Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1107 ggr
taktik
0

Hjälp med första kull

Min hona har precis fått 4 ungar, först såg dom friska ut sen så idag hade en inga öron kvar :o den kommer ju knappast klara sig utan öron när den blir äldre, sen är det en som har en röd tass, så honan biter till dom såfort någon piper, tycker det är hemskt, vill inte ha döda ungar :c

Vad ska jag göra ? :o ska jag ta bort dom från honan och handmata dom elr så, eller ska jag låta dom vara och hoppas på att ingen blir död ?

Snälla hjälp !

Det är honans första kull.

Zvintos
0

Ungarna är på tok för små för att det ens är lönt att försöka handmata.
Det kan vara så att honan varit lite oförsiktig när hon försökt få bort fosterhinnan runt ungarna och därmed gjort de illa.
Egentligen finns det inte så mycket mer att göra än att avvakta, eller försöka hitta någon i närheten vars hona precis fått ungar och kan ta några till.
Men inte heller det är någon garanti för att ungarna klarar sig.

Jag hade nog avvaktat och sett hur det går.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tyvärr är det vanligt vid första kullen tyvärr..(

Jag vet tyvärr inte vad du bör göra, handmata är mikromilligrams chans att klara av när de e så små..:(

Jag hade nog låtit henne vara och se vad som händer.

Lycka till

Kram /Tess

taktik
0

okej tack för svar. ska låta henne vara nu och hoppas på att ungen klarar sig.

[Airo]
0

Skulle ju faktiskt kunna vara fel på ungen också, eftersom att det låter som att hon bara gått på den?

Och som du sa på msn (det är mig du chattar med nu), att hon hade lagt ungen över allt utan skydd eller något, så låter det faktiskt som att det kan vara något fel på ungen, och att hon inte vill att den ska vara bland dom andra som är "friska" om dom är det.

Linnet
0

Handmatning är inget alternativ, det går inte med så små ungar, som andra redan skrivit. DU får helt enkelt avvakta och se vad som händer och hoppas på det bästa.

[Airo]
0

#5 dock tycker jag att det är lite dumt att avvakta.

Om ungen är sjuk, vilket det låter som, så kan det ju med andra ord smitta sig på dom andra små. Vilket inte är så värst bra, inte-sant?

[Wera]
0

En unge med två öron kan visst klara sig som vuxen väl? :P

Fridaaaa
0

Mamma nappade upp en unge, han var inte mer än högst 1 vecka när hon började, han mår bra idag, och bor hos mig.
Så det är inte omöjligt, men det ska man endast göra om honan inte låter ungen dia och så ska man endast göra det om man vet hur man gör, lätt hänt att sätta maten i halsen på ungen.
Jag hade avvaktat lite och sett hur det går.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Airo]
0

#7 den har ju INGA öron. Mamman har ju bitit av dom.

taktik
0

Jag ska låta ungarna & mamman vara till på söndag, då ska jag kolla läget och se om det ev är ngn död. Är ngn det, så är det som det är. Det är ju hennes första kull och sånt kan hända men ändån sjukt tråkigt. Ungens öron kan ju bli infekterade :o

Fridaaaa
0

#10 Tvätta där öronen var så att det inte blir infekterat, annars lider ju ungen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wera]
0

#9 Men vrf inte? Hörseln blir ju ändå inte påverkad ut av det. Öronen är ju bara något som "är där". Det är ingenting som kroppen behöver? :P Som ett organ eller ett ben.

taktik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men vill inte röra ungarna mer då mamman kan döda dom efter det jag sett, så ungen lär gå bort tyvär. Dom är födda 9 maj så dom är sjukt små. Btw, ser dom normala ut ?

queridos
0

#4 - tänkte också på det.
De har ju instinkter och i naturen överlever inte svaga ungar.
Så det är ju inte säkert att det är honan utan att det är ungen +

att honan inte vill att det ska smitta till de andra ungarna… el liknande.

/ Cecilia Hanson

[Airo]
0

#12 jag sa aldrig att hörseln satt i just själva öronen. Jag bara påpekade, eftersom att du skrev "en unge med två öron kan visst klara sig som vuxen väl? :P".

[sstorm]
0

Sluta pilla i boet säger jag, mamma kanin vill kanske ha dem ifred…..

[Wera]
0

#15 Jahaa haha mitt slarvfel! Skulle stå "//…// som saknar två öron //…//" x) Ursäkta

lomsen
0

#0 Allt detta hände min kompis honas första kull, hon bet av en svansen, en båda öronen och en ett öra, tre klarade sig hela…vi hjälpte henne att ta bort dem utan öron och svans då det var sår på dem men den med ett öra fick jag och han lever, en visserligen såld av mig nu men blev pappa till många fina "2 örade" ungar först så visst kan det gå om det ej är för stora skador. Vänta och se som sagt, ngn kanske klarar sig.

De gör så om du kanske stört och hon känt din lukt eller när de ska ta av hinnor mm som sagt eller om de har saltbrist för de tar ju vad de behöver. Kompisens hona var dessutom rätt vresig av sig men alla överevande ungar blev underbara och det var mycket charmigt med Filur, min ettöring!

lycka tillGlad

taktik
0

Tack så mycket för informationen, dock så såg jag nu att en hade blivit av med ett öra. Det är enbart 4 ungar, men vad händer om alla ungar dör och honan är full utav mjölk ? hon värkar vara ömm vid tuttarna och börjar låta om man tar på henne,

tesselituss
0

#19 mjölken försvinner utav sig själv.

hoppas det går bra för er!

Kram /Tess