Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1142 ggr
Lusthan
0

Nu har jag köpt kanin. :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade förr en bestämd uppfattning om vad det var för något jag ville ha i kaninväg. Letade med ljus och lykta efter en Belgisk jätte men hittade ingen som kunde transporteras nära. Har haft några förslag men det har också varit en bit bort och så hittade jag en kanin i närheten av där jag bor. Ingen jätte utan en som antagligen är en dvärgkanin. Ras är inte viktigt för mig eftersom jag i nuläget inte är intresserad av Avel eller att ställa så exakt vad det är rör mig inte i ryggen. Han är vad jag tror viltbrun men har vita framtassar och några vita fläckar på höger sida i fram. De trodde själva att det var en dvärgkanin men visste inte säkert. Inte råseriöst men han verkade väl omhändertagen ändå förutom möjligtvis att klorna inte var klippta.

Jag har haft lite större varianter förr när jag var yngre och hermeliner men ingen dvärgkanin. Hur stora kan de bli? Just nu bor han i kompostgaller men smiter emellan så jag tror att jag behöver fixa något så han inte kommer genom… Jag vill ju inte gärna att han är frigående i ett rum med sladdar och grejer. Det får han bli när min sambo har flyttat till sin lägenhet för då får jag ta över det rummet och ha kanin där inne.

Är det lätt att toaträna kaniner? Jag har läst lite om det och känner att jag gärna skulle vilja prova. Just nu har han en liten kattlåda där det finns sån i och så har jag lagt lite hö däri också så han kan kan äta och sånt samtidigt som han gör sina behov. Ska jag tänka på något annat?

Jag har tänkt köpa pellets. Vilken typ av pellets bör jag köpa? Jag har tänkt åka till Granngården och köpa maten där.

Är det något annat jag ska tänka på? Förutom att se till att kaninsäkra lägenheten där han ska vara om han går fritt vill säga.

Han har inget namn än men det lutar nog åt Kurt. Han är född 21/2-11 så han är väl cirka 3 månader. Har ärligt inte räknat ut exakt hur gammal han är.

Jag slänger med en bild på han. Fotat med mobilen. Det är sonen min som håller han.

Hagalundskaniner
0

Fick ni inte med någon pellets när ni köpte honom? Kaniner brukar vara ganska känsliga för nytt foder så ni borde köra på det han har haft för att sedan försiktigt blanda ut med det nya fodret om ni vill byta till någon annan sort.

Lycka till! Glad

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Bamse 08
0

Hur stora kan de bli?

De kan bli upp till 3 kg och lite mer men större har jag inte hört.

Är det lätt att toa träna en kanin?

Ja oftast om man lägger lite kiss och bajs i lådan så brukar de känna igen lukten.

Vilken typ av pellets bör jag köpa?

Granngården kan man köpa på inte Gnagarblanding.

Något annat man ska tänka på?

Ge kaninen mycket kärlek och tidFlört

_Lycka till!
_

What doesn't kill you makes you stronger.

Kristall
0

Grattis och välkommen in i kaninvärlden!

Din kanin ser ut att vara en viltgrå korsning. De vita fläckarna tyder på wienerteckning, dvs att han bär på vit blåögt :) Det kan även vara holländarteckning, om han råkar ha en holländsk kanin i släkten.

Dvärgkanin är ingen särskild ras, utan en kategori för raser med en standardvikt på under 2 kg. Mer info om detta finns på SKAF.info. Din kanin ser som sagt ut som en korsning, antagligen med hermelin och dvärgvädur i sig.

Kaniner är renliga av naturen så det borde inte vara något problem. Det låter bra så som du har det. Dock kan hankaniner börja revirmarkera när de blir könsmogna, och urinen börjar ofta också lukta mer, och då lönar det sig att kastrera. Då slipper man också andra "hanbeteenden" och kan skaffa en hona utan att riskera bebisar, om man skulle vilja ha en till kanin framöver :)

De flesta pelletssorter som är gjorda för kaniner går bra, själv har jag inte så stor koll på svenska foder utan ger ett finskt foder (då jag bor i Finland), Rodo Rabbit Breeder, samt ett tyskt spannmålsfritt foder, JR Farm Grainless Complete, till mina kaniner. Det du främst bör undvika är gnagarblandningar, då dessa inte alls är anpassade för en kanins kost.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Lusthan
0

Tack för svaren.

Jag fick med en påse gnagarblandning men vet att det inte är något kaniner ska ha och tänkte därför att det kan vara bra att köpa bra mat som jag kan dryga över till och sedan helt undvika gnagarblandningen. Då går jag helt enkelt till Granngården och fixar en påse med pellets och kör på det.

Han är brun och inte grå, heter det viltgrå ändå då? Bara för att vara säker.

Jag fick ingen information om föräldrarna för de var tydligen sålda. Detta var den enda som fanns kvar.

Han bor i min famn nästan hela tiden och när jag inte har han så är han med sonen. Så tid och kärlek får han. :) Han får givetvis tid för sig själv också. Igår satt jag och tittade på tv och då var han med. Ibland i kattlådan för att äta lite hö och ibland i mitt knä för att få lite gos. Vet inte om jag är lite för tidigt ute och kanske borde låta han vänja sig först eller nått men det är svårt att låta bli att gosa.

Jag har tänkt kastrera längre fram. Ska ringa veterinär och sedan spara ihop pengar till det. Han är ju inte mer än tre månader så han ska ju inte kastreras än på cirka tre månader har jag för mig.

Han verkar redan ganska säker på vart han vill göra på lådan. Springer i där och sätter sig där för att bajsa och kissa. Annars går han på golvet.

Så jag ska räkna med att han inte blir någon jätte? Öronen säger mig att han antagligen har hermelin i sig för de är ganska korta. De hermeliner jag har haft hade miniöron precis som han…

Lusthan
0

Jag räknade inte med att han skulle bli stor heller och det spelar ingen roll för han är en riktig sötis och verkar vara väldigt trevlig också. Satt och slickade på sonen innan idag. :)

Nordistjejen
0

Gnagarblandning är inget att rekomendera då man inte vet vad det är helt i massor av socker och sånt (tex) köp granngårdens stampe pellets tror jag att dom heter är något att rekomendera annars går hö utmärkt .såg att du skrev det förut :)

Zvintos
0

#4: Ja, färgen heter viltgrå även om han ser "brun" ut. =)
En viltbrun ser annorlunda ut. ^^

Gällande pellets så har Granngården i princip enbart större säckar på minst 10kg.
Enda mindre säcken är väl Lottie.
Har du djurmagazinet i närheten så finns det ett foder som heter Chudleys Rabbit Royale.
Kan påminna om gnagarblandning, men har bättre innehåll och låg fetthalt.
Vissa djurmagazinet har nämligen detta foder i lösvikt.
Annars finns foderakuten.se.

[_annaH]
0

Att du är tidig ute med att kela osv är ingen fara alls :) Första kvällen jag fick hem min dvv så skulle han sitta i mitt knä, hoppa över buren för att komma till mig. Och nu är han "mammas pojke" :P

Som ovanstående har skrivit så är gnagarblandningar inte bra för kaniner. man kan ge det som godis nån gång i månaden eller något. Men ren pellets är bäst=)

Lusthan
0

Att gnagarblandning inte är bra har jag koll på och det var därför jag tänkte byta ut det. Ska jag göra det direkt eller vara försiktig? Han äter ju inte pelletsen i gnagarblandningen utan bara det roliga som det ser ut just nu. Hö får han så mycket han vill äta utav.

Just nu sitter han här i soffan mellan mig och karln. En av mina fyra kissar har blivit kär och började slicka han över hela kroppen. Det var uppskattat så nu går han fram till henne om han vill ha gos. Han börjar bli lite mer framåt och visa vem han är nu. Skuttar runt, lägger sig mellan oss och sover och myser.

Jag tror att det här blir bra. Jag ska kolla upp det där med maten för ja 10 kilo är ju lite overkill. Jag lär ju ha mat i hundra år och kan väl tänka mig att den kan bli dålig efter ett tag också och det är ju mindre bra så lite mindre säck pellets kan ju vara bra. Vi har inte djurmagazinet här såvitt jag vet men Djurens center, Grizzly och Arkens Zoo är de som jag vet om. De ställena brukar jag köpa kattmat och kattsand på. Foderakuten.se får jag kolla också tror jag. Kan ju kanske vara något för oss som har många djur.

[_annaH]
0

#9 Har ni granngården eller djur&natur i närheten?  För dom har bra pellets där :) Sen går det ut efter ca 6månader så bästa är ju att köpa en 4kg säck eller något.

Bamse 08
0

Arkens zoo har också pellets

What doesn't kill you makes you stronger.

Lusthan
0

Där (Arkens zoo)  ska jag kolla. Får se om jag hittar något där som verkar bra. Jag är väldigt tveksam dock till den butiken här då de inte har hand om djuren så värst jättebra alla gånger… Köper oftast hellre mat och sånt ifrån ställen där de inte håller med djur och speciellt inte på det sättet som de gör.

Annars har vi ju Granngården som jag tycker är rätt bra. Men det är klart att har de bara gigantiska säckar så känns det ju lite ovärt. 10 kilo pellets lär ju räcka rätt långt till en så liten kanin som den vi har.

Kollade upp färgen viltbrun förresten och jo jag förstår nu att det är rätt rejäl skillnad på de två. Det där med färger, teckning och sånt har aldrig varit min starka sida. Skulle vara kul att ha bättre koll och nuförtiden är det ju ganska lätt genom internet att lära sig sånt.

Han har fortfarande inget namn. Försöker hitta något som passar med katterna lite. Ofelia, Svea, Bruce och Felix är deras namn. Har fått en del förslag men inget som har fastnat riktigt… Jag vill ju att det ska vara ett bra namn som passar den lilla herrn. När jag var yngre så tycker jag att det var mycket lättare. Min favoritkanin genom alla tider hette Fläckis, en annan har jag döpt till Gösta och nån hette Bambi. Idag vill jag ha andra typer av namn. (Märks på våra katter kanske..) Vi får väl se vad jag kan hitta på för något.

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Namnförslag: Baltazar, Obelix, Ninja, Eddi, Ådi, Edvin, Edward, Loui, Lord, Lassie, Nalle, Ior.

Köper du ifrån Granngården i stora säckar, så blir det billigare än om du köper i lösvikt. De stora påsarna håller sig ett helt år, och med en kanin så tar det väll ca 1 år att göra slut på den.
Så skulle helt klart föredra påse framför lösvikt om man inte vill lägga onödigt mycket pengar på mat.
Ge honom mindre och mindre gnagarblandning, och blanda i mer och mer pelletsbitar o.s.v.
Om du inte vet det redan, så ska 80% av kaninens kost betå av ett grovt hö. Håll koll på tänderna, och inför en "hålla-koll-dag" då du känner igenom honom, klipper klor och tittar på tänder och bettet.

När det gäller Vilken ras? han är, och hur stor han är så är det väldigt svårt att avgöra för oss. Speciellt med bara en bild oxå. Lägg upp lite mera bilder, och gärna något bredvid i bilden så att man kan jämföra (t.ex din hand).

Bara en fråga, var det ifrån en uppfödare du köpte honom eller?
Lycka till med lill-killen.

Zvintos
0

#9: Var tvungen att kolla vart du bor när du skrev att ni inte har djurmagazinet.
Och vi är i princip "grannar" (kumlabo här).
Lite OT sådär, så tycker jag det är oerhört synd att vi inte har djurmagazinet i länet, för de har mycket bra tillbehör och framförallt royalen.
Så jag köper ibland på mig när vi åker upp till släktingarna som bor i Dalarna.
Annars finns som sagt foderakuten.se om man vill ha tag på royale och inte har någon återförsäljare i närheten.
Har själv beställt därifrån en gång och det var supersmidigt.

Lusthan
0

Det var ingen uppfödare utan en privatperson som fått kaninungar. De hade tröttnat och sålt mamman och ungarna för ett tag sedan och denna var sist ut. Antagligen kom mamman ifrån ett zoo och var nog dräktig redan då så som jag förstod det.

Jag förälskade mig dock direkt. Han är ju så söt med sina vita fläckar så jag kunde inte låta bli även om det känns dumt. Nästa gång ska jag vara lite mer noggrann. Klorna var superlånga och jag har jordens rivsår på handen från när jag tog upp han första gången. Han har fått sig en genomkörare med klosaxen redan. Det såg inte bra ut innan men bättre nu. Annars verkar han frisk i alla fall.

Lasse kanske han skulle heta. Tänker på Lars Winnerbäck… :) Hehe
Tack för namnförslagen.

Ja om det är så bra så känns det ju trist att vi inte har djurmagazinet här… Kul med nån som bor nära. :)

Men då gör jag så med maten det låter bra. Jag ska plocka bort lite av det som han äter mest utav så att det blir mer av pelletsen i gnagarblandningen kvar än det andra och blanda i det nya som jag köper. Hö har han hela tiden och jag hoppas att det är bra hö jag har köpt, ska kolla ifall jag kan köpa av en som har en del hästar hemma och då blir det nog bra hö.

Så mycket bra svar jag får. Va kul. :)

Lusthan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag slänger upp en bild till på den lilla herrn som eventuellt får heta Adolf. Jag tror att denna är lite bättre än den andra. Här syns också en av de vita tassarna. :)

Han sitter i en normalstor kattlåda för tillfället. Hans toa-låda. Höet brukar ligga i ena änden men han fick besök av vår stora tjocka katt som la beslag på Adolfs hö. De satt däri tillsammans och mumsade. (o_O)