Är den nån som vet ?
Jag ska skaffa 2 kaninungar.
Mamman är en renrasig dvärgvädur och pappan är en löwen lejonhuvad.
Hur stor ska då buren vara ?
Nån som vet ?

Själv skulle jag säga:
Djup: 80 cm
Längd: 150 cm
Höjd i framkant: 80 cm

Eftersom det är ute dom ska bo, och om man ska bygga bur själv! Då är det lika bra att göra buren lite längre, när det ändå ska vara 2 st som ska bo där. ;)

#2 Det låter bra :)
Skulle säga så stor som möjligt, och lite till!:) Bättre för stor än för liten.
Minst 0,75cm2

Om du ska ha kaninen inne tkr ajg att du ska köpa den största som finns i djuraffären ;P Destu större destu bättre!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

# Reglerna säger 0,5kvm2 men till två kaniner minst 60cm djup och 120cm lång säger dem flesta.. ^_^ Höjden ska vara minst 50cm, jag vet inte med dvärgvädurslöwen men för mina räcker det gott och väl.
#8: Reglerna säger minst 0,5cm2 till 1 kanin. Var det inte så att man lägger till 0,25cm2 om man skall ha 2 kaniner i samma bur.
#9: Jo. Man ska plusa på 0,25m2 för varje kanin. Så alltså ska buren vara minst 0,75m2
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om vi nu ska försöka göra en bur av dom här måtten.. För att du ska lagligt kunna ha 2 kaniner i buren så ska kortaste sidan vara 60cm, höjden minst 60cm och långsidan minst 125cm = 0,75m2. Mindre än detta är alltså inte lagligt. Men sen kan sidornas längder variera, det där är bara ett exempel för att visa hur stort 0,75m2 är :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#11 Neej, fel! :P
Varje kanin ska ha 0,25kvm2 i grupphållning, alltså 0,5kvm2
Men man får inte ha en kanin på bara 0,25 för det blir så himla
litet. Två kaniner kan fortfarande röra sig på hela burytan ;) Sedan om du har en kanin till blir det väll + 0,25kvm2, dvs 0,75kvm2. ^_^ Om detta är fel har flera av sveriges uppfödare gjort väldigt fel, och det tror jag inte riktigt att dem skulle ha gjort eftersom många har haft inspektörer hemma som kollat mått på burar och sånt.. :P
Men det e jättebra om ni gör en så stor bur, annars kan dem börja bråka och bli extra revirskyddande, men reglerna e inte
sånna.
kaniner skal ha stor plass i buret sitt, for da trives den best…!;) klem stinel;)