Åka runt med kaninunge
Jag kommer få hem min 8 veckor gamla kaninunge den 12 juni. Då blir det nattåg till Umeå. Sen kommer jag vara hemma i Umeå i 4 veckor, så under 4 veckor kommer den få vara i lugn och ro hemma hos mig.
Jag vill dock åka hem till Göteborg några veckor under sommaren, hur påverkar detta en kaninunge? Säg att jag åker när den är 12-13 veckor, då har den fått vara "hemma" i 4 veckor. Blir det stressande för kaninen? Jag tänkte ta med kaninen, så det blir tågresa och ny miljö, vet inte om det påverkar så mycket när den är 12-13 veckor gammal?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Resor är alltid stressande för kaniner. Kanske vore bättre med en kaninvakt.
Jo jag vet, men jag kommer vara borta några veckor och jag varken kan eller vill ha kaninvakt så länge.
Tänker väl mer på om kaninungen blir förvirrad, om den inte blir lika tam, eller lika "hemma" i lägenheten i Umeå, om jag är borta med den 2-3 veckor i Göteborg under sommaren…
Nej det tror jag inte är någon fara. Det är nog värre rent fysiskt, vissa kaninungar blir stressade och får diarré, äter dåligt och rasar i vikt av långa transporter.
Man kan också tänka som så att den får miljöträna ordentligt ;)
Bara kaninen har en trygg plats att vara/gå in i hela tiden (t.ex. transportburen där den får vara ifred) så tycker inte jag att det är någon större grej ;)
Visst de kan vi diarré, och må lite sämre de första dagarna, men min erfarenhet av kaniner är att de vänjer sig oerhört fort ;)
Men man ska ha med sig i tanken att den fortfarande är väldigt liten, hade nog själv övervägt att lämna den "hemma" hos någon jag känner bra under den tid jag är borta ;)
Men om du väljer att ta ungen med dig, tror inte jag att det är något som kommer påverka den negativt mer än att det är "spännande" kanske lite läskigt i början, men som sagt var, de vänjer sig! ;)
Ja, grejen är att jag inte känner någon så jättebra där jag bor, enda alternativet är min granne och kompis, men hennes sambo är allergisk så hon kan isåfall bara gå över och mata den hemma hos mig… det kanske är ett alternativ om det bara gäller några dagar, men inte ett par veckor!
Tänkte då att det var bättre att de med den. Det blir ju resor, men när jag väl är framme är det ju lugnt.
Får nog se hur han är på tåget när jag hämtar honom, uppfödaren säger att han är väldigt lugn så det kanske går bra :-)
Jag har aldrig haft problem med att transportera kaninungar, speciellt inte Algot när han var liten.
När min kanin Algot var 12v så åkte vi från Luleå till Sundsvall med buss, det tog nästan 9h. När vi kom fram och jag släpte ut honom ur buren så hoppade han omkring lite i vardagsrummet, hoppade upp i en soffa och somnade sedan, helt obrydd.
Fick hem Elvis när han va 8v o samma vecka åkte jag hem till mina föräldrar en helg, han följde med. Sen dess har han alltid följt med o vi åker bil 3.5 timme. Han har inte visat symptom på stress utan ligger o sover eller ska pussa mina fingrar:)
Han har helt enkelt inte reagerat alls om man säger så. Han är den enda som tagit de lugnt i bilen o dom andra blir stressade osv. Så dom får kaninvakt medans Elvis hänger med.
Så jag tror inte det är nån fara alls :) Märker du att han blir stressad denna gång så skaffar du kaninvakt åt han sen istället :)