Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1909 ggr
LucyLove
0

Akut! Kan inte andas!

En liten unge på 3 veckor hittade vi nyss (5min sen?) helt slapp och andningssvårigheter.
Hon ligger helt stilla, andas lite grann och öppnar munnen helt (Ser ut som om hon gäspar, men antagligen försöker hon få syre).
Vad ska man göra? Jag förstår att hon antagligen kommer att dö..
Hennes syskon dog i morse, utan att vi vet varför :(

Hjälp fort!!

[mysvensk]
0

Vetrinär?

Kristall
0

Ring veterinär, vad annars??

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LucyLove
0

Vi har redan ringt, hon sa att det var svårt att bedöma och att ungar var mycket känsliga osv.
Vi kan inte åka in då närmsta ligger ca 40min bort och ungen kommer då antagligen dö under bilresan.

[Airo]
0

Försök att masera henne på magen.

Mer kan jag tyvärr inte säga, lycka till med bebisen.. (har aldrig varit med om det)

LucyLove
0

#4 Vi har gjort det, men tack för tipset. Vi fortsätter!

LucyLove
0

Hon var lite kall, så vi värmer henne med små handdukar osv.
Hon hade blå läpp.

Snälla Destiny, överlev! :( <33333333

Kristall
0

Om ni inte kan göra något och vet att den kommer att dö är det väl lika bra att avliva kaninen så den slipper lida?

Låter annars som ungdjursförlamning, vet dock inte om det brukar drabba så pass unga kaniner.

Nicklasangora
0

Har dom fått mycket gräs dom senaste dagarna?? Min kompis fick en kull där alla ungarna dog pga att ungarnas magar måste vänjas vid färskt gräs! Kan vara en anledning!

Lycka till!

[Airo]
0

Om ni vill att hon ska slippa lida, så ge henne en överdos med sömntabletter.

Nicklasangora
0

testa masera magen och ge han/hon lite olivolja! Kan hjälpa trycket i magen!

Plopp4
0

Hoppas hon klarar sig :(

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

LucyLove
0

#8 Jag vet inte riktigt… Så kanske det är.. :(

Detta är honan Bellas första kull, och det kan ju vara så att hon har dåliga gener med t.ex hjärtfel? Det var en tjyvkull..:/

[Airo]
0

#12 kan vara hanen med som kan ha hjärtfel eller så. (om det nu skulle visa sig vara det)

Nicklasangora
0

#12 kan säkert vara så men jag har hört många kullar som dör pga gräset :( Hur mår hon nu då?

LucyLove
0

Hela tiden har hon inte liksom rört på sig, eller hon kanske har rört på sig lite men det är inte så att hon skulle kunna tugga etc eller stå upp. Hon ligger ner och andas. "Gäspar" ibland, typ försöker få upp luft.

Mamman kommer ju från djuraffär så kan lika gärna vara från hennes släkt. Men jag vet inte.. :(

Nicklasangora
0

Om det är magen som krånglar pgv gräs så testa med oliv oljan! Kör i en spruta i munen på den och tvångs mata! kan hjälpa! Det sätter ju igång magen mycket!   

En till sak är att smula ner puttteeee lite huvudvärks tablett i oljan så hon slipper smärtan! Även blåbärs blad är bra för magen!

LucyLove
0

#16 Jag tror inte att hon kan svälja och att det då riskerar att hamna i luftstrupen?

LucyLove
0

Hur mkt i såfall?

Nicklasangora
0

du får lägga lite på tungan och hoppas att hon sväljer det! Men självklart inte för mycket! Hon ska ju kunna andas med! :)

Lycka till!

Fornuddens
1

Att ge överdos av sömntabletter låter väl helt galet??

Hoppas hon klarar sig!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

[Airo]
0

#20 överdos av sömntabletter kan man göra om man vill att det ska gå snabbt för djuret, snabbt och smärtfritt.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#21 Tror inte det är många som har det hemma.

Hoppas ungen klarar sig!

Kram /Tess

[Airo]
0

#22 nej, det är det säkert inte, men om man skulle ha det. Min mamma har det för att kunna få sova om nätterna då hon har så ont i ryggen (efter sprutan efter att hon fick mig och min bror, jätte bra. Dom satte den fel!) så hon sover minst 1 timme på 3-5 dagar.

Nu blev det lite över styt, tillbaka till vad tråden handlar om. 
hoppas som sagt att det blir bra och att hon klarar sig.

Kristall
0

#21: snabbt? Hur är en död genom förgiftning snabb? Och man kan inte veta hur sömnmedel för människor fungerar på kaniner, det kan lika bra bli en mycket långsam och smärtfull död.

Nej, avlivning ska ske på ett godkänt sätt (mig veterligen får man inte skriva om det i öppna forumet) som ger en ögonblicklig död.

TS: 40 minuter, nu skulle ni ha hunnit till vetten.. råder dig att åka nu om ni inte tänker avliva.

Låter faktiskt som förlamning. Finns inte så mycket att göra då, avlivning är humanast.

[canit]
0

#20 varför låter det galet? Tror det är en lugnare död än att typ slås mot en vägg som vissa uppfödare gör (säger inte att det är fel, många som gör så, det går ju fort, men sömntabletter är nog lugnare)

Hoppas det går bra, prova med att massera magen! Det ser inte ljust ut för den lilla stackaren, men jag håller tummarna!

LucyLove
0

#24 Det blir bara ett stressmoment om man måste åka bil in till stan.
Plus att veterinären sa att det inte fanns något de tänker göra.
#25 Vi tänker inte använda sömntabletter. Vi masserar magen, men hon verkar bara bli sämre.

[canit]
0

#26 nej, jag bara undrade varför det inte funkade;) Men det ska tas upp i en annan tråd. Håller tummarna!!!

[_annaH]
0

#26 Finns inte mycket du kan göra tyvärr :/ Men jag hoppas det går bra för lill/an/en :(

zantana
0

Lite OT men

#21 det e inte lagligt att ge en överdos till valpar utan dom kör man till veterinären som avlivar dom.

TS hoppas verkligen det löser sig med din lilla kanin har tyvärr inget råd att ge dig.

Ljusta
0

Det låter som ungdjursförlamning om den inte kan röra sig? Vet inte om du ger tillskott av e-vitamin plus selen till dem, annars borde du börja snabbt med det för att häva att fler drabbas.

Det är nog redan för sent för den här ungen tyvärr, men skulle det drabba någon mer så kan du prova att ge tomatjuice blandat med vitaminer (med selen i).

Men det kan finnas många fler orsaker till att de dött så klart.

Är ungarna tunna eller i bra hull? Det är tydligen ganska vanligt att ungar får näringsbrist och dör (enligt Birgit Lundberg), och då kan det avhjälpa om man ger lammnäring till mamman och ungarna.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#9 Sånt ska man inte göra om man inte har erfarenhet, gäller all avlivning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LucyLove
0

Hon har nu dött.. :(
Hon kämpade jättebra och jag älskar dig lilla Destiny _<33333
_Destiny tyckter jag var ganska smal nu, men för några timmar sen var hon i fint hull! Bella diade fint och det var inga problem med det..

[Airo]
0

Lite OT nu.

#29 det är ju klart att man gör det, men, så du menar att du vill hellre låta djuret lida om det skulle hända på en helg, finns faktiskt hos veterinärer som inte har öppet på helger, och bor man på ett sådant ställe, så får man ju göra det som är bäst för djuret.

jag tror inte att jag hade klarat det heller, men man måste ju försöka hjälpa djuret på något sett om man inte får tag på en veterinär. Det är ju inte snällt att bara låta djuret ligga och lida heller.

Hagalundskaniner
0

#32 Nej så tråkigtRynkar på näsan R.I.P

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

LucyLove
0

Vi visste inte hur vi skulle avliva (Om vi hade vart tvungna) då alla i min familj inte skulle klara av det.
Min mamma som var hemma sa att hon skämdes jättemycket för att hon inte klarade av att avliva en kanin som antagligen lider.

Jag älskar dig Destiny! <3333 Nu får du vara i himlen med din bror och ha det bra! R.i.P 4-ever.. <333

Fridaaaa
0

#33 Just sömntabletter ska man inte exprementera med.
Men tänker inte diskutera det här och förstöra denna tråden:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesselituss
0

:( lilla bäbisen :(

Kram /Tess

LucyLove
0

#37 mm Gråter

Plopp4
0

R.I.P Destiny :(

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[Majasmamma]
0

Fyy så tråkigt, två små sötnosar borta… Jag beklagar verkligen! Gråter

zantana
0

Beklagar verkligen ;(

#33 tänker inte disskutera det i denna tråden.

Linnet
0

Inte dubbla brokningsanlag då, du visste väl inte vem som var pappa till ungarna?

Hoopys
0

huga, stackar liten! Sov gott nu <3

LucyLove
0

#42 Jo jag vet vem som är det. Han hoppar omkring på våran tomt, så.
Han ser ut att vara lite grå med lite vitt inblandat. Tror det är en utsläppt/förrymd tamkanin möjligtvis? Men det är möjligt att det är en vild.