Hjälp ang dräktig hona
Hejsan. Den 15 mars parade jag mina 2 kaniner.
Idag har det gått 25 dagar, om man räknar från parningen, villket man egentligen gör . Men iallafall under alla dessa dagar så har Zabina vart skitfet och dragit bort päls och gjort en grop. Men nu dom senare dagarna så har hon blivit smalare.Jag har kollat igenom hennes bur, och inga små söta bäbisar ligger där. vad kan det betyda? Jag vill ju så gärna ha små bäbisar :/
Svara, Snälla!
Hon kan ha varit skendräktig?.
hon kan ha ätit upp ungarna:(
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Men borde man inte ha hittat något spår av att hon hafft ungar då?
Och dessutom, det har ju bara gått , knappt, 25 dagar. :/
#2 hade hon ätit upp ungarna hade man garanterat kunna hitta räster av ungarna i buren plus blod. En hona går inte i 25 dagar, utan 29-32.
#3 jo, men hon kan ha varit skendräktig?.
#4 Jo, tänkte det. Men ingenting ligger där, Så jag får väll vänta och se om det kommer ngot eller inte :)
#5 ja, det e ju bara att vänta och se på resultat.
#4 ja jag vet att dom går med ungar längre MEN det finns undantag.
jag hade själv en hona som det var något fel på hon gick första gången 20dagar sen åt hon upp ungarna sen andra gången(var en vetrinär som sa åt mig att testa igen) så gick hon 23dagar och åt upp ungarna.
det ända som fanns kvar i burarna var lite blod men inga halva ungar.
den honan togs ur Avel efter det så det händer men inte ofta.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Om dom börjar boa med päls tidigt är det ett oftast ett tecken på att dom är skendräktiga, alla mina honor boar med päls strax innan födseln.
Zabina började boa 2-3 veckor efter parningen. Det är väll inte tidigt?

#9 Dom kan ju stöka och böka och ha sig, men att boa med päls gör mina alltid strax innan födseln. Dom plockar päls moch fixar bo och sen kommer ungarna.
#10 Okej.. Jag parade dom väldigt många gånger för att vara säker. Kan hon ändå vara skendräktig??
#12 Ja, vi gjorde det 4 gånger och varenda gång hoppa hanen av av sig själv. Hon har en spänd och tjock mage så jag tror att hon har men ändå inte eftersom hon är i dag 37 idag :/
#13 oj.. finns boet kvar?
om du känner på magen, känner du någon klump nära könet?
hon kan vara skendräktig? trots allt, då dom kan bli väldigt spända på magen även om dom är skendräktiga.

#13 På dag 37 kan det inte födas några levande ungar i alla fall, så troligen är hon inte alls dräktig. Du får prova att para om henne.
#14 Boet finns kvar , eller snarare hon gjorde om ett mycket större, men där finns inge päls denna gång.
Jag är inte så duktig på sådant, men jag känner en klump nästan precis vid könet. vad är det i sånna fall?
#16 om du känner en klump precis vid könet så skulle jag nog gissa på att en unge har fastna, om det känns som en unge. Hur är hon till sättet, är hon pigg och så i övrigt eller slö?
är hon slö skulle jag vilja säga att ni borde kontakta eller åka till vet, då honan kan dö (?) (har läst någonstans) om en unge sitter fast för länge..
#17 okej. Om det är en unge, hur kommer då ungen ut? eller måste man åkta till en vet? Hon är pigg och skuttar hit och dit nästan hela tiden.
#17 okej. Om det är en unge, hur kommer då ungen ut? eller måste man åkta till en vet? Hon är pigg och skuttar hit och dit nästan hela tiden.
#18 om det är en unge, och man åker till vet, så snittar dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett tips? är att läsa på innan du parar en hona då det krävs en del föreberedelser och kunskaper för att kunna ta hand om en hona med kull. Nu vet ju inte jag om du läst på, men då du lät okunnig kring antalet dagar så antar jag att du inte läst på så mycket? =)
Jag skriver ner lite snabb grund info så får du se själv om det kan hjälpa något i din situation.
Dvärgkaniner ska vara minst 7 månader och får max vara 1år vid första parningen.
Jättekaniner ska helst vara minst 9 månader och max 1.1år vid första parningen.
Är de yngre så är honan fortfarande ungdjur och inte kapabel till att ta hand om en kull och är mer troligen inte mottaglig för PARNING, skulle hon vara det så är risken större att hon inte vet hur hon ska hantera situationen och kan därmed både kasta eller överge kullen när den är född - en del kaniner äter också upp ungarna om de inte vet vad de ska göra eller om de inte vill ha ungarna.
Är de äldre så finns risker för att honans bäcken är för trångt och stelt, detta leder till att ungarna i värsta fall fastnar och om inget görs i tid så kommer ungarna att dö och detta ger oftast i sin tur att honan dör.
Beroende på hur honans kondition och tillstånd är kan det gå, men att para en hona som gått över 1år är verkligen inte att rekommendera då det innebär mycket större risker än normalt.
Är honan villig så syns det genom att hon "lyfter upp" rumpan mot hannen, är hon inte så kommer hon att hoppa ifrån hannen och i värsta fall bli så sur att hon angriper hannen. Om du inte vill riskera något genom att testa att sätta ihop honan och hanen för att kolla om honan är brunstig så kan du lägga honan på rygg och kolla könet. Är könet rött så är honan brunstig, en annan sak ma kan göra som går lite fortare är att klappa honan precis ovanför svansen, de flesta honor brukar lyfta upp rumpan då och detta är tecken på att hon är villig.
Skendräktighet kan uppkomma när som helst och kan även bli när honan är riktigt villig. En hona som är skendräktig? brukar boa ganska direkt efter parningen men kan även boa precis som om hon vore dräktig, det vill säga en vecka innan (utan päls eller lite päls) eller dagen innan beräknat datum. På detta vis har många blivit "lurade" av sina honor.
En skendräktig? hona går runt med precis samma tecken som en dräktig, spänd mage och spenorna svullnar mer och mer. Beteende är precis som om hon vore dräktig, men då kan man känna på magen ungefär efter 3 veckor - för att känna så läger du handflatorna mot honans mage och tummarna längs sidorna så att själva kaninen vilar mitt emellan din vänstra och högra tumme samtidigt som den vilar magen på dina båda handflator. Pressa försiktigt hela handflatorna upp och då ska du känna om det är bebisar där inne eller inte. Detta kan vara riktigt svårt att känna och kan ta jätte länge att lära sig.
Skillnaden mellan dräktig och skendräktig är att på en skendräktig? hona så känner man att magen bara består av "luft", det finns ingenting där inne och den blir också lite mjukare om man känner på magen. En dräktig hona känner man att det faktiskt finns "innehåll" i magen och blir inte lika mjuk som på en skendräktig? när man känner.
En hona går dräktig 28-32 dagar om allt är som det ska, en hona med många ungar i magen går kortare än en hona med få ungar.
Dock finns undantag, jag själv hade en dvärgvädur som gick 33 dagar och fick 5 ungar, men normalt går de kortare.
Dvärgkaniner får mellan 1 till 5 ungar, men kan även få fler, men 3-4 ungar är vanligast.
Jättekaniner får mellan 5-14 kaninungar beroende på ras, normal kull brukar ligga på 8-10 ungar, allt varierar beroende på hur pass bra kondition honan har och hur pass bra hanen är i avelssammanhang.
De grundläggande frågorna inför en PARNING bör vara:
* Har jag kunskaper?
* Har jag plats?
* Har jag tid?
* Har jag pengar?
* Har jag hem åt de kommande ungarna?
* Är mina honor dugliga för PARNING?
Och det man ska fråga sig själv när man tänker på de individer som skall paras är:
Honan -
* Hur är hennes stam? (defekter med mera)
* Hur är hennes tempreament?
* Vilka egenskaper vill jag få fram?
* Raserna i honan, är de bra kombinationer? (om hon är korsning)
* Vilken hane ska jag ha till henne?
* Vilken färg? ska jag försöka få fram? (det är inte att bara para olika färger)
Hanen - Samma frågor som för honan!
Kom ihåg, om det är en korsningskull - tänkt efter noga vilka korsningar du gör då man aldrig vet hur kombinationen kan bli. Ta två raser som är så lik varandra som möjligt om du ska korsa. Är det en hoppkorsning så se till att den piggare individen inte är för pigg, det vill säga så att den inte sprattlar för mycket utan är fullt hanterbar. Det blir så lätt oönskade saker som kan föras över till ungarna om man inte väljer noga vilka raser och individer man parar om man promt ska ha en korsningskull.
Hoppas jag inte strulat till något och att det blev lite klartecken för dig och dina kaniner.
Kom ihåg, inför varje PARNING bör det ligga minst 1 månads planering bakom! En kull kräver enorm med tid, kunskaper och planering, ju fler kullar desto mer krävande blir det så var noga att planera ordentligt. Det är bara att fråga om det är något som du undrar över, vi är här för att hjälpa! ^^
Ha det bra!
//Mvh Evve =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#21 "lite snabb info".. haha, jo visst 
#21 Mycket bra skrivet 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#21 Jorå, jag har redan läst om allt du skrev förrut. Jag har läst allt jag hittat, eftersom att jag ville att dräktigheten, kullen m.m skulle bli så bra som möjligt.! OCh planerade gjorde jag låångt innan..!
#22 Ja, jag vet . märkte att jag skrivit fel. jag läste det för någon vecka sedan att ca 10 h efter PARNING börjar något hända! så man ska räkna från dagen efter.

#18 Jag tror nog du hade märkt om en unge fastnat, för då skulle hon försöka föda ut den och det märker man. Oftast får dom ut den till slut, även om den då oftast är död. Jag tror inte att hon är dräktig alls.
#22 Jag har då alltid räknat från parningsdagen och mina honor föder oftast på dag 30-31, någon enstaka dag på dag 32 men aldrig senare. Detta oavsett om det är 3 eller 8 ungar.
Sen tycker jag inte att man behöver förstöra glädjen och spänningen med Att ta en kull på sina kaniner, även om man inte har nåt mål eller syfte med kullen utan bara tar en eller ett par kullar för att man tycker att det är roligt. Det var så vi började med uppfödning och då hade vi väl inte så mycket kunskap, men det gick ju bra ändå och man lär ju sig allt eftersom. Att blanda färger spelar väl heller ingen roll om man inte ska avla renrasigt med stamtavla.
#25 Har med alltid räknat på parningsdagen, brukar alltid stämma:D
Även om man läst på långt innan man tar en kull så kan man bli osäker speciellt när det är första kullen. Kan hända vem som helst o man ska inte sitta o skriva att en person är okunnig eftersom den frågar en sak. Ogillar starkt sådant! Jag har haft kaniner hela mitt liv och är väldigt kunnig, men händer det något så blir jag osäker på om det är så eller om det är något annat.
Och om någon har ett syfte med kullen angår inte oss, det är personen som tar ansvar för kullen och tycker ingen ska lägga sig i varför man tar en kull:)
Om du blir osäker vid nästa kull så kan du alltid tänka från första dagen parningen skedde och räkna framåt och då vet du på ett ungefär att bebbarna kanske kommer om några dagar, sånt kan ju vara svårt men annars är det bara o ringa en kunnig vet :)
#26 vad menar du med att förstöra glädjen med Att ta en kull på sina kaniner?! det gör man då inte!! Du kanske, men inte jag!
#29 Hon skrev inte att man förstör glädjen att man tar ungar, skrev hon inte du som missuppfattade det :)
#28 håller med :)
ojdå, förlåt då :) hur menade hon?
#32 Hon menade att man inte behöver förstöra för andra genom att påpeka allt detta med att ha mål osv :) Så tror jag hon menar:)
#33 okej :)
#23 Haha, ja det blev lite mer än jag trodde ^^,
#24 Tack!
#25 Okej.
Hur gick det förresten med den andra honan?
#28 Jag menade inte att hon var okunnig, gjorde lite fel ordval. Det jag menade var att hon var lite osäker, men fick inte upp ordet direkt.
Självklart kan man bli osäker oavsett hur länge man hållt på, jag har haft kaniner sedan jag var 3år och läste allt jag kom över kring djur överhuvudtaget och just kaniner och hundar var det populäraste så jag var ordentligt kunnig när jag startade "på riktigt" med kaninerna. Men, oavsett hur mycket man läst kan det alltid komma en dag då man helt plötsligt bli jätte osäker på den minsta lilla sak.
Menade absolut inget illa!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#35 haha, märkte det 

#33 Precis så menade jag, det känns inte så kul att andra har en massa åsikter angående den gjorda parningen och den väntade kullen och att det ska vara si och så och mål med parningen och så vidare. Låt var och en avgöra om man vill ta en kull och inte bara påpeka en massa negativa saker, för det tycker jag förstör glädjen med kullen. Om man frågar om råd och hjälp så svara då på det och ha inte en massa åsikter om varför man tar kullen, om man är tillräckligt påläst osv.
#37 Misstänkte det ;)
Igår ( trettonde maj) födde Zabina tre små ungar. Alla levde och lever än idag. Hon födde i åttonde veckan villket är helt sjukt. Hon har ABSOLUT inte vart tillsammans med en annan hane eller att jag har parat henne igen. Så hon var fyra veckor över tiden :/ Men dom kom till slut!! :D
#39: En kanin kan inte gå 4 veckor över tiden, det är inte biologiskt möjligt.
Alltså har hon lyckats träffa en hane ungefär då förra kullen var beräknad.

#39 Precis som #40 skriver så är det helt omöjligt att en kanin kan gå 8 veckor med ungar. Så hon har blivit parad ungefär den 13 april.
#39 Hon måste ha blivit parad efter det, för en kanin går inte 4 veckor över tiden, då hade honan varit död för länge sedan.
Men om TS räknar fråns sista parningen hon gjorde…så kanske det stämmer ändå?
#43 Högst upp har TS skrivit att hon parade den 15 mars vilket är 8 veckor sedan, vilket är omöjligt.