Frågor ang. genetik/färger
Hej! Jag håller på och skriver ett projektarbete om kaninfärger och genetik, och skulle vilja ha lite andra synpunkter och åsikter i mitt arbete. Därför skulle jag vilja be några utav er som föder upp kaniner i mindre eller större skala, att svara på ett par frågor. Det är 100% anonymt, men vill ni bli nämnda med namn så skriv det :)
Fråga 1: Föder du upp en specifik färg? Om ja: vilken/vilka.
Fråga 2: Är färgen viktigast för dig i ditt avelsarbete, eller försöker du att avla för t.ex. ett bättre temperament i första hand?
Fråga 3: Är du insatt i kaninfärger & genetik?
Fråga 4: Tycker du att det är viktigt att man kan genetik och färger när man föder upp kaniner?
Det skulle vara till oerhörd hjälp om jag fick svar på dessa frågor! Vill ni ej synas i denna tråd kan ni maila mig svaren här på sajten!
/Matilda

Fråga 1:
FÖder inte upp nån speciell färg, men vill gärna att mina avelsdjur ska bära på många anlag, så att jag kan få många olika färgkombinationer i kullarna.
Fråga 2:
Både färg och temperament är viktiga, vill ju inte ha en kull med ex. bara svarta ungar, utan många olika färger och färger som jag vet är efterfrågade och omtyckta, men givetvis är temperamentet minst lika viktigt.
Fråga 3:
Ja jag är insatt i Kaninfärger och genetik, tycker att det är jättebra att veta vilka färger man kan förvänta sig i kullarna och vet men genkoderna på kaninerna så kan man ju säga precis vad som kan komma.
Fråga 4:
Ja det är ju i alla fall en fördel att kunna lite färggenetik. Men vi kunde ju inget alls från början heller, men man lär sig ju allt eftersom.
Fråga 1: Föder du upp en specifik färg? Om ja: vilken/vilka.
Ja, på holländarna främst japantecknad blå/gul och japantecknad gul/svart men på vägen till blå/gult kommer även några blå… på franska vädurarna så är det främst chinchilla och chinchilla mantel, men det är inte omöjligt att det kan dyka upp schwartzgrannen också 
Fråga 2: Är färgen viktigast för dig i ditt avelsarbete, eller försöker du att avla för t.ex. ett bättre temperament i första hand?
Både holländare och frassar har redan ett underbart temprament, så ja färg och teckning är viktigt - dyker aggressiva kaniner upp trots allt så tas de bort snabbt…
Fråga 3: Är du insatt i kaninfärger & genetik?
Lite, jag vet ju vad jag ska para för att få det jag vill - men vissa färger kan jag inget om, men mina och min systers är jag insatt i.
Fråga 4: Tycker du att det är viktigt att man kan genetik och färger när man föder upp kaniner?
Ja det tycker jag. Vissa färge ska inte blandas när man har en uppfödning av ras kaniner. Har sett för många blandningar som har resulterat i ej godkända färger osv, och det är inte alls kul att det dyker upp mysko färger när man räknar med att få tex en hel kull chinchilla färgade franska vädurar och i stället får blå chinchillor…
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. Ja, jag föder upp havana, viltbrun och vit blåögd.
2. Ja, den är viktig. Vill försöka renavla så jag bara får rätt färg i kullarna. Men om det dyker upp ett riktigt bra exemplar i fel färg, så sparar jag ändå.
3. Ja, det är jag. Tycker att genetik och genkoder är skitkul ;)
4. Det beror ju lite på vilket mål man har. Om man bara vill föda upp sällskapskaniner så kvittar det kanske, bara man känner till att man exempelvis inte ska para 2 brokade kaniner med varandra.
Men ska man föda upp för utställning, så tycker jag att det är ett måste. Om man inte bara håller på med en ras som är helt renavlad i färg, exvis Alaska, vit lant och liknande.