Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1602 ggr
Kaneli
0

Skendräktig eller inte?

Min hona är idag på dag 32. Redan dag 18 började hon boa med päls och halm. Sedan har bobygget stått stilla, hon verkar precis som vanligt, inte tjock och hoppar och far rundor. Idag lade jag in extra halm i buren efter att jag städat, och nu ser jag att hon dragit in även den nya halmen i sitt bo… Skulle hon bete sig så om hon var skendräktig?? Borde hon inte lägga av då, en skendräktighet kan väl inte hålla på hur länge som helst?

Hoppas förstås på bebisar istället…

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

min amber höll på så när hon var skendräktig?, boa efter 2 veckor sedan hände inget mer förrens ja la in ny halm i buren,¨då började hon boa igen. Hon hade inte gått med hane så jag visste om att hon var skendräktig?.

Så de kan göra så även under skendräktighet alltså. men hoppas på ungar fördin del då du verkar planerat för detta! :)

Kram /Tess

Kaneli
0

#1 Tack, ja jag hoppas på ungar men det ser mörkt ut denna gång…

Hur länge kan de hålla på och boa så här då, när inser de själva att loppet är kört? Ska jag städa bort hennes bo så småningom eller ska hon få hålla på och pyssla? Snart blir hon väl alldeles skallig! Tungan ute

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

[Airo]
0

#2 om jag minns rätt kan de hålla på i mer än 2 veckor..

[backenskaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag kunde inte skriva ett eget inlägg!?

Så jag skriver iallafall här eftersom jag behöver er hjälp.

Min hona är på dag 17 idag och började bygga bo när jag la in ny halm och hö till henne, sen nu när jag va ute och kollade till lite så hade hon dragit av sig lite päls, men nu har hon slutat helt, boet är inte bra byggt eller så.

Sen va jag tvugen att känna på hennes mage lite, och hon har en sådan " bebismage " som dem har när dem är dräktiga.

Men hon är bara på dag 17 som sagt och ska inte ha förrens om 2 veckor ( 29:e April ).

Jag testade även att sätta ihop henne med hanen för några dagar sen för att se om hon fortfarande va villig och ville bli omparad eller så, men då attackerade hon honom, så jag fick ta ut henne så snabbt som möjligt så hon inte skulle skada honom, dem hann inte paras, så hon är ju inte omparad.

Men jag undrar varför hon byggde bo redan nu!?

Är detta bara ett testbo, bygger hon ett nytt någon dag innan hon ska föda? eller är detta det boet hon ska ha när hon föder?

Jag förstår ingenting, behöver er hjälp..

Tog även en bild så ni får se hur det ser ut, inte särskilt fint bo, ser slarvigt ut, så jag tror hon bygger ett nytt senare, eller jag hoppas.

/ Jill

[Airo]
0

#4 antingen är hon skendräktig?, eller så är hon dräktig. Svårt att svara på.

Har en kompis långt bort. Hennes kanin skulle få ungar, redan dagen efter parningen, om jag minns rätt, så boade hon med halm o päls. När det väl var dags, så låg det 4 bebbar i boet.

Så resultatet är egentligen bara att vänta och se..

T0vve
0

Min hona är skendräktig? om hon bygger bo tidigt. Hon bygger alltid dag 31 och föder 32 :) Men alla kaniner fungerar olika. Låter dock som skendräktighet, tyvärr :(

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[backenskaniner]
0

#6 Även fast hon inte vill bli omparad och attackera hanen? :o

Hon har ju även en liten bebismage, jag får helt enkelt se vad som händer när hon ska ha.

[Airo]
0

#7 då är hon alla gånger dräktig.

Honor som markerar så om man ska kolla om hon vill bli omparad, är dräktiga.

Min ena kaninhona väntade ju ungar den 13;e. Dagen innan så satte jag in henne hos hanen hon parades med, och hon ville definitivt inte och försökte attackera hanens ansikte, men tog bort henne innan det hann hända.

Sedan låg det ungar i boet. Bara att vänta och se.

Hur är tuttarna på henne? är dom uppsvällda? hudfärgade eller hallonrosa? hur är hon i temperamentet? vaktar hon magen om du ska försöka känna?

[backenskaniner]
0

Jag får inte ens gå in i kaningården innan hon börjar kuttra och börja vakta sin bur.

Får inte ta ner händerna i buren och ge henne mat ens, får ta på mig jacka och vantar varje gång, hon är riktigt arg och tjurig :o

Tuttarna är hudfärgade.

T0vve
0

#7 I så fall är hon nog dräktig :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Airo]
0

#9 okej, där har vi nog ett kraftigt tecken på; DRÄKTIGHET.

Dock har aldrig mina honor betett sig så, men alla beter ju sig olika. Lycka till och vi håller både tummar och tassar här hemma för att det har blivit en lyckad PARNINGGlad

PS; när de väl har kommit, lugnar honan ner sig något otroligt (mina iaf).

[backenskaniner]
0

Mina honor har aldrig varit såhär heller, såklart har dem varit lite tjuriga när man ska ge dem mat och sånt, men inte som hon här! :)

Men jag tror verkligen hon kommer lugna ner sig efter sin första kull. :)

T0vve
0

Min hona är jättelugn och snäll även då hon är dräktig. Dock kurrar hon lite och vill inte bli petad på magen. Men annars som vanligt :)

www.Zoorinas.webb.se

[backenskaniner]
0

Okejokej.

Men alla är ju som sagt olika, alla mina honor jag har haft har faktiskt alltid varit extremt tjuriga under dräktigheten, ända fram tills ungarna är födda och är ca 1 vecka faktiskt..

Men jag parade iallafall om min hona idag, hon va lite snällare idag, så jag hoppas hon är riktigt dräktig nu, han trillade av hela 4-5 gånger faktiskt, ovanligt enligt mig.

Men ska iallafall testa imorgon också, för säkerhetens skull eller vad man ska säga. :)

/ Jill

www.backensgard.weebly.com

[backenskaniner]
0

Om en hona är dräktig och blir omparad under hennes graviditet med en annan hane, då kan inte hon bli dräktig på nytt om hon redan bär ungar väl?

Min ena hane råkade smita in och para henne när det endast va 4 dagar kvar tills hon skulle ha, hon fick ungar, men är hon dräktig igen med hanen eller hur är det?

T0vve
0

#15 Nej jag tror inte det kan hända :P

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#15: Det är väldigt ovanligt, men det kan hända.
Detta då kaniner har två stycken sk livmoderhorn.
Normalt sett täpper det ena igen när det andra bär på foster.
Men ibland blir det något fel och det andra livmoderhornet är öppet och kan även det bära foster.

Det är som sagt inte särskilt vanligt, men kan ske.