Zobel blåa i olika nyanser?
Shula hopp!
Tänkte att min förra tråd inte uppdaterades så mycket, och jag börjar faktiskt bli väldigt irriterad på att jag inte vet Vilken färg? Trollets ungar har!
Vissa säger att det är egern och blå, andra säger zobel blå i olika nyanser, en annan säger isabella, madagaskar och zobel..
Börjar bli lite förvirrad!
Därför vill jag nu ha eran hjälp med färgerna. Jag vet inte i vilket ljus jag ska fota, så jag fotar i skugga då det blir kaos med bilder i solen.. uh,
Ifall det lättar för er, så är mamman blå wienertecknad och pappan är blå.
Vill ni veta vad dom har bakåt i ledet, säg till, så skriver jag det direkt!
PS; själv tycker JAG att dom reflekterar EXTREMT mycket brunt när dom ligger i boet, kan dom vara zobel bruna tro?
Zobel brun är inte möjligt, då två blåa inte kan få icke blått.
De ljusa tycker jag ser mer egern ut nu, men de mörka tycker inte jag riktigt ser enbart blåa på dem bilderna.
#11 har själv sagt länge att de ljusa är väldigt lika egern, haha.
förstår inte riktigt hur du menar med det blåa? Vilken färg? är dom då, tror du?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis! Jag har samma problem med Silvers ungar (finns trådar med bilder både här och på K-net - hjälp mig gärna, och jämför med dina).
Zobel är hur lurigt som helst! Ifjol hade jag en kull där två av de som de flesta trodde var bruna zoblar blev blå (enfärget) när de växte upp. En tredje, Silver, blev zobel blå.
Två viltzoblar verkade vara rättgissat iallafall i den kullen.
Silvers kull nu bör vara viltzobel och nåt mer… Jag har också en som liknar egern (den rexade), och en siames (kanske). Jättelurigt!
Undrar om jag ska bli klok på dem innan de ska flytta hemifrån!?
#12: Jag tycker mer de påminner om zobel blå, än blå.
Men jag kan inte säga att de är det, bara att jag tycker de ser ut så.
Enklast är väl om du har någon erfaren uppfödare i närheten utav dig, som du kan be komma dit och kolla.
Det är lättare att se färg "på riktigt" än via bild.
#12 Vad ninni menar är att eftersom båda föräldrarna har färgen Blå så betyder det att alla ungarna också är blå eftersom två blå kaniner inte kan få annat än blått helt enkelt :P
Alltså har alla ungarna blå färger.
Jag tycker själv att de flesta mörka ser blå ut och möjligen egern om det är möjligt (som är en gråblå färg med brun ton) :)
#14 jag har ju en som födde upp min dvv, viltgrå hanne.. hon bor en bit bort men skulle ju kunna fråga hennes syster som går på min skola om hon kan fråga henne och komma och kolla..
men som sagt, dom skiftar otroligt mycket i brunt när dom ligger i boet.. det gör dom ibland också..

Dom kan ju vara isabella.
#17 skulle inte tro det, ingen av föräldrarna har det bakom sig, synligt, plus att dom inte skiftar i gult
Tycker de ljusa ser ut att vara isabella.
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
#19 tycker inte jag :P
de är inte ett dugg lika isabella, och de skiftar ingenting i gult.
De liknar den i mitten; http://kaninfarg.se/images/farg.egern4.jpg
alltså egern
#20 Tycker inte de liknar ungen i mitten alls om man utgår från de bilder du du har. Vet dock inte om bilderna i tråden gör färgen helt rättvis, har inte sett dom i verkligheten.
Mvh Linnéa
#21 bilderna i tråden gör färgen inte rättvis. Vet inte vart jag ska fota för att det ska bli exakt den färg dom har.
Men i verkligheten liknar dom på pricken.
#22 Nej, det är verkligen svårt att fota så att färgerna blir exakt som dom ser ut i verkligheten.
Men skulle nog valt att fråga någon duktig uppfödare i närheten eller väntat tills dom fått lite mer päls innan jag skrev ut någon färg på dom
Mvh Linnéa
Håller med #1+ den i mitten ser isabellafärgad ut! Hade en unge som var ganska nära i färg och var isabella! Men jag är inte så bra på färger, så du bör fråga någon mer kunnig! :)
#24 jo, på bild ser den nog isabella ut, men den ser absolut inte ut sådan i verkligheten..
ska ta nya kort idag o se om det blir bättre..
#25 okej, det är ganska svårt att avgöra på bild! :)
På den ena ljusa, som öppnat ögonen, ser jag att den har rubinglans på foton. Då den får illröd pupill. (vet att den har rubinglans när man har 2 andra kaninungar som har det och dom andra inte, så fotar man dom så ser man vilka som har rubinglans eller inte)
är dom ljusa möjligtvis zobel egern? tycker dom är extremt lika zobel.. zobel blå ser dom inte ut att vara i alla fall.
Ingen?
#29: Har de rubinglans är de antingen zobel eller egern (eller både och, men jag tror på antingen eller).
Detta då havana har zobelglans och "brunbaserade" färger, såsom egern, kan då ha rubinglans också.
#28 Nej nu ser de inte isabella ut.
Mvh Linnéa
#31 okej. Men Egern, är de mörkare på nosen, svans, öron och ben än övrigt på kroppen då?
Vilken färg? verkar de mörka ha nu då?
#32 :P
#33: Nej, en egern ska vara jämnt färgad.
Är den mörkare på nos, svans, öron och ben låter det mer som zobel.
Jag är som sagt inte säker på de mörka, utan säger som jag sade innan; be någon kunnig i närheten komma och titta.
#34 okej.. men dom ljusa är det, dom mörka med,
kan dom ljusa möjligtvis vara zobel egern?
#34 Svårt att säga, ser ju ut så men har aldrig själv sätt den kombinationen :P Kanske bara är en ljus zobelblå, nej som ninni säger ta ditt någon kunnig i närheten som kan komma och kolla på dem :) Mycket lättare att se det när man ser dem i verkligheten också :)
#36 jo, har ju själv aldrig sett egern zobel, men skulle gissa på att dom ser ut ungefär som dom ungarna i sådana fall xD
lite svårt, finns ingen i närheten här :/ några mil ifrån i sådana fall..
Är det för att du ska skriva ut korrekta stamtavlor som du vill veta färgen? Som jag förstått så kan du få dem bedömda av en godkänd domare på en utställning, så du kan ange korrekt färg. Rätta mig om jag har fel!
ph77
#38 jag har inte stamtavlor på mina kaniner.
Men skulle vilja skriva färgerna på härstamningsbevisen.

Det blir kanske lättare att se när dom blir större, zobel brukar ju ha rubinglans i ögonen.
#40 zobel har rubinglans i ögonen.
det är därför jag funderar på om dom ljusa som ser ut som egern är zobel egern, för dom har samma färg som egern ska ha, och dom har zobel zoner, plus rubinglans.
dom mörka har ingen rubinglans, så funderar på om dom är blå?
#42 jo, jag vet. Men dessa har ju egern färgerna, och zobel zoner, så jag funderar starkt på om dom är zobel egern.
Dom mörka har ingen rubinglans, så dom funderar jag starkt på om dom är blåa.
Eftersom havana brukar kunna ha rubinglans, kan alltså även egern (som består av havana + blå) ha rubinglans utan att de behöver vara zobel.
#44 jo,men nu har inte jag parat en havanna och blå, utan två blå.
Plus att dom egern har zobel zoner, så?
#45: Det var inte det jag skrev. 
Jag skrev att eftersom havana brukar ha rubinglans så kan även egern det då egern består utav havana + blå.
Det jag menade är att alla som har rubinglans inte automatiskt är zobel.
Sedan kan dina mycket väl vara zobel, men jag menade mer generellt.
#46 kom på det efter en stund x) haha.
Okej, men du sa ju att egern inte har zobel zoner, dessa ljusa har det.
sen funderar jag på om dom mörka är blå, då de inte har rubinglans?

Jag tycker det ser ut som egern. Finns det zobel i stammen?
#48 zobel finns i stammen ja. På mammans sida. Trollets (mamman) mamma är viltzobelsiames brun japantecknad wienertecknad. Så det är ju rätt nära. Sen så är hon släkt (Trollet), på långt håll, med min Cookie.. och Cookies mormors mor är zobel blå.
(dom är släkt på långt håll, rätt så. Trollets farmor är Regnbågens Sea Biscuit, och det är Cookies mamma)
så söt! :)
Kram /Tess
#50 jag hade en zobel blå som såg precis så där som liten… alla sa egern men med tiden visade de sig att han var zobel blå
#27 tycker dom ljusaste ser egern ut! :)
#51 tack :)
#52 jo, har ju en zobel brun liten unge från en annan kull här hemma, dom har inte flyttat än, för små. Hon ser ju nästan svart ut.
Men skulle nog gissa att dom är egern då de ser så silvriga ut, plus att de skiftar extremt mycket i brunlila i vissa "lägen". Men det är det att alla, har zobel zooner. Skulle nästan vilja säga att dom ljusa är Zobel Egern, men vet ju inte hur dom ser ut, så lite svårt..
#53 jo, dom såg ut som egern, men ju äldre dom blivit, ju starkare zobel zooner har de fått..
#54 mina var med silvriga, de är lite lurigt när de är på lejon just
#55 okaj. Men tror inte dessa är zobel blå :p speciellt inte dom mörka, för dom har inte rubinglans.
tror dessutom mer på Egern än zobel blå, då ingen av föräldrarna har zobel blå bakom sig, mamman har dock lååååååångt bakom sig, men på pappans sida syns inget, synligt då.
Dock är pappans mamma egern, plus mammans farmors far egern wienertecknad.
Så tror mer på Egern.
#56 en zobel eller en egern MÅSTE inte ha rubinglans, men de kan ha :) de mörka ser zobel ut på min dator i alla fall,
Har dock aldrig haft dessa färger förut, som små då, så är ju inte riktigt säker på hur de ska se ut om de är blå och egern..
men om man ska jämföra, så tycker personligen JAG att dom ser egern och blå ut.