Höförvaring till frigående?
Jag har ju tänkt att skaffa en kanin som ska vara frigående inomhus i min lägenhet. Har tidigare fått massa bra tips? i en annan tråd här, men kom på en sak som jag fortfarande är lite fundersam kring.
Har läst på flera ställen "debatten" om man ska ha höhäck eller inte. Eftersom jag inte kommer att ha någon bur finns det ju hur som helst ingenting att hänga upp en höhäck på (även om jag nog inte skulle haft det ändå). Men frågan är, vad ska jag förvara höet i?
Har tänkt ha en toalettlåda, kattlåda eller liknande där den kan utföra sina behov. Men ska jag ha en annan låda med hö, som den kan hoppa upp i? Eller ska det vara i någon slags skål bara som den kan stå på golvet och äta ifrån? Visa gärna bilder på era lösningar!
Hur har ni som har frigående kaniner löst det? Helst utan höhäck eftersom vad jag har läst här verkar det medföra så många risker.
Allt gott!
Linn
ps. ska åka och hälsa på en vuxen kanin imorgon, får se om vi klickar, då får han flytta hit. :) känns så spännande. hihi, så får se hur det går!
Ja, att lägga det i en låda med låg kant eller liknande går bra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänker du en liten låda, typ "matlåda" för människor, som den inte kan stå i och äta utan bara äta ifrån, som en matskål?
#2 Nej tänker mig som en liten kattlåda eller liknande :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, så en låda till kiss&bajs och en låda där den kan käka hö? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag hade mina kaniner lösa på mitt rum (de bor ute nu) så hade jag en lite större låda där jag fylde ungeför hälften av lådan med hö, andra hälften lät jag vara fri från hö. På så sätt fick de en kompinerad toalåda med "hölåda" vilket de gillar eftersom de oftas äter hö medans de uför sina behov.
Det man bör tänka på om man har det så här bara är att man kan behöva bya hö lite oftare eftersom det finns risk att de både kissar och bajsar på höet.
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Min kanin har alspån i lådan och så lägger jag hö en ena änden. När han är ute i köket så gör han enbart sina behov i toalådan men när han är i sin lilla inhägnad så händer det att det hamnar kottar utanför men kissar gör han i lådan i alla fall. Har haft han i en vecka snart och det fungerar enligt mig över mina förväntningar bra på det sättet. Det jag tycker är drygast är att katterna älskar hö och gärna sätter sig i lådan och käkar de också när de är med i köket. Det gillar jag inte riktigt. Det blir hö överallt och det vill jag inte så gärna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min frigående kanin har en bur han kan få äta i och göra behoven i. Behöver ju inte vara en stor bur heller, räcker med en liten "marsvinsbur" eller "råttbur".
Men ja annars funkar det utmärkt med en låda i plast ellee trä. Ex. från IKEA.
Tack för alla tips? :) ska nog ha två olika lådor i början och se om det funkar bra, får väl testa mig fram.