Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 978 ggr
gaabriellaaa
0

Biten, vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom den ena av mina två hankaniner lös och bet den andra genom kompostgaller. Inte den bästa bild men vad tycker ni, ska jag tvätta/låta det vara osv? Tacksam för snabbt svar.

Zvintos
0

Jag skulle kolla hur det ser ut först och främst, om det är djupt (blöder mycket) eller relativt ytligt.
Av det som syns ser det inte särskilt djupt eller stort ut och då är bäst att hålla koll på det så att det inte blir värre.
Det brukar läka ganska bra av sig själv.

gaabriellaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

en till bild .. det är orange för att jag lyste med en ficklampa där

gaabriellaaa
0

#1 djup och djupt .. inte ytligt, men inte jättedjupt. Det har dock knappt blödigt (vad jag sett då .. upptäckte inte detta förens nu och det var för ungefär 2-3 h sen han blev biten, men inget blod i hagen/pälsen eller liknande)

Zvintos
0

#3: Så länge det inte blöder mycket så går det att avvakta och hålla noga koll på det.

[h-malm]
0

Du behöver nog inte åka till veterinär iaf. Hände exakt samma sak för mig. Han blev biten av min andra hane på precis samma ställe som din kanin, men hans läpp var delad och det slutade inte blöda på en timme. Så då åkte vi in. Han hade inte överlevt om vi inte hade gjort det, men det är nog ingen fara i ditt fall. Se bara till att det inte blir infekterat och låt han helst inte vara ute och gräva i jord och så, så det inte kommer in smuts :) Håll buren ren också.

gaabriellaaa
0

#4 ok :) men jag kan låta honom gå i hagen eller?

gaabriellaaa
0

#5 tack för svar :) ok ..

[h-malm]
0

#6 När jag var inne med min sa som att han inte fick vara ute på en vecka och buren skulle städas varje dag. Det är just för att det inte ska komma in smuts. Fuskade lite med det där och hade ute han efter tre dagar tror jag, men han hade medicin också. :)

gaabriellaaa
0

#8 ok tack :)