Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1393 ggr
[Ellahpella]
0

Vad ska jag göra?

Enda sen min kanin fick sin tjuvparnings kull så har hon varit jätte jobbig.

Innan dess var hon helt fantastisk, då kunde man aldrig tro att det skulle bli såhär !

När hon lämnade sina ungar så gick det till så att den första ungen åkte innan alla andra. När den andra ungen skulle lämna henne dagen efter så visste hon precis vad som höll på att hända.. hon högg & morrade & stampade & rev & ja, allt ! jag gick och hämtade hanskar , men dom bet hon hål på. Så det enda jag kunde göra var att lägga en filt över henne och sedan bära upp henne. Hon var helt hysterisk.

Efter det så har det inte varit kul. Hoppningen går sämre p.g.a att hon bara försöker hugga efter min hand " så jag vågar inte ta i henne ". När jag ger henne mat så bär jag alltid hanskar. Hon litar inte på mig alls längre.

Jag förstår inte varför? hon har allt hon behöver.. mycket Motion, kärlek, uppmärksamhet,hö,vatten,pellets,grönsaker, vara ute, rymmlig bur, ren bur.. ja, allt !

Hon har haft ett jätte bra liv med en hel famlij som ÄLSKAR henne :)

Vi är jätte försiktiga med alla våra djur & lägger ner en hel del tid på dom / henne.

Hon litar inte på mig. Jag litar inte på henne. Hoppningen är inte rolig längre när hon alltid är sur & jag alltid är rädd för att hon ska bita mig. Annars "innan" så var de det bästa som fanns att hoppa med henne.

Efterssom att hon har precis allt en kanin kan önska + lite till så måste det ju vara att jusst HON&JAG bara inte kommer överens. Mina andra 3 kaniner fungerar det jätte bra med, dom är riktiga mammagrisar, helt underbara :)

Det skulle vara jätte jobbigt att sälja henne efterssom att jag älskar henne så sjukt mycket.

Men jag vet värkligen inte vad jag ska göra..

HJÄLP !…

Jag vill göra det som är bäst för HENNE, jag har låtit det vara så länge.. o trott att det ska bli bra. Men det blir det inte …

Alla kaninerna är mitt ansvar , jag lägger ner många timmar varje dag på att dom ska ha det bra. Men HON trivs inte.

Vad tycker ni att jag ska göra? :(

Bamse 08
0

Kan ju vara tonår? Kanske hjälper att kastrera

What doesn't kill you makes you stronger.

[Ellahpella]
0

Jag vill helst undvika det. Hon är en sån fin kanin i övrigt :)

Vill inte riskera något om det inte är 100 % säkert att det blir bra igen..

Bamse 08
0

Hur gamal är hon?

[Ellahpella]
0

1 år bara , så det kan vara tonåren? :)

Bamse 08
0

Det kan vara det, om hon aldrig har varit så här så är det nog tonåren jag skulle vänta några månader och se sen om hon blir bättre annars kan man ju till vet och fråga eller så kan man rådfråga,Hoppas det här var till någon hjälp

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är hon kastrerad? Isåfall skulle jag satsa på det. I de flesta fallen så blir en upphetsad kanin en lugn kanin med ett stabilt humör. Min hona var den samma en period (dock inte lika jobbig), och detta var tonåren.

Det kan mycket väl vara tonåren, dock tycker jag att hon borde ha lugnat ner sig eftersom hon ändå är 1 år. Tycker du ska kastrera!
Vad har du att förlora? Visst, det finns en risk. Men med dagens teknik och kunskap så är det en mindre risk än vad det var förr i tiden.

Bamse 08
0

#6 det står lite längre upp att hon inte är kastrerad och att inte TS vill det

[Becca-]
0

#7 Såg det nu, men frågan är bara varför hon inte vill? Obestämd

jahadu
0

Jag hade aldrig velat kastrera en hona, just pga att den måste sövas. Visst är tekniken väl utvecklad idag men jag personligen hade aldrig vågat. Men det är ju upp till var och en och oavsett borde det respekteras =)

Du vill inte prova att lämna henne på foder till nån då? Då är hon ju fortfarande din men du får chans att se hur det blir för både henne och dig om ni är ifrån varandra.

[Becca-]
0

#9 Min hona klarade narkosen utan problem, och det gick superbra. Visst det finns kaniner som inte klarar narkosen, men dem är så få. Och ja, jag vet att det kan vara just denna gång som det händer. Men om man lyckas, så har man troligen fått en helt "ny" kanin. Livet är fullt av risker, liv och död.

Men jag håller med dig, vissa vill inte och man får acceptera. Men samtidigt så rekommenderar nästan alla veterinärer att kaniner som inte ska användas i Avel ska kastreras för deras egen skull.
Men man väljer själv.

Bamse 08
0

#8 Det står där med, Att hon är så fin kanin övrigtFlört

Kristall
0

På din beskrivning låter det som om hon förknippar dig med försvinnandet av hennes ungar. Du tog dem ifrån henne, liksom ett rovdjur skulle ta hennes ungar i naturen, och då kan hon instinktivt inte lita på dig längre. Eller är hon likadan mot andra människor?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Ellahpella]
0

Ja, mär min kompis bara skulle ta ut matskålen så rev & bet hon henne. Samma sak med min lodsas pappa.

När jag te.x hoppar med henne " och hon blir upphetsad " så är det som att hon inte vet vad hon ska ta sig till .. så då hugger hon i te.x benet eller handen.

Jag vill inte Kastrera henne, hon är en sån otroligt fin kanin. Isf väntar jag och ser..

Jag tycker att det är lite konstigt efterssom att hennes kullsyster är EXAKT likadan, även hennes bror fick dom avliva pga det :/

hm.

Zvintos
0

Om hennes kullsyster är likadan och brodern fick avlivas pga sitt beteende, så tycker jag personligen inte det låter som varken tonåren eller att hon förlorade kullen i sig.
Däremot kan förlorandet av kullen varit den "utlösande faktorn".
Jag tycker tyvärr mer det låter som att det inte riktigt stämmer i psyket, i och med att även kullsyskon är på det sättet.

Linnet
0

#14 Håller med, låter som ett ärftligt beteende eftersom flera från kullen beter sig likadant och tyvärr så går det nog inte att rätta till då. Ibland händer sånt att kaniner är aggresiva, hade själv en kull för många år sen där två av ungarna visade aggresivt beteende och fick avlivas. Det kan ju ha varit fler också, men dessa två fick jag tillbaka pga detta.

Emelie
0

Jag håller med om att det låter som psyket.  En sådan kanin kan man nästintill inte hjälpa, och det snällaste och mest humana är oftast att avliva en sådan kanin då den inte är frisk i huvudet. Jag har haft ett flertal så arga kaniner, och de har blivit så totalt stressade av sin ilska att avlivning har varit enda alternativet.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Ellahpella]
0

Jag vet inte vad jag ska säga.. :(

Eller göra.

Hon är så fin, åh.

Denna kommentar har tagits bort.
Kristall
0

Att hon attackerar i buren är väl inte så konstigt i sig, många honor gör så då de tenderar att vara ganska måna om sina revir. Att hon gör det i hoppningen kanske beror på att hon känner sig trängd/pressad eller något (svårt att säga när man inte har sett det). Om hon stressar upp sig i hoppningen är det ju bara att ta paus från det.

Jag skulle inte avliva. Inte så länge det inte blir värre, och absolut inte utan en veterinärundersökning och vid behov kastrering (om det är hormonellt). Det är en stor skillnad på ren aggressivitet (fel på psyket) och aggressivt beteende som grundar sig i osäkerhet/rädsla/hormonell obalans/fysisk sjukdom eller något annat.

Zoonen finns en artikel om just såna här "problemkaniner" och hur man löser problemen, som jag tycker är ganska bra. Har bara hunnit läsa igenom den snabbt men några tips? fanns där i alla fall.

Ljusta
0

Det enda du kan göra är nog att prova att kastrera, men det är ju stor risk att du "kastar pengarna i sjön" då det troligen har med hennes psyke att göra och inte blir bättre med en kastrering. Blir hon inte bättre av det så är det nog endast avlivning (om du inte vill behålla henne ändå…).

Det du absolut inte ska göra är att avla på henne, då detta säkerligen är ärftligt.

Ljustadalens kaningård

[Ellahpella]
0

Artikeln var jätte bra !

Precis det här med att hon " slår " med frambenen och hugger i buren fick man ju tips? på. Ska testa det :)

[Ellahpella]
0

Nu har jag varit ute och gett henne pellets, hö, vatten och grönsakerna."jag gjorde som dom skrev i artikeln"

Jag hade pelletsen i ett dl mått och hälde fort i det i skålen. Såklart så bet hon tag i det , morrade och slog med framtassarna. När hon släppte så la jag in frukbitarna i den andra matskålen och samma sak hände igen..

Jag satte dl måttet framför hennes huvud. Hon bet & slet & slog med framtassarna och när hon släppte så satte jag det framför huvudet en gång till och då gjorde hon samma sak igen.. och igen.. och igen.. efter ca 5 minuter så lät hon dl måttet vara. Då strök jag det runt lite runt hennes panna och rygg osv.. och hon gjorde inget :) Då sträckte jag fram handen och kliade henne i pannan och berömde sammtidigt.. sen satte jag dl måttet framför henne igen och hon gjorde ingenting !! :D Då kunde jag tillochmed ta upp henne utan att hon strök öronen bakot, morrade, bet eller sprang iväg :)

Ska försöka träna det här mer :) ! fungerar det inte "i längden" eller tar jätte lång tid så ska jag prova med kastrering.

[Ellahpella]
0

Någon som har något tips? på hur jag ska träna henne i selen ? :)

Då hon hoppar upp och försöker hugga när jag ska ta upp henne…

Bamse 08
0

Man kan först låta henne ha på sig selen och sprina runt utan koppel och först av allt låta henne bli kompis med koplet låt henne lukta på det

[Becca-]
0

Ge henne en positiv bild av selen och promenaden. Låt henne lukta på sele och koppel, ge henne en pelletsbit. Sätt på den, och ge henne belöning igen. Låt henne skutta runt lite med den. Ge henne belöning, och sätt på kopplet.

När ni är ute kan du sätta sig ner och låta henne springa runt dig. Ge belöning ibland, och klappa henne. Träna på att ha på henne selen minst 4 gånger i veckan.

[Ellahpella]
0

oj , då ! :)

Jag menar det jag skrev raden under..

Då hon hoppar upp och försöker hugga när jag ska ta upp henne…

Alltså, när hon är i selen och har hoppat en bana så blir hon ibland galen. Då hon helt plötslig kan försöka hugga efter benet… Hon springer jätte,jätte fort, för fort. Helt omöjlig att hinna med på tävling&träning. Det går så fort att hon inte hinner med " och spinger undan ". Jag brukar alltid vänta med att ta upp henne då , men det hjälper inte. När jag kommer med händerna så hoppar hon rätt upp i luften , jag får alltså lov att fånga henne i luften. Då kan hon hugga än i benet eller armet om det går ricktigt illa. Det gör att man inte vill ta i henne. Det är ett jätte stort problem för mig SÅKLART.. :(

Någon som har tips? på hur man kan träna bort det?

[Becca-]
0

#26 Kanske känner hon sig hotad, pressad eller nervös och vet inte vart hon ska ta vägen. Jag föreslår att du tar en paus ifrån hoppningen, så att du kan ta itu med hennes beteende istället.

[canit]
0

tycker inte att du ska avliva henne, men det är bara min åsikt, du gör som du tycker. Tycker först du ska göra din träning som du läste i artikeln, sitta brevid henne utan att röra henne, tills hon kommer självmant upp, när hon kommer mot dig sitt kvar still så hon får nosa på dig och se att du inte är farlig:) (du kan sitta och läsa en bok eller något medan du väntar, så det inte blir långtråkigt, det kan ta ett tag innan hon kommer fram). Pressa henne inte med att göra nya saker, utan vänta tills hon har fått mer förtroende för dig:) Vänta med att hon ska ta första steget. Ta det lugnt och försiktigt, gå långsamt fram, skynda inte på, tålamod!^^ Det kommer betala sig;)

Lycka till nu!

[canit]
0

hehe snacka om roman jag skrev:P

[Ellahpella]
0

okej ! tack :)

Det är samma sak när hon går fritt i selen men jag ska låta bli med det :) tacck !

[Sicali83]
0

Det gör ont i hjärtat att läsa i tråden. Ni pratar om allt möjligt, fel på psyket, tonåren, gör si gör så, kanske är det kastering hon behöver o.s.v men jag ser bara en i tråden som faktiskt tänker med hjärtat.

Även kaniner har känslor. Ts tog hennes ungar och hon reagerade mycket starkt på detta, hon försökte försvara sina små med näbbar och klor och fick då en filt slängd över sig och blev bortburen. Sen var ungarna borta.

Är det verkligen helt oförklarligt att kaninen inte längre litar på Ts och försvarar sig så fort ts försöker ta i henne? Förtroende går åt båda håll även när det gäller djur.

Kristall
0

#22: vad bra! Just tålamod är väldigt viktigt, och att berömma rätt beteende. Positiv förstärkning helt enkelt. Hon försökte jaga iväg dig, men gav upp och märkte att det var trevligare så. :)

Och skynda inte, utan vänta tills du kan öppna dörren och mata och klappa henne utan problem, sen kan du lyfta upp henne korta stunder (fast om det går redan nu så är det ju ingen fara) och så småning om ta på selen, och när det funkar börja gå med henne i koppel osv. Börja om från början så att säga.

Ang hoppningen, är det när det "tar stopp" i kopplet som hon blir sådär? Jag har en hane som är hur lugn som helst i kopplet, förutom när det tar stopp. Då kastar han sig, drar och sliter för att komma loss. Han känner att han är fast, liksom. Vissa kaniner reagerar lungt på det och bara sätter sig ner och väntar, andra blir panikslagna och gör allt för att komma loss. Då får man helt enkelt ta och öva små stopp hela tiden, bara ta i kopplet, genast släppa efter och berömma och så småningom kräva att kaninen stannar innan man släpper efter.

[Ellahpella]
0

#32 - Nej, om jag hoppar en bana med henne och hon stannar självmant efter hindret så är hon jätte upphettsad. Det är som om hennes värld snabbspolas. Så om man dyker ner till henne och tar i henne så hugger hon utan tvekan. Derför väntar jag i några sek och då känns det lite mer som om hon befinner sig på jordklotet eller vad man ska säga.. så att hon hitter tänka. Det brukar gå bra, men oftast får man fort rycka undan handen igen… :P

[Becca-]
0

#31 Håller helt med dig! Tänkte inte på det, men när du säger det så.
Tror inte hon litar riktigt på dig Ellahpella, eftersom hon kopplar ihop dig med något negativt (att du tog hennes ungar).

Jag skulle föreslå att du börjar leta efter en ny ägare, men är mycket noga med att du berättar om hennes beteende. Det är iallfall vad jag skulle ha gjort.
Litar du inte på henne, och hon inte litar på dig så är det väldigt svårt att bygga upp en bra relation..

[Sicali83]
0

#34# Jättebra förslag. För avlivning i det här fallet är oerhört grymt.

[Becca-]
0

#35 Håller med.
Avlivning löser inget, förutom att man slipper kaninen, eller låter den somna in p.g.a psyket.
Men ibland handlar det inte om psyket (om det skulle vara det så kan man ju fundera på avlivning), utan något annat, och i detta fall verkar det ju vara ägaren som kaninen "inte vill ha att göra med".

Kristall
0

#31 och #34: det funderade jag också på men TS svarade ju att hon betett sig så mot andra också? Som jag antar att inte hade något med ungarna att göra.

Tycker man kan vänta med att omplacera kaninen tills man gett henne tid, en flytt till en helt ny miljö och helt nya människor kan förvärra saken betydligt om man har fel.

[Ellahpella]
0

Ja, hon bet min kompis & min lodsas pappa.

Hon biter "alla" som försäker röra henne eller något i hennes närhet.

Är väldigt förvirrad nu. Vet inte alls vad jag ska göra, har iaf filmat hur hon är i buren så att några jag känner kan få se..

Alla säger så olika.

Träning, Tonåren, Kastrering, Avlivning, sälj henne osv..

Tack för att ni hjälper ! verkligen jätte snällt.

Jag vill göra det som är bäst för henne, det det är så otroligt svårt att avgöra vad som är rätt&fel..

Bara min älskade lilla tjej får det bra..

Bara hon får det ur hjärnan "Att alltid bitas,slåss & vara arg"..

Då är jag redo att göra nästan allt.

Så ALLA Nu ! vad tycker ni ?.. tar emot alla tips? och råd.. TACK!

[Sicali83]
0

#38# Jag röstar definitivt för omplacering, tycker det är självklart.

Inte till någon kompis till dig utan till ett nytt hem med nya människor som hon kan lära sig att lita på.

[Airo]
0

Håller med Sicali83. Låter också som att om hon biter och river din låtsas pappa och vänner, så tror jag att hon förknippar dom med dig samtidigt.

Jag röstar också på omplacering och hoppas att allt ordnar sig.

[canit]
0

#38 förlåt för all förvirrning;) Men jag tycker du ska göra lixom i olika steg:

1. först försöka bygga upp ett förtroende för henne, tillbringa jättemycket tid med henne och göra sakerna i artikeln (#19) och prova grejerna jag tipsade om:) (#28)
  2. Sen kan du prova omplacering ett tag (även om hon är aggresiv mot andra personer kanske det är skönt med en ny miljö). Säg att hon har lite problem med beteendet och behöver hjälp, så finns det säkert någon som är bra på det:)
  3. Kastrering, om du känner att du vill lägga ut pengar på det:)
  4. Avlivning

Vet inte om jag missade något? Det är iaf så jag skulle gå till väga:)

[Ellahpella]
0

okej, ska kolla runt lite om någon vågar / kan ta sig an henne ett tag när jag försökt lite mer med träning :)

[Becca-]
0

Brukar finnas uppfödare eller privatpersoner som tar sig an problemkaniner, dem har ofta mycket erfarenheter om kaniner som dina, och kan säkert svara på frågor oxå om du har det.

[Ellahpella]
0

Nu "efter 3 dagars dl mått träning" så var hon helt undebar. Hon sökte kontakt utan att fösöka skrämmas & jag kelade med henne en stund. När jag skulle ge henne mat så försökte hon bitas, men det gjorde hon inte. Jag ser en stor förbettring.. :)

[Becca-]
0

Vad menar du med "efter 3 dagars dl mått träning"? Tungan ute  Vad roligt

[Sicali83]
0

#44# Jättebra ts :) Men har det verkligen vänt från att ha varit så aggressivt, på bara tre dagar eller är det så att du innerst inne inte vill omplacera henne även om du inte kan hantera henne?

Plopp4
0

#44 Vad bra :D

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[canit]
0

#44 gud vad kul! Grattis:)

#46 man kan ändra aggresivt beteende på några dagar, kaninen kanske inte är den gosigaste, men man kan se förbättring. Varför skulle hon inte vilja omplacera henne & sen ljuga här?;) Då borde hon väl ha sagt att hon inte vill omplacera henne bara ist?:)

[Ellahpella]
0

Jag såg nu när jag vågat sträcka in handen i hennes bur att det var massor utav päls i ena hörnet "ett bo".

Alltså kan det ha varit skendräktighet & att hon har varit ledsen efter kullen.

Jag har låtit henne vinna och bitas utan att göra något åt det, så när jag gjorde något så kankse hon visar mer av sin snälla sida.

" hon är inte helt 100 % , skulle inte förvåna mig om hon sätter igång med detta beteénde igen om några månader "

Kan ju också vara så att hon bara hade en ovanligt bra dag IDAG :)

Det får vi se.

46 - Klart att jag inte vill sälja henne ! men jag vill henne brara det bästa? skrev detta för att jag behöver hjälp, så varför ska jag ljuga då? :)

Tack alla för hjälpen. Hör av mig igen om det kommer tillbaka eller om detta som hände idag bara var något som hände jusst IDAG. :)