Hur lätt blir zoblar solbrända?
När jag köpte min jättefina zobel blåa hermelin så sade uppfödaren att solen förstör färgen och att de blir "solbrända". Men jag undrar, hur lätt blir pälsen förstörd?
Jag vill ju att hon ska få vara i solen men vill inte att hennes färg ska bli förstörd innan jag ens hunnit ställa ut henne. Så hur mycket måste en zobel vara i solen för att en liten skillnad ska märkas?
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Jag har aldrig haft en sådan men jag skulle tro att de kan vara ute lite per dag men jag tror uppfödarn medade att de kanske inte ska vara ute hela dagen,vad tror du TS?
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag märker ingen direkt skillnad i hur snabbt en zobel blir solblekt jämfört med exempelvis svart och blå.
De blir lika lätt solblekta.
Ena hanen (blå) vistades i princip enbart i skugga hela sommaren och blev ändå solblekt och var lätt chokladbrun till hösten. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men pälsen "återställer" sig ju sen igen :) Så bara att låta den inte vara så mkt i solen inför uställningen.
#3 jaha så om jag har henne i solen nu när hon är liten men har henne inne i god tid innan utställningarna så kommer hon att få tillbaka sin vanliga färg? :P Även fast hon nu är bebis eller? (:
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#4 Ja dom förblir ju in solbrända, precis som oss människor, vi kan sola och vara jätte bruna ett tag men sedan blir vi bleka igen ;)
#5 bra att det är så på kaniner, men på människor kunde man väl få behålla solbrännan :P
www.Zoorinas.webb.se
#6 Haha ja verkligen 
Solblekningen bleknar inte på det viset, utan försvinner när kaninen fäller. =)
#8 Hah ja det har du rätt i ;) inte tänkt på det eftersom jag aldrig haft en solblekt kanin. Men med tanke på att vårat hår inte blir "mörkt" igen när det har blekts i solen så ;)
#8 okej, så bäst är att undvika solen så mycket som möjligt då eller?
Blir brun zoblar också blekta och får avdrag i poäng? :P
www.Zoorinas.webb.se
#10: Att undvika solen är ingen direkt garanti.
De kan bli solblekta även om de vistas i skuggan.
Däremot blir de ju inte fullt lika jätteblekta som om de vistas i solen.
I princip alla färger utom vita kan bli solblekta.
Jag har haft blå, järnblå, svart, viltgrå och zobel blå (och vita såklart) och samtliga har blivit solblekta på olika sätt.
#11 okej, men då gör jag så gott jag kan så får vi se:) Är ju inte hela världen om de får lite avdrag :P Inte för mig i alla fall;)
www.Zoorinas.webb.se
Om pälsen blir solblekt så kommer den inte bli bra igen föränn nästa fällning.
Zobel blir inte lika lätt solblekta som svarta (som tillochmed kan bli blekta om man inte städar buren nog ofta, av ammoniakångorna) men dom har å andra sidan mer problem med fällningsränder.
De ungdjur som jag har nu som ska ställas ut i augusti (white zobel brun) kommer inte att få vara ute i solen alls. Tyvärr. De kommer att få komma ut på gräset på kvällen i skuggan men de kommer att bo inomhus hela sommaren. Det är priset man får betala om man vill jaga pokaler.
Resten av gänget, de som är färdigutställda, bryr jag mig inte om de blir solbrända och de flesta kommer att få gå i hägn eller stora gräsburar i sommar.
Bifogar en bild på en solbränd zobel som har problem med fällningsränder *fruktansvärt*
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Efter en vinter inomhus och ett foderbyte (Versele Laga Cuni Pro) blev hon såhär fin (fortfarande inte helt klar i pälsen men oändligt mycket bättre):
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Kaninen betyder mer för mig än pokalerna. Vet att många har sina kaniner enbart till utställning men jag har dem för att de är mysiga och jag vill inte bara ha de instängda. Dock förstår jag hur du tänker och att ha kaninen inne hela sommaren kan vara skönt för den också om det blir en riktigt varm sommar. Jag ska bygga ett kaninhus bredvid stallet och där kommer det att vara svalt i sommar. Men än sålänge är det inte klart så min lilla flicka har redan blivit lite brun, men ska ifs inte ställa ut henne förrän tidigast i Juli.
www.Zoorinas.webb.se
#14 Jag tycker hon var fin ändå! :)
www.Zoorinas.webb.se
Visst är det tråkigt att ha dom inne hela sommaren (inne betyder i mitt fall i den gamla lagårn) men det är ju bara det första året, medans man tävlar med dom. Resten av deras liv spelar ju en solbränna ingen roll =). Mina avelshonor kommer ha kullpaus under sommaren och få springa i grupp i ett stort hägn =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#17 Ja precis, det spelar inte så stor roll :) Jag ska snart börja tävla med min hona och min hane. :D
www.Zoorinas.webb.se