Vad kan det vara för sjukdom?
Min äldsta kanin, Tufsan, har börjat att nysa. Hon är pigg och alert, äter och dricker bra. Nosen rinner lite. Vad kan det vara?
Är lite rädd, för det började så på Joker, och han var vi tvugna att avliva :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan finnas massor av orsaker till nysningar och snuva tyvärr, vissa är farliga och vissa ofarliga. Man ska dock alltid ta snuva på allvar då det kan bli mycket värre snabbt och smitta andra kaniner.
Bor hon inne eller ute? Drag?
Bäst är att rådfråga veterinär som kan ta prover på snoret och se vad det är som orsakar allt och eventuellt behandla. Man kan avvakta någon vecka och se om det går över av sig själv, om det ex är pga damm, pollen etc.
Ljustadalens kaningård
#1 Hon bor ute, tänkte testa att ta in henne och se om det kanske är drag. Hon börjar bli gammal med.
Ja jag och mamma funderade på det, då ingen av mina andra kaniner har symtom, inte ens den honan hon går med. Bör jag sära på dem eller ska jag ta in båda?
För hon är pigg, och både äter och dricker jättebra, Inga rinnande ögon osv, endast lite snorig och lite nysningar.
Ta hon till vetten så fort som möjligt så är vet du iallafall vad det är och kan behandlas :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#2 Ja om hon går med en annan hona så är nog hon redan smittad (om det är smittosamt), så det är väl ingen direkt anledning att sära på dem för det.
Jag skulle ha tagit in henne i värmen eller kollat så buren inte står i drag, gett extra vitaminer, torkat nosen med koksaltlösning (är det bakterier så växer de i fasttorkat snor), tagit bort allt strö som kan vara dammigt såsom spån och sen hade jag avvaktat en vecka. Hade hon inte blivit bättre då så skulle jag åkt in med henne.
Kaniner brukar oftast vara pigga även om de är lite sjuka (överlevnadsinstinkt), så man kan inte gå helt på om de äter, är pigga osv.
Håll henne borta från dina andra kaniner, sprita händer osv för att minska eventuell smittspridning.
Jag har också tyvärr erfarenhet av diverse olika "snuvsjukdomar", Pasteurella, olika coccer och "vanliga" förklningar. Man ska absolut ta snuva på allvar då det kan bli sämre snabbt.
Ljustadalens kaningård
#4 Ja det vet jag, då min ena kanin fick lunginflammation så var tvungen att avliva han.
Men har tagit in båda nu, så nu står dem inne, utan drag.
Har torkat av nosen, men ska göra det ikväll igen om det behövs.
Hoppas det bara är pga damm eller pollen.
Har dem andra 2 kaninerna ute, så är bara dem inne plus marsvinen då, fast dem är inte nära varandra.
Jo det vet jag, det är likadant med t.ex fåglar.
Hoppas hon blir bättre snart och att de inte är något allvarligt!
Ljustadalens kaningård
#6 Ja hoppas på det! Min älskade Tufsan, hon börjar bli gammal nu, vet inte exakt ålder, då hon är omplacering, men minst 5 år gammal är hon nu.