Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1197 ggr
Fridaaaa
0

Har ni tips ang Matskål?

Min kanin Flizan, gräver över sin matskål hela tiden.
Hur ska jag göra för att hon ska sluta?
Hon är ute och springer minst 1 timme/dag, oftast mer och bor ihop med Tufsan.Men det är bara Flizan som gräver i buren.
Det hjälper inte att sätta fast skålen i burgallret.

Hur ska jag göra? Hon har spån och ibland halm som underlag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag hade samma problem med amber, så hennes står på hennes bolåda! Vet inte hur du har de med möjligheter till de! :) Men här funkar de toppen!

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#1 Har testat det med, men hon välter ner den därifrån haha :)

tesselituss
0

#2 det gör amber med men bara när det e liite kvar då blir hon sur o välter ner den..:P

Men vattenskålen rör hon aldrig, konstigt de där! :)

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#3 Märkligt :) Jag har vattenflaskor till mina, då det blir massa spån och skit fort i det annars och blött i buren :) Så frågan är hur jag ska göra med hennes matskål Tungan ute

tesselituss
0

# testa o limma på kardborre under skålen och andra kardborreremsa på bolådan, så e de i allafall inte lika enkelt att vältta ner den?

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#5 Hmm Undra om kardborre orkar hålla upp en tung skål?

tesselituss
0

#6 fins i olika bredder, kan vara värt att testa i allafann, du sätter ju de under, om skålen e tung borde de ju bara göra mer nytta! :)

Kram /Tess

Kristall
0

Sen måste man ju egentligen inte ha matskål. Om hon äter upp maten från golvet kan du ju lika gärna sprida ut den lite, så hon får lite aktivering på köpet :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fridaaaa
0

#7 Ja får testa:) bra tips? .D

Fridaaaa
0

#8 Hon äter inte upp maten på en gång utan det tar typ hela dagen för henne nästan :)

[_annaH]
0

Min enna kanin gjorde samma sak. Så tog bort matskålen o ersatte den med en aktiveringsboll o la maten där i :) Funkar jätte bra!

tesselituss
0

#11 har de till Nínja med, glömde säga de, men de e av andra orsaker än att han välter ut skålen! Han har den för han e så glupsk o blir lätt uttråkad!

Nino spelar foboll med sin nätterna i ända! :)

Kram /Tess

kaningodis
0

Nästan alla mina kaniner har bara en skål i buren och den är tilll för vatten.  Jag lägger maten på marken (där de inte kissar & bajsar). Det är ju också bra aktivering att leta upp maten samt mer naturligt.

Alternstivt är ju att ta en skål med "krokar" som du vrider fast i gallret så att den inte går att ta loss. Ex en akitaskål (plastskål med tunna, vridbara krokar som passar i alla nät/galler). Det finns ju också skålar med hållare som skruvas fast i gallret och sedan sätter men skålen där i.

Men jag skulle ta bort skålen om jag ver du.

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#13 Kan inte ta bort skålen, för då blandas det med spånen när hon gräver vilket inte blir bra.
Skrev ju att jag inte kan ha det fast i gallret.

tesselituss
0

kolla då om du kan få fast skålen i bolocket :)

msn!!!!

Kram /Tess

Music96
0

Finns ju små plåtskålar för hundar som har en "hållare" till som du kan prova. :) Skruvas fast i burväggen (vet inte vilken sorts bur du har), och sen sitter den där. :) Funkar bra för min hane som välter ut sin skål annars. :)

Fridaaaa
0

#16 Har en gallerinnebur :)

kaningodis
0

#14 Vad gör det att det blandas? Hon kan ändå skilja på pellets och spån.

Utveckla gärna varför det inte går att hänga fast skålen. Mina kaniner vet i alla fall inte hur man skruvar bort en hållare.

Kastanjegårdens Kaniner

tesselituss
0

#17 nino e som sagt lika dan. Han har dock inte spån i sin bur längre utan en toalettmatta och en toaletthörna med spån i, så där rullar han sin aktiveringsboll hej vilt! ::)

Kram /Tess

Fridaaaa
0

#18 Det går men hon lyckas alltid dra bort det :)
Hur menar du "skruva på?" Går ju inte i en innebur att skruva fast ngåot:P

Bamse 08
0

#20 har du vattenflaska?

Om du har det kanske du har något band som man säter runt den den brukar jag använda iblan att sätta fast matskålen i galret om man har krokar

What doesn't kill you makes you stronger.

kaningodis
0

#20 Det är en hållare och en liten platta som sätts på andra sidan gallret. Lite svårt att förklara men ska kolla om jag har en bild på en sådan skål.

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#21 Går ju inte, matskålen glider ju bort i så fall, plus att såna runt en vattenflaska är för små, och jag har inga över :)

kaningodis
0

Skålen heter: A/B skål :)

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#24 OK vart finns sån att köpa? :)

[Wera]
0

Jag tycker du har fått alla möjliga förslag men ändå verkar ingenting duga/fungera? :P Vad har du för kanin!? x)

Testat kardborre än? Finns ju så att du kan klippa till själv så du kanske hittar något tillräckligt stort som skålen och klippa till.

Annars fungerar väl en skål med "skruvplatta" som #24 tipsat om :) Jag tänker mig att det sitter fast ungefär som de grå sitthyllorna man kan köpa? Då är det omöjligt att ta loss dom.

Fridaaaa
0

#26 Har inte sagt att inget duger :) Men skrev ju högst upp att det inte går att ha den fast i nätet för hon drar bort det, i alla fall sån skål jag har testat, och vill inte blanda pelletsen bland spånet :)

Nej har inte testat det, måste köpa det först :)
Ja en sån skål borde fungera, vart köper man dem?

[Wera]
0

#27 Annars om man inte hittar att köpa sådana skålar kanske man kan prova med att borra två väldigt små hål längst ner och högst upp i någon plastskål som hängs upp, och genom hålen kan man trä i ståltråd och fästa fast i gallret? :P

kaningodis
0

#25 Finns att köpa på Skafs materiallager. Den kostar 55:-
Man beställer via telefon eller mail.

Men en billigare variant är ju Weras förslag i #28. Gör ju inget om det är hål i skålen om det bara ska vara mat i den.

Kastanjegårdens Kaniner

Fridaaaa
0

#28 Ja det är också en idé :)