Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4478 ggr
Sjomoren
0

Öronmärkning av kaniner

Från den 1 januari 2009 får uppfödarna inte längre själva öronmärka sina kaniner. Det ska i stället göras av veterinär. Åsikter?

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

gullenos
0

dåligt!! jag tror att det kan bli lite svårare att få tag i kaniner med öronmärkning som är utställningsbara då känns det som!! jag hoppas inte allt för många lägger ner sin uppfödning just på grund av det!!

gullenos
0

förresten jag såg att du ska börja föda upp teddyvädurar :D roligt !!

sry för OT

Sjomoren
0

Jag har försökt få tag på svar från olika vetrinärer om vad det kostar hos dem, men har inte fått några svar än. Läste ur en annan artikel om 300:- och det låter osannolikt, skulle det kosta så mycket tror jag inte att det skulle gå runt. Skulle iallafall inte betala 300:- extra för en kanin för att få den öronmärkt.. Någon som har några siffror?

och förresten så kan man öronmärka kaniner som inte är utställningsbara ex. korsningar och kaniner i "fel" färger eller teckningar. (=

[Stampelina]
0

Helt kasst! Tror många får lov att lägga ner om det blir dyrt!

annaforsgren
0

jag tycker det är jättedåligt, om man föder upp mång kaniner så kostar det väldigt mycket att öronmärka när man sammtidigt ska ha råd att mata och ställa ut sina kaniner.
Men jag vet ju inte riktigt vad det kostar än, men det brukar vara dyrt att gå till vet.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Sjomoren
0

#4 Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund har överklagat beslutet men något vidare beslut får vi inte förrens i December. (http://www.come.to/kaf) Och jag hoppas på någon bättre lösning, förstår överhuvudtaget inte vad det är för underlag i beslutet. Om det gäller att uppfödare skulle vara okunniga räcker det väl med en kurs som man får gå för att få märka sina kaniner. Men kaninerna ska tydligen bedövas för det..

#2 Ja! :) Jag är först i Umeå med att föda upp denna härliga ras (vad jag vet finns inga andra seriösa uppfödare här än iallafall) och dem är ju så trevliga dessa tussar! (=

[Stampelina]
0

Men om man ser det från de ljusa sidan så kanske kaninpriserna kommer dubblas nu då, och det är ju bra då det känns som om att det finns ett väldans överflöd av kaniner på bla Blocket. Kanske kan den oseriösa aveln minska också!

Kanske slutar folk som inte är seriösa att impulsköpa kaniner.

Om en kanin kostar mellan 700-900 kr så är det ju inte lika enkelt att köpa en kanin.

[Stampelina]
0

Men jag tycker ju att det är kasst som sagt var! Försöker bara se ljuspunkter…

Är det någon som vet vad de använt som argument när de bestämt att endast vet får märka? Menar de att kaninerna lider under märkningen?

annaforsgren
0

#7 det är ju ett bra tänkande:) för omman kommar på t.ex katter så kostar ju de mycke mer än kaniner.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Zvintos
0

#6: Det handlar om att Fr.o.m. den 1:a januari räknas öronmärkningen med tång som ett operativt ingrepp, och det är enbart veterinärer som får utföra sådana.
Sen måste det dessutom ske under sedering (nedsövning, lokalbedövning eller liknande. Någon form av smärtlindring iaf)

Hoppas tatueringspennan kan godkännas hos SJV, så tycker jag KAF kan godkänna den också i sådana fall.
De som då vill kan ju få gå och märka sina kaniner hos veterinär, medans de andra i sådana fall kan skaffa sig en tatueringspenna istället.

gullenos
0

men som tejoos sa i en annan tråd man gör det på hundar och katter. Men jag tycker inte det känns riktigt som samma sak för där kanske man får en valpkull om året och dom är liksom större djur som kostar myyyycket mer att köpa.

Och dom då som bedriver en större kanin uppfödning som får flera kullar om året kommer ju typ inte att ha råd att fortsätta om dom måste betala varje gång dom ska märka!!

är det bara ännu ett sätt för dom att tjäna pengar eller??

gullenos
0

oj katter får inte valpar men aja ni fattar!!

Sjomoren
0

#7 Jag förstår hur du tänker Stampelina :) Men jag tror att det blir tvärt om. Det är ju öronmärkningen av kaniner som ökar tillgängligheten och lusten att ställa ut och renavla kaniner.. Men om det ska kosta flera hundra att märka dem lär inte uppfödare prioritera det lika högt längre och man får då ett överflöd av kaniner som inte går att ställa ut eller stambokföra.

Men majoriteten vill ha sina kaniner till kel och intresserar sig inte för utställning så :)

[Niike]
0

Vad händer om man märker själv, i smyg? Måste kaninen ha något intyg att den märkts av en vet, för att få ställas ut?

Zvintos
0

#14: Det vet vi inte än.
Men ett intyg vore ju vettigt.
Annars finns det ju inte en chans att de kan kolla ifall kaninen är märkt hos vet eller ej.
Upptäcks det att man märkt hemma, har man ju brutit mot lagen.
Vilket straff man får vet jag inte.
Beror ju på vad brottet räknas som.

emms
0

#14 Det kanske skrivs något på stammtavlorna? Låter ganska vettigt tycker jag ;)

Emma

gullenos
0

#16 ja det måste vara något sånt annars är det väll lätt att göra det själv!! om dom inte använder någon speciell tång som det syns att veterinären har gjort det!

Sashhi
0

Mest nackdelar, dock finns de ju flera fördelar som andra redan uttalat sig.

Te.x om man är en mycket aktiv uppfödare och får många kullar, och man har en ras som ofta får många ungar i sina kullar bli det ju väldigt dyrt det här med kaninuppfödning.

Not your mom, not your milk.

Frida
0

Så är det frågan om veterinärerna själva (som så fint presenterades i senaste numret av Kaninuppfödaren):

• Har de tid att märka alla kaniner?
  • Har de kunskapen om hur de ska göra?
  • Finns det tillräckligt med märktänger för att alla veterinärer ska ha tillgång till en?

Det fanns ett förslag om att kaninföreningarna skulle ta reda på vad veterinärerna tycker om att märka flera hundra kaniner åt gången så att man på så sätt kanske får med veterinärerna i vår sak om att uppfödarna ska få märka själva.

#14 - 17. Veterinären ska skriva ett intyg om att han/hon har märkt kaninen och inte ägaren själv. Detta intyg ska tas med till utställningar etc som man har med kaninen på för att den ska få tävla om jag inte missminner mig.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Thumper-KG
0

#6: Underlaget i beslutet, bygger på att en uppfödning av "avelskaniner" för utställning och dyl, INTE räknas som "produktionsdjur(jordbruksdjur)", och därmed får uppfödaren (producenten) INTE märka själv då det då anses som "operativt ingrepp". som #10: Säger.

Kommer kaniner i en uppfödning att klassas som jordbruksdjur, så blir det frittfram igen !

Sjomoren
0

Jag tycker det låter krångligt och jobbigt på alla sätt. Visst att det är bra för kaninerna om de får sövas eller får någon bedövning. Men kaniner blir så pass stressade när de flyttas omkring och byter miljöer att det smartaste vore om uppfödaren själv kunde märka sina ungar.. Det borde väl finnas någon sorts lokalbedövning som blåster eller salva som man kunde använda själv till att bedöva kaninerna om det nu gö så ont. Då andra djur som grisar, kor och får som ska märkas inte alls berörs av dessa regler utan där kan ägaren själv göra det.

Mitt förslag är:
- Någon form av bedövning uppfödaren själv kan tillämpa
- Att uppfödaren genomgår en speciell kurs i märkning.

Lindbygarden
0

#20 Betyder det då att de som föder upp (förlåt för uttrycket) kaniner av "köttras"( hemskt ledsen för uttrycket men vet inte vad jag ska kalla dem) kommer få märka men inte de som föder upp dvärgkaniner?

Rafflan
0

#22 precis vad jag också undrade. Men märker dom ens sina?

Thumper-KG
0

#23,23: Jopp,så är det….men de märker bara ut sina blivande avelsdjur…

T0vve
0

#3 det kostar mer än 300 kr då det som man betalar för är narkosen. Hos mig tar den billigaste veterinären ca 800 kr.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Emelie
0

Detta är en jättegammal oaktiv tråd, tror inte TS kommer svara.

Här finns en vet som tar 50:- per kanin, så jo det finns billiga veterinärer med.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!