Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 865 ggr
KaninPiggelin
0

Hur ska jag göra?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har tre kaniner: Tussan, Tingeling och Skorpan.

Tingeling och Skorpan är systrar och dom köpte jag tillsammans från en privatperson för ca 1 år sedan. Allt har gått kanon med att ha dom tillsammans men för ca 1 månad sedan så började Skorpan beté (stavning?) sig konstigt mot Tingeling. Hon sprang runt och red på henne och bet henne i nacken. Jag tog då isär dem för jag tänkte att det kunde vara skendräktighet som spökade. Och det visade sig att Skorpan var skendräktig? så jag lät henne bo ensam i ca 3 veckor tills hon "lugnat" ner sig.

Hon är inte alls lika skendräktig? längre (dock tror jag Tussan och Tingeling har lite såna vårkänslor just nu :P) så idag testade jag att ta ihop dem i rasthagen. Skorpan gick på en gång på Tingeling, och hon jagade henne runt, runt och försökte liksom få tag på henne. Tussan (tror jag det såg ut som) försökte skydda Tingeling, men Skorpan fortsatte ändå att bråka.

Jag tog i sär dem och Skorpan fick gå in igen.

Hur tycker ni att jag ska göra? Ska jag låta dom bråka så att dom kanske till slut luganr ner sig, eller ska jag låta dom flytta isär för gått?

(Skorpan och Tingeling fyller 2 år 5/6)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Bamse 08
0

Flytta isär de sen om du inte redan gör det så kan du sitta i hagen när de är där så kanske de lungnar ner sig

What doesn't kill you makes you stronger.

[nataschaj]
0

Bråkar dem elr jagar dem?? de kan ju vara så att dem försöker få en ragnorning (stav?) å där efter kan dem sluta. Men då kan de ta ett litet tag innan dem har hittat sin plats i flocken.

Men bråkar dem, skulle ja inte försöka mer.

KaninPiggelin
0

#2 jo har också tänkt på det, men det Skorpan gör är att jaga Tinegling (som är livrädd) och försöker rida på henne, och dom liksom "hoppar" runt.. Har hittat bitmärken i Tingelings nacke som förmodligen är från Skorpan.

Det är lite svårt att förklara, men hon är bara på Tingeling, hon är mycket svagare än Tussan, därav därför Tussan skyddar Tingeling från Skorpan tror jag.

[nataschaj]
0

3  de låter som dem försöker göra upp rangordningen, sen e nog skorpan dominat med med tanke på att hon rider, men sätt dig i hagen med dem å va beredd å ge dem tid om inget bråk kommer upp.

men på din beskrivning låter de som att dem gör upp rangen..

KaninPiggelin
0

#4 okej, men det som jag tycker är konstigt är att dom börjar göra upp rangen isånt fall efter 1 års boende tillsammans?

Men det är nog som du säger

[nataschaj]
0

5 nej de är inte konstigt, dem har ju inte setts på den tiden på samma sett innan, å mkt kan ha hänt, ja hade min hane ¨å hona i sär i 3v, å satte ihop dem, å dem gjorde upp ragnet igen efter den korta tiden.

KaninPiggelin
0

#6 jo, men jag tog isär dem p.g.a av samma orsak som det blev nu när jag satt ihop dem.

Men jag får testa igen imorgon, jag tycker bara så synd om Tingeling som blir så rädd :(

Men jag får sitta inne hos dem och ivärsta fall ta isär dom om dom skulle göra illa varandra.

[nataschaj]
0

7 de är bara testa sig fram, går de inte så går de, vill du ha dem tesammans så testa å kastrera dem, annars får dem bo själva.

MoaLarsson
0

Jag skulle ha flyttat isär dem. De har visat samma beetende vid två gånger, och ja jag tror inte att de kommer sluta bråka. Risken att någon av dem skadar sig är ju relativt stor, och kastrering tror jag inte heller är någon bra ide. Ibland ändrar ju kaninerna personlighet helt, ibland inte. Det är upp till dig, men det kanske inte är värt att chansa! Lycka till :)