Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 418 ggr
Jojsan
0

Lite frågor angående avel...

har lite frågor som jag funderar över…

1. När honan är dräktig är det bra eller dåligt att lyfta henne..? jag tänkte… man kanske kan skada ungarna?

2. Vid vilken ålder på ungarna brukar man kunna se vilket kön de är?

3. När man ska kolla igenom ungarna, (när de just kommit) kolla så att ingen är död, är det bättre att släppa ut mamman i en Hage där hon inte ser vad vi gör med ungarna, eller är det bättre att t.ex. lämna henne i buren (utanför bodelen) med massa typ gott (så hon inte vill komma in)? Vilket är bättre tycker ni? Eller har ni några andra förslag på hur man kan göra…?

4. När man ska vänja av kaninungarna från mamman, (för det ska man väl?) ska man då ha kaninungarna tillsammans med varan och bara vänja av de från mamman eller ska de vara var för sig? Vid vilken ålder ska man börja vänja av ungarna från mamman?

tack på förhand :)

Frida-L
0

1. Du ska nog lyfta henne så lite som möjligt då…

2. Jag tror det är runt 6 v eller tidigare (är inte 100% säker)

3. Det undrar jag också…

4. Du ska börja vänja av vid 6 v (tror jag), vid 8 v (tror jag) ska du även dela på hanar och honor.

Jojsan
0

ok tack för svaren :) hoppas nån kan svara på det vi inte vet :)

Jojsan
0

*putt*

myriis
0

1. Man ska helst inte lyfta honan, men självklart kan man hantera den. När honan snart ska föda ska man helst inte bära den alls.

2. Det beror lite på erfarenhet. En del kan se vid 2-3 veckor och en del inte förrän 6 veckor.

3. Det beror helt på hur honan är! Märker du att hon blir för beskyddande/nervös/agressiv när du kommer nära så ska du helst ta henne till en transportbur eller en rasthage. För säkehetskull kan du även gnida in händerna i hennes avföring eller päls så att ungarna inte luktar mkt människa.

4. Man kan börja avänja vid 6 veckor ungefär.

Jojsan
0

om man ska börja avvänja då dom är 6 veckor ska man då ta de i en egen rasthage själva eller ska de va med syskonen eller…?

Tina-A
0

1. Lyft helst inte honan alls, eller så lite som möjligt.

2. 4 veckor ungefär. Vid 7,8 veckor kan man fastställa det i och med att pungen då känns tydligt på hanarna.

3. Beror på honan. Är man osäker så låt henne vara i en Hage eller något så länge, eller i ett annat rum.

4. Vänja och vänja.. Kaninungarna slutar ju dia vid ca 6 veckor och vänjer av sig själva ganska bra just därför. Om du menar att man kan ta upp ungarna utan mamman så kan man göra det redan när de börjar hoppa ut ur boet (inte så långa stunder). Kaninungar diar ca 2 gånger per dygn, och då helst när ingen är där, så om du är rädd för att ungarna ska bli superhungriga för att du tar upp dom i 20 minuter så är det ingen fara. Så någon speciell avänjning behövs inte, du kan ta ungarna korta stunder ifrån mamman när dom är stora nog att hoppa runt i buren och äta av maten :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jojsan
0

#6 aha… jag har hört att man ska vänja av ungarna från mamman så att de inte helt plötsligt blir ensamma (när de är 8 veckor och flyttar)… tack för svaren :)