbra :)
Jag har en artikel om det på hermelinkanin.ifokus.se
Finns även halmströ att köpa, jättemjukt och härligt. Ska fixa en artikel om det sen oxå.
MVH John
#9 Det är inte giftigt längre - har jag fått höra av flertal medlemmar här inne. jag har det till mina kaniner - ingenting har hänt.
Spån med massa halm över tycker jag funkar rätt bra, eller iaf.något som suger upp under halmet, tycker inte halm suger särskilt bra.
Jag tror jag ska börja med att prova halm ovanpå spån eftersom jag har en halv sån där stor säck med spån kvar. .
Föresten! En fråga till!
Hur löser ni det med innekaninernas grävbehov? Asta kan skotta runt spånet från sida till sida i buren och vända uppoch ner på toalåddanpå några få sekunder, jag skulle gärna vilja att hon fick "gräva av sig" ordentligt? Hur löser ni sånt nu å vintern? (i sommar ska jag ta ut henne i sonens sandlåda- hoppas det blir en hit:)
#16 Mina kaniner gräver inte… bor ju i lägenhet så kan inte riktigt ge dom det "grävbehov" som man kanske vill ge. Har dock tidningar i buren så om de gräver märks det inte förutom att tidningarna går sönder för de biter gärna i dom också.
Men jag brukar vissa helger och lov låta dom bo hos min pojkvän eller hos min mamma där de då har fritillgång till en gård där de kan gräva i jord (har inget gräs i gården eftersom gårdarna alltid står där som står, ej flyttbara så gräset försvinner ju).
#16 Man kan ju ställa in en låda med höga kanter, och fylla lådan med torv.
Det är seglivad myt att hampa är giftigt, det är faktiskt en växt som inte behöver (nästan ingen) bekämpningsmedel och pga det är odlingen ekologisk. Om man kollar ur den synpunkten :) vilket jag gör ;)
En av mina nya honor gillar sin djupa låda i buren ca 10cm hög kant hälften fylld med torv (bajs låda)
MVH John

Papperspellets fungerar toppen! Hade en kanin som var allergisk mot damm och tålde därför inte spån, halm osv. Prövade då papperspellets som varken dammar eller skräpar, och det funkade toppen! Det finns att köpa på Granngården och säkert på de flesta djuraffärer. Jag tror att det heter remiss men det är en orange/rosa påse med bla en kanin på.
Hampa är suveränt. Helt dammfritt, luktar inte sompappers strö och det går att gräva i. Är billigare än Toalätt också. Jag har det till mina pälsbollar och är helnöjd med det.

jag rekomenderar ALSPÅN om inget av dom förslagen du har fått fungerar :)
jag har 2 fri gående kaniner här hemma med 2 burar, det kommer nästan inget spån utanför buren det är skönt för kaninerna (tror jag xD)
nej men det fungerar suveränt!! jag är nöjd med det! :D värt att prova :)
Kan varmt rekommendera halmpellets, det har jag använt i toalådorna åt mina innekaniner. :) Man lägger 10 cm tjockt lager och vattnar ytan en aning, så bildas en slags "madrass" som suger upp otroliga mängder kiss (behöver inte tömmas på kiss varje dag). Det är också väldigt lätt att ta bort bajsplupparna från ytan utan att det blir något spill på själva ströet. :) Kostar en del men är absolut värt det, skräpar inte hälften så mycket som t.ex. spån!
Hej!
Undrar ifall toa-lätt ( som man brukar ha till hamstrar ) funkar bra till kisslådan hos kaninen?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#24 Ja det gör det.
#25 tack för svar :)!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#7 hampströ är jätte bra! även torv ;)
Var får man tag på halmpellets och hur ser det ut?
Alspån, är dt hyvelspån precis som vanligt spån? Vart får man tag på det?
Bark kom jag och tänka på, det brukar endel ha i sina terrarier, är det någon som testat det? Eller är det giftigt?
Katt-strö? Är det ingen som använder det längre? När vi hade kaniner förut använde vi det. Klumpbildande katt-strö i diskbalja, väldigt lätt att ta upp kisset och bajset, och de kan gräva i det.
Ska nu skaffa kaniner igen, och funderar på hampaströ (finns inte på min affär, så därför besvärligt), kattströ eller toa-lätt.
#30 menar du toa-lätt kattströ?
Det använder jag, funkar as bra
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_