Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1878 ggr
[backenskaniner]
0

Ultraljud på kanin.

Hejsan!

Jag har valt att testa att göra ultraljud på min kanin, jag får det ultraljudet gratis så jag vill ju såklart testa då.

Men hur långt gången måste en kanin hona vara om man ska göra ultraljud och se om det ligger bebisar där inne?

/ Jill

Fridaaaa
0

Minst 1 vecka tror jag Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[backenskaniner]
0

Okej! :)

När man gör ultraljudet och ifall hon är dräktig, kan man se vilken dag hon är på då och hur många ungar det ser ut att vara? :)

Linnet
0

#2 Har ingen aning, tror väl knappast man kan säga vilken dag, men kanske hur många ungar det är. Det är väl inte så vanligt att man gör ultraljud på kanin.

[backenskaniner]
0

Okej. Denna honan är svårparad och hanen hon är parad med är såld, så därför gör jag detta ultraljudet, dessutom får jag ju det gratis!

Men hur gör dem det egentligen på kaniner?, vet bara hur dem gör på hästar..

[nataschaj]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

4 dem tar väl den dära grejen på sidorna en bit under magen?? mitten av magen mot bakeben till om man säger så.

men ja vet inte=) spännande i alla fall att du ska göra de, så du får berätta hur de går!

[backenskaniner]
0

Okejokej, detta ska bli spännande, både mamma och jag tycker det eftersom vi bara har gjort detta på hästarna och en gång på hundarna!:)

Vetrinären kommer hit den 20:e Maj, då är min hona på dag 12 iaf hon är dräktig, så då borde det ju visa något! :)

[Wera]
0

Jag har fått rådet att undvika ultraljud, det kan medföra att honan får missfall. (På hund, gäller nog samma för kaniner).

[nataschaj]
0

6 ja de borde hon, men har de gått 4v, alltså halva tiden så ska man se de!. men hoppas man får se de!

tesselituss
0

#& måste de inte rakas på magen för att ultraljudas?

skulle nog inte utsätta min kanin för det, blir det så blir det anser jag! :)

Kram /Tess

[nataschaj]
0

räkar kanske å klippa lite, elr så rakar man putte lite, de beror på päls typen!

tesselituss
0

#10 mina kaniner hade blivit tokiga om man hade gjort det

Kram /Tess

[backenskaniner]
0

Nu börjar jag tveka eftersom du sa att dem kan få missfall. x)

Så skiter nog i det och väntar tills hon ska ha ist! :)

[Wera]
0

#12 Det låter bättre :)

tesselituss
0

#12 tycker jag du gör rätt i! de e dräktiga så kort tid, så de vore väl dumt att chansa, be hon inte dräktig e det ju bara att para om! :)

Kram /Tess

[backenskaniner]
0

#14 Blir ju inte att bara para om eftersom hanen är såld! :)

zantana
0

#7 Hundar får inte missfall pga ultraljud. DÅ skulle det ju vara samma på människor.

Dock skulle jag inte gjort det på kanin då dom måste raka magen för att få kontakt och kunna se.

Linnet
0

Nä men är hon dräktig så är hon annars är det ju inget att göra åt det då annat än att leta en annan hane. Man kan ju inte raka en dräktig hona på magen, då har hon ju ingen päls att plocka när hon ska boa. Ja spara pälsen förstås då, men det verkar ju rätt onödigt med ultraljud.

[backenskaniner]
0

#17 Jag är inte helt dum, men som jag sa tidigare i ett inlägg, jag skippar det, så får hon ungar så får hon, annars håller jag med om att para om henne, men jag vet redan nu att hon är dräktig,så  jag har inget att oroa mig över!

Linnet
0

#18 Vem har påstått att du är dum?? Varför göra ultraljud om du vet att hon är dräktig, det stod ju "ifall hon är dräktig" då låter det ju inte som att du vet att hon är det.

[backenskaniner]
0

#19 Aja, men nu verkar hon iaf vara dräktig, gräver som en galning som hon alltid gör när hon är dräktig^^

Linnet
0

OK, vad bra, lycka till då med kullen.