Para kanin med bettfel
Hej!
Jag har en kanin, Cookie som absolut inte får avlas på (på grund av att hela hennes släkt är avlidna pga av bettfel) nu, förstår verkligen inte hur det här har gått till så sprang hon lös med min okastrerade hane på tomten! När jag kom låg han på henne, vad ska jag göra?
Kanske bäst att avliva ungarna om det blir några :/
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Om det blir unga så kan du ju kolla om det blir bettfel om det blir det så kan du antingen avliva eller ta de själv och inte avla på
What doesn't kill you makes you stronger.
Hade det varit jag som råkat ut för det, hade jag valt att avliva ungarna så fort de föds.
Även om det skulle födas ungar utan bettfel, så är ändå sannorligheten stor att de bär på det i och med frekvensen bettfel i Cookies linje.
Risken med att spara ungar är om de säljs vidare, för det går aldrig att garantera att de inte används i Avel om de är okastrerade.
Alternativet är att kastrera Cookie så snart som möjligt och på så sätt även "abortera" fostren, samt säkerställa att hon till 100% inte får några ungar.
Detta är som sagt vad jag hade gjort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej
#3 Blir det abort med hjälp av kastrering? I sånna fall skulle jag helt klart vilja testa det.
#4: I och med att man tar bort livmoderhornen och sånt, där ev foster finns, så blir det en indirekt abort ja.
Dock bör man vara medveten om att kastrering på hona är ett större ingrepp, men i och med kastreringen så är man ju säker på att hon aldrig kommer bli mamma.
#5 Okej Precis, det är ju det svåraste, ska jag ta risken eller inte. Får prata med hennes uppfödare, för det vore ju det bästa om allt gick rätt till att kastrera henne.
Ja, kastrering eller att avliva ungarna direkt vid födseln är ju bästa alternativet. Om man sparar dem och säljer som kelkaniner är det ju inte garanterat att det inte blir några ungar på dem även om man har "avelsförbud" på dem… Det är ju lätt att olyckor händer, som denna.
Hoppas att det blir bra med tjejen.

SKulle aldrig avliva friska kaninungar, så om dom inte har bettfel, så skulle jag inte avliva.
#8 Men tänk om blivande ägarna avlar på kaninen fastän dem har blivit tillsagda att inte göra det? Inte bra eller hur? Man ska ju aldrig avla på en kanin med bettfel eller som har bettfel i släkten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jag skulle hellre valt att kastrera nu på en gång än att vänta tills hon fött och låta henne gå igenom en jobbig graviditet, förlossning och ungar i ev. onödan.
Enklast och humanast är att avliva ev. ungar när de är nyfödda.
Kastration är ett stort ingrepp på en hona, och sannolikt mycket dyrt också.
Att låta kaninungarna växa till sig för att se hur de blir och sen behöva avliva dem när de är som rarast är ju ännu jobbigare än att göra det när de är nyfödda.
#11 Det är ju det att jag inte vill reskera hennes liv.
Så får hon ungar skulle jag avliva alla?
#13 Men jag menar att kastrera nu istället för att kastrera sen. Om du väljer att kastrera henne över huvudtaget :)
Jag skulle välja att avliva alla på en gång… bettfel kan ju uppstå senare också.När du kanske hunnit sälja den?
jag hade kastrerat min så att veterinären tar bort ev foster :)
så slipper du avliva fostrerna och honan genomgå dräktighet och födsel.
ta en kunnig veterinär så ska det inte vara några problem, du kan ju också be dom lyssna på hennes hjärta för att se så att hon inte har problem m hjärtat för då hade jag nog skippat kastreringen och låtit henne få ungarna o sedan ta bort dom.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Den bästa veterinären (enligt mig) är över 80, han har kastrerat min hane och varit vår vet från första start. Men sen är jag osäker på om han verkligen vill göra det nu (han är ändå ca 85) Den andra veterinären i närheten tar över 1200 för en hane och mer för en hona. Jag är så himla osäker nu, vill inte riskera hennes liv, men kan man inte åka och kolla om hon har ungar? För i sånna fall kastrera?
Jag hade avlivat alla vid födseln, de är enklast och minst jobbigt då du inte lärt känna individerna än
#16 ja det går att se med ett ultraljud, men har för mig att de ska gå några dagar och då kanske det kan vara försent att kastrera henne m ungar?
men de går ju att kolla upp :)
Okej, hur ska man avliva dem på bästa sätt? Kommer hon inte leta efter dem?
#19 de är bäst att ta i produktions delen
håller med om att de är bäst att ta när de redan är i magen.
men visst kan hon leta efter dom, men åh andra sidan kan hon även strunta i de + hon kan visa aggressivitet mot dig om du tar bort ungarna så hade tagit kastrering eftersom hon inte går att avla på.
#20 Det klarar jag inte, ska jag be en jägare i närheten?
#22: Klarar du det inte själv är det enklast att be någon som har den kunskapen att göra det.
Antingen en duktig jägare eller en uppfödare med erfarenhet utav det.
#22 jag menar att vi inet kanske bör prata om sådant här i den öppna delen….
nu har jag visserligen "tagit" nyfödda ungar själv, men om jag vore du skulle jag fråga på www.kanin-net.nu om det finns någon som kan tänka sej att göra det mot betalning.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Vi har kommit fram till att ungarna ska födas, någon som får bettfel kommer avlivas, dem Som Inte får får leva.

#26 OK, det tycker jag låter som ett bra beslut, det är vad jag själv skulle ha gjort.
#26 Men ska du då behålla alla eller ska du verkligen betala en kastrering för varje unge ifall de skulle få en kull i nästa hem? :S …
Jag skulle ha låtit henne föda kullen och avlivat alla vid födseln.
#26 Jag skulle absolut inte ha låtit kullen leva. Vill du göra det så hoppas jag att du behåller dem alla för bettfel uppkommer ofta senare än leveransdatum. Inte roligt för blivande ägare att behöva ta bort sin älskade kanin för att den fått bettfel.
Att din kanins släktingar är avlivade är ju för att uppfödaren inte vill att det ska avlas på den linjen, och du har ju "avelsförbud" på din kanin och borde då ta bort eventuella ungar.
Om de inte får synligt bettfel så är risken väldigt stor att de blir bärare av det och kan sprida defekten vidare. Jag skulle inte ha riskerat att göra flera personer ledsna bara för att man själv inte vill ta bort dem.
Hoppas hon inte får några ungar, då är ju problemet löst :) Mina honor rider ibland på varandra, så då kan säkert kastrerade hanar också göra det utan att det blir ungar :)
Ljustadalens kaningård
Ska man avliva frisk/friska ungar eller? Det gör man ju inte jag tycker att det är bra att hon gör det beslutet för det är väl synd att avliva friska ungar!?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#31 Bettfel kan komma senare, det behöver inte komma innan dem kan leverars, kan komma efter att dem är sålda, vilket inte är bra eller hur?
#30 hanen ifråga är ju okastrerad!
#19 Nej de saknar inte sina ungar på det viset, klart hon kanske skulle leta ngn gång men det händer ju rätt ofta att ungarna föds döda eller dör efteråt…
#31: Problemet är att om man sparar ungarna, hur kan man garantera att dessa inte själva får ungar sen?
Det må låta hårt, men för kaninen som art anser jag att det bättre att bettfelsbärare/kaniner med bettfel tas bort än att det sprids vidare ännu mer, om man inte kan garantera att de inte går i Avel (dvs kastreras innan de säljs).
Jag anser samma om kaniner som bär på andra defekter också.
Men nu har ju TS bestämt sig hur hon ska göra.
#27# Det var väl även du som tyckte det var en bra metod att hålla fast kaninen i öronen och klippa tänderna själv, oavsett om man var utbildad på att göra det eller inte?
Jag tycker det är ganska oansvarigt att låta honan få ungarna och spara de som inte har bettfel fast man vet att alla i mammans släkt har dött av bettfel. Men det var ios ändå det beslutet jag trodde att ts skulle ta när jag började läsa tråden.
Hur kom honan lös ihop med din okastrerade hane över huvud taget ts?
Om du tänker så här… Du har avelsförbud på din kanin, inte sant? Kommer din kanin att få en kull? Ja, troligtvis. Om du säljer kaninungarna med avelsförbud, finns det då ingen chans att det skulle hända igen? Och Igen? Och Igen? Tillslut så kommer det att antagligen finnas väldigt många kaniner med bettfel som måste avlivas, bara för att några få av deras släktingar inte avlivades.
En död kanin lider inte, en ofödd kanin har ingen önskan om att finnas. Så är det bara.
Om du säljer alla kastrerade så är det väl helt okej, men det är en ganska stor, "onödig" kostnad. Det är ju inte direkt någon brist på kelkaniner på blocket.
#36# Det finns även de som inte avlivar sina kanin med bettfel eller ens tar den till vet och då lider den oerhört. Hoppas ts tänker på det ordentligt innan hon bestämmer sig, det handlar ju faktiskt inte bara om små söta fluffiga kaninungar utan det handlar om levande djur som har rätt till bra liv i många många år.

#35 Det finns ingen bra metod för att klippa tänderna på en kanin, men jag är säker på att det är bättre att göra det själv, än att ta den till veterinär, som säkert bara det är stressande och sen ev. bli sövd, när man kan göra det själv på bara några sekunder.
Förstår inte varför du reagerar på detta med att hålla den i öronen, det är ju inte alls så att man behöver hålla hårt, så det gör ju inte ont eller så. Tycker det är en alldeles utmärkt metod för att få en kanin att hålla sig lugn och slappna av.
Jag skulle ha gjort som TS men man behöver ju inte sälja ungarna hon kanske sparar de själv, Någon unge kanske inte har bettfel och aldrig kommer att ha det så varför då avliva man behöver ju inte sälja ungarna ändå jag förstår att det är stort sätt kanske alla ungar kommer ha det.
Jag tror att TS har gjort rätt beslut
#38# Det är väl olika hur man ser på det, enligt mig är det grymt mot djuret att göra det hemma utan att veta mer än att man klipper med en avbitartång istället för att gå till en veterinär som är utbildad inom just djur där kaninen sövs och slipper vara med under ingreppet.
Handlar det om pengar?
Håller med NinniH. #34.

#40 Jag har aldrig klippt tänder på mina kaniner, detta var en bekant som vi gjorde det åt, men jag skulle nog aldrig börja klippa tänderna om jag hade en kanin med bettfel, utan skulle nog avliva direkt. Men det är väl inte grymmare mot djuret än att man klipper klorna, kammar och klipper bort ev. tovor i pälsen osv. det är ju inget som gör ont.
Men visst handlar det väl om pengar också, finns väl ingen som vill gå till veterinär var tredje vecka och betala dyrt för att söva sin kanin och klippa tänder, när det görs mycket enklare och snabbare själv. Kan aldrig vara bra för kaninen att behöva sövas, med dom risker det kan innebära.
Det är jag och hennes uppfödare som kommit fram till det här. Blir det några ungar så blir det som vi har bestämt.
#43# Men vad har ni bestämt då? Du undviker hela tiden att svara på hur du ska göra med ungarna utan bettfel, ska du behålla dem själv även om alla ungarna, kanske sju st föds utan bettfel? Eller ska du sälja dem och bara tänka att det inte är ditt problem om de utvecklar bettfel senare?
#44 bettfel syns inte alltid med en gång, då är det bättre att ta bort ungarna.
#44 jag sa ju att jag skulle kastrera dem! Och varför skulle jag tänka att det inte var mitt problem? Nej om det nu blir kommer dem stanna hos mig tills jag kan kastrera dem, sedan sälja dem med orden att bettfel kan uppkomma + att jag självklart kommer ha kontakt med dem osv. Du får mig och låta som en som lurar köpare och inte bryr sig om sina djur eller hur dem har det.
#46 Låter som en bra idé-.

#46 Först och främst vet man ju inte ens om det blir några ungar, sen blir det ju väldigt jobbigt om du i så fall ska ha kvar ungarna ända tills dom kan kastreras, som väl inte görs förrän vid tidigast 4-5 månaders ålder och sen blir det ju en kostnad med kastrering också.
Men visst måste man ju kunna lite på att köpare tar sitt ansvar och inte parar en kanin med ev. anlag för bettfel.
Kaniner har tångbett från början, men oftast har dom korrekt bett redan vid 3-4 veckors ålder och allra senast vid 8 veckors ålder ska dom ju ha rätt bett, även om det ibland kan dröja längre, men såna kaniner sk aju inte avlas på. Får dom bettfel senare, efter att ha ahft rätt bett från början, så beror det oftast på skada.
#48 Jo jag vet, kan en del om kaniner vettdu, har haft det sedan jag föddes plus läst bla djursjukvård så.
Vad gör du om det är exempelvis 7 honor? Det kan ju kosta upp till 2000kr per kanin att kastrera då… Det är ju 14000kr, har du väldigt snälla föräldrar eller ska du spara din månadspeng i ett år?
Hoppas på att det inte blir några ungar helt enkelt! ;)
#50 Min vet tar inte så mycket (700 kr) så det är inget problem. Får inte månadspeng heller för den delen.

#48 Vad bra, men då kan ju andra som inte vet det läsa, tar genast bort att det var riktat till dig.
#50 Jo det är ju mycket dyrare att kastrera honor, så det är ju inget man vill göra. Hur är det med dig då, har du kvar kaninerna?
Alltså det här är redan bestämt och väljer vi att kastrera dem så är det vårt val, är det något ni tycker är dåligt om jag betalar för att alla ska bli kastrerade? Dessutom (som jag påpekat i dem flesta inläggen) så är det inte säkert att det blivit ungar, då min hane inte är den som är mest intresserad.
#52 För honor? :O Var?
Tycker att alla ska sluta tracka ner på TS, nu har hon gjort ett beslut, hennes beslut ingen annans, vill hon betala för kastrering, låt henne göra det!
#55 en 85 årig gubbe som varit vår vet hela livet. Han gjorde det sist jag pratade med honom, i Södertälje.
Är det inte enklare att kastrera den tjuvparade honan, än att kastrera kanske 7-8 ungar? Och billigare, framförallt…
Även om ungarna inte får bettfel så är risken mkt stor att de bär på det. Jag skulle aldrig våga sälja såna ungar utan att kastrera dem. Och kastrera en kanin för att sedan sälja den för mindre än vad kastrationen kostar?
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på mina kaniner, och det gör jag verkligen inte heller, tvärtom. Men där går verkligen gränsen för mig…
Man kan aldrig lita på att ett avelsförbud kommer att hållas. Det vet du ju själv, att en olycka kan hända.
Jättebra om du väljer att kastrera dem om du inte vill avliva! Var observant på tänderna när de växer upp. De ska absolut få rätt bett innan 3 veckor, inte senare för då är det risk att de kommer utveckla bettfel senare (även om de får korrekt bett ett tag) eller att de själva är bärare. Att det skulle bero på skada om de får bettfel senare om de haft korrekt bett tidigare stämmer inte. Jag hade en kull Teddyvädurar där alla hade korrekt bett tidigt (vid 3,5 veckors ålder) men sen utvecklade två ungar bettfel vid åtta månaders ålder. Det beror inte på skada i det fallet, det vet jag i och med att det uppkom fler bettfel i samma linje.
Nu kommer din eventuella kull troligen inte få problem med att de själva får bettfel då det krävs att det är anlag från både mamman och pappan, så det är jättebra om du kastrerar alla ungar innan de säljs (eller behålles…). OM mamman har anlag så ärver ju som sagt troligen några ungar det.
Ljustadalens kaningård
#54 Jag har varit med om något liknande faktiskt och gjorde så som ni kommer att göra.
En gång i tiden avlade jag på en linje där det sedan kom upp 2st hermafroditer. Jag tog bort halva kullen och lät några hanar växa upp mest för honans skull och kastrerade dem sen, en av dem såldes sedan. Genom kastreringen tar man ju bort chansen att avla vidare, jag kände då (eftersom ungarna inte var små längre) att det var likabra att låta några friska leva, hade känts onödigt att ta bort exakt hela kullen när några av dem skulle kunna få ett värdigt liv. Mest tänkte jag väl på honan vars kropp var förberedd på att ta hand om ungar, att då ta bort alla är något jag inte är för, ta bort alla utom 1 tycker jag däremot är ok. Huvudsaken för mig är att honan får ha kvar någon.
Så ja, jag håller både med TS och några andra. Visst är det bra att ta bort ungarna, men jag personligen hade behållt 1-2st för honans skull och sen kastrerat dem för att försäkra mig om att generna inte går vidare.
Jag tycker att det är bra att TS tar sitt ansvar som uppfödare och vill lägga ner pengar på kastrering. Men för att spara pengar råder jag dig att låta några ungar i kullen tas bort, då har du också större chans att hitta bra hem till de övriga =)
#46# Vart står det att du ska kastrera dem? Måste ha missat det inlägget för som jag kan se står det bara att du beslutat att behålla dem som inte har bettfel vid födseln.
#56# Tracka? Jag tycker du har ifrågasatt ganska duktigt själv i tråden så det är dumt att få det att låta som om alla andra går på ts men inte du. Dessutom är det inte att tracka när man är intresserad av hur ts tänkt sig det hela. Kaninen kan få 7 honor och ts låter henne gå igenom en födsel och de honorna att gå igenom en kastrering istället för att endast kastrera honan nu så det inte blir ungar. Självklart blir folk intresserade av hur hon resonerar.

#59 Beror OFTAST på skada, skrev jag, det är inte särskilt vanligt att bettfel uppkommer senare på en kanin som haft korrekt bett, men jag vet också att det förekommer, vet en uppfödare i min närhet som hade en kanin med korrekt bett och när hon skulle ställa ut honom så upptäcktes det att han hade bettfel, så det förekommer men är ovanligt.
#58 håller lite på din linje där, ett ingrepp på en kanin hellre än ingrepp på en hel kull, billigare. Billigare och mindre risker för fler kaniner än en.
Min åsikt, inget illa menat men förstår inte varför betala kasterering för en kull istället för bara honan. Så slipper du att de händer igen med.
Kram /Tess

#61 Det står i #10
Jag håller med #58, om man ändå ska kastrera så är de väl bättre att kastrera EN kanin än kanske 6? För jag förmodar att honan inte ska få någon mer kull?
#64# Nej det gör det inte, du missar frågetecknet. Det står inte att ts SKA göra på det viset utan det är en fråga, liksom hon frågar om andra alternativ med genom tråden.
Om ts nu kastrerar kullen och säljer den vidare… Vad händer om honan blir tjuvparad igen då?
Nä, ta bort livmoder + ungar direkt så är problemet ur världen.
#66 nu får du ge dig, sluta vara otrevlig, eftersom att jag pratat med hennes uppfödare om det här trodde jag att jag hade skrivit att jag ska det, så nu kan du sluta hacka upp dig. Det här är vad jag och hennes uppfödare kommit fram till, får jag inte göra så? Jag har ställt frågan för mig själv om och om igen och jag vill inte riskera cookies liv med en kastrering.
#68 Jo visst FÅR du.
Glöm inte att upplysa köparna om att kaninen kan utveckla bettfel bara. Lycka till med att hitta bra hem åt dem.
#68 Klart du får, men en kanin riskerar livet att föda en kull med så de är väl vilket som kan jag tycka…
Jag tänker bara på de realistiska, för om du får bettfel i kullen så är troligen hanen bärare med av bettfel. Så TROLIGEN får ingen unge bettfel, och säg att de blir 6 ungar som du då ska kastrera, och även ha kvar tills de kan kastreras (mao 6 burar som de måste bo i). Dessutom kanske köparna hör av sig när kaninen är 6 månader och den har då fått bettfel, till att börja med blir säkert familjen förtvivlad och för de andra har du slängt ut massor med pengar i onödan på en kanin som ändå måste avlivas, alternativt klippa tänderna livet ut. Jag menar inget illa men jag tänker på dig och på kaninernas bästa.
#68# Jag hakar inte upp mig. Du skrev irriterat att du minsann redan talat om hur du skulle göra och jag frågade vart eftersom jag inte hittade något sådant inlägg.
Du vill inte riskera din kanins liv med en kastrering, därför låter du henne få ungar som du sedan riskerar livet på genom kastrering? Nej, jag får det inte att gå ihop, men naturligtvis är det ditt beslut. Jag vet inte vad avelsförbud innebär, är det emot lagen att avla på henne? Isåfall är det ju olagligt Att ta en kull som du planerar att göra, men annars är det väl bara olämpligt.

Sen kommer du antagligen att få ha kvar kaninerna ända tills nästa sommar, för det är ju ingen som köper kaniner på vintern och vuxna kaniner, som det ju blir i det här fallet innan dom är kastrerade, är ännu svårare att sälja.
Men det är ju ditt val och ditt beslut, så vi ska väl inte ha fler åsikter kanske.
Sen kan man ju fundera om en 85-årig veterinär ska hålla på med operationer och kastrering längre. Men han kanske kan sin sak fortfarande. Att kastrera hankaniner är ju inte dyrt, kostar här hos oss på billigaste stället 350:-, men honkaniner blir ju genast dyrare.
Men som sagts flera gånger, så kanske det inte alls blir några ungar och då har hela den här diskussionen varit helt i onödan.
#71 Avelsförbud är att kaninen av någon anledning inte är lämplig att avla på. Dock är detta en tjuvparning och inte planerat direkt
#73# Ts säger att det var en tjuvparning. Men med tanke på resonemangen så tycker jag det är tveksamt. Men framförallt så såg ts parningen och har kunnat välja att kastrera honan direkt så att det inte blir några ungar, vilket gör det till hennes eget val med en kull ungar på en kanin med bettfel. För som du säger, kaninen riskerar livet när hon tar en kull med och ungarna riskerar livet genom kastreringen så argumenten håller inte. Troligast är att ts vill ha en kull söta ungar om man ska vara helt ärlig.
kanske missat de, men varför inte kastrera hanen från första början?? så skulle man ha sluppit detta, inget elakt menat asså. Bara en tanke ja fick
Vill bara trycka lite extra på att jag sett en kanin nyligen med grova tandproblem. Den kaninen kunde inte äta, undertänderna gick upp mot nosen på den och den var meger som om den höll på att svälta, det var ingen rolig syn ts.
en sak att tänka på med: många vill ju köpa ungar, de lär ju inte kunna flytta som "ungar" direkt. Dvs kan vara mer svårsålt, och vad tar man för en sådan unge? med ev bettfel.
Däremot tycker jag att uppfödaren skulle ta sitt ansvar i detta och sett till tt denna kullen inte blev av, då hon har sålt en kanin med bettfel. Då borde hon som uppfödare se till att honan kastereras eller tar tillbax kaninen?
Mitt tycke och tänk….
Kram /Tess
#75 För de är en avelshane
#74 Tveksamt? Jag tycker dina resonemang är lite konstiga med… De är väl inte så lätt att få fatt i en hane och hona som springer lösa…? Eller du kanske är superman och jagar ifatt dem på nolltid ;) Dessutom väntar hon en renrasig kull lejon så de blir ungar hur som.
Vänta lite, då msåte ja ha blandat ihop, är det honan som har bett felet? Snurrig
#78# Ja det är väldigt märkligt att man ifrågasätter varför hon inte vill kastrera honan direkt istället för att riskera livet på henne genom en kull och sedan riskerar livet på ungarna med en kastrering. Ännu märkligare blir tveksamheten om man kikar på blocket och ser hur enormt många kaniner som ligger ute där och som legat där länge och man tänker lite på hur stor sannolikheten är att få sålt kaniner som inte är ungar längre och som ev kan utveckla eller är bärare av bettfel.
Ja det är verkligen konstigt att någon blir tveksam över ts skäl till att behålla.
#80 Jo men att anklaga att hon parat med avsikt är att gå för långt!
#79 ja honan bär bettfelet…
#81# Jag anklagar inte, jag säger att det känns tveksamt och förklarar skälen till att det känns tveksamt. Det verkar även märkligt att uppfödaren som sålt kaninen med bettfel rekommenderar henne ta kullen och sedan kastrera alla ungarna som inte har bettfel.
Det finns så många motsägningar att det mest logiska känns som om ts bara vill ha en kull på honan helt enkelt.
#82 Citerar vad du skrivit: "Troligast är att ts vill ha en kull söta ungar om man ska vara helt ärlig"

Fast ofta är det ju lite så, bland dom yngre kaninägarna, att man säger att det "råkade" bli en tjuvparning, även om det kanske skedde helt medvetet eller med lite hjälp på traven, men tror ju inte i detta fallet att TS medvetet "råkar" para en hona med bettfel.
#83# Precis, läs vad du själv skriver. Troligast, det står inte att det ÄR så utan att det är mest sannolikt med tanke på resonemanget. Men får du ihop det bättre så varsegod, förklara gärna.
#84 Nä men man måste inte yttra sig så kanske, men man kan tänka så om man nu vill…
#84# Precis vad jag tänkte. Ts har ju ett val och hon väljer att behålla ungarna efter en hona med bettfel. Frågan är just varför.
#80 att kastrera en hona är en större risk en med en hane,Sen tycker jag att du kanske skulle ta och skärpa dig och sluta vara otrevlig vist kan man berätta men inte göra så.
Jag tycker att TS och uppfödaren som hon har pratat med verkar mogna att ta ett beslut som de inte ångrar.
Men vist det är bra att ni varnar men nu tror jag att de har kommit till ett fast beslut med uppfödarn om vad de ska göra om det blir ungar.

#86# Jag förstår inte problemet med att säga det som de flesta ändå tänker?
#85 TS är en ingen sån person som skulle ljuga!
Tror helt klart på att det är en tjuvparning, men tycker med att det hade varit bäst att kastrera honan eller ge abortspruta.
#89 för att de kan vara personligt kränkande, skulle du säga så om mig skulle jag inte blivit glad 
Låser tråden då vi inte kommer någon vart med den.
#89 är du ny här på kif,så kanske du ska läsa skrivreglerna.
Sen håller jag med om att ts är nog mogen att inte ljuga