Ska skaffa två utekaniner, lite planering
Jag är rätt besatt av kaninplanering nu och tänkte att det passar bra att skriva av mig här. Runt 8Juli kommer två dvärgvädurar flytta in trolgitvis lejonhuvade. Jag skulle gärna vilja att de flyttade in tidigare men vi ska utomlands i 2veckor ungefär exakt då de är leveransklara.
En beskrivning på hur buren ungefär kommer se ut:
Den kommer ha två våningar längst ner kommer det vara en rätt så stor öppen yta där det kommer finnas sittplatser och gömställen. Det finns en ramp där som går till övervåningen. Halv övervåningen kommer vara stängd och isolerad (sovdelen) och halva kommer vara anpassad till utfodringsplats. Tänk dig det i två kopior bredvid varandra. Där man kan öppna mellanvägarna så att man kan låta kaninerna vara tillsammans i den eller stänga väggarna om det inte skulle funka så bra. Måtten på buren kommer vara ca. B:50cm L:160 H: 110cm.
Hagen kommer vara runt 3meter bred och 4,7m lång. Fast det är inte hundra att den kommer byggas nu i sommar. Från början kommer det nog bli kompostgaller har tolv stycken. I hagen kommer det finnas grusgångar (då stället är fullt med grus nu, det kommer krattas till gångar). Jag kommer plantera gräs i upphöjningar, stoppa en stock och medelstora stenar de kan hoppa på. Kommer kanske även ta in växter och annat från skogen (då min morfar äger rätt så mycket mark).
Ja, det där var en liten snabbskriven planering av hur det kommer se ut när allt är klart. Jag kommer ladda upp bilder på buren när den är klar. Bilder på hagen kommer också men jag vet som sagt inte om den kommer fixas nu eller senare. Har en massa kompost galler som jag kan använda den första tiden, som jag skrev ovan. Skulle vara kul om ni skrev en liten kommentar om hur allt låter än så länge. Kom även gärna med några tips?. 
/ A
Oj, blev lite stavfel. Ledsen för det!
/ A
Låter bra, men tänk på att ha botten och tak på utegården, så att rovdjur inte kommer in och kaninerna inte kan gräva sig ur :) Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker det låter väldigt bra och flikar in att om hagen endast ska användas när du själv är ute krävs varken golv eller tak :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
De kommer bara vara ute i hagen på dagen när vi är i närheten, på natten kommer de vara instängda i buren. Så tak kommer nog inte behövas. :)
/ A
En gång när jag var ute i trädgården så var mina kaniner i deras Hage utan varken tak eller golv. Medan jag gick in direkt i köket för att fylla på deras vattenflaskor så hoppade det in en katt i hagen och skrämde nästan mina älsklingar ut skinnet!
Så är du säker på att du kommer vara där hela tiden eller att ni inte har katter eller rovdjur i området så kan du ha utan tak eller golv, men var varsam. Lycka till, vill veta hur det går med dom små när dom flyttat in :D
Mvh Emma Tange
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Berätta lite mera om kaninerna! *nyfiken*
Tycker det låter superbra, och kaninerna kommer nog att trivas.
Jag kan inte säga super mycket om kaninerna då vi inte varit hos uppfödaren ännu. Men vi ska troligtvis fara dit imorgon. Då kommer det bli att bestämma från vilken av de två kullarna blivande kullarna vi ska ta ungar ifrån.
Föräldrarna till de två blivande kullarna är;
Hona:Vit blåögd lejonhuvad dvärgvädur Hane: Madagaskar skäck wienertecknad blåögd lejonhuvad dvärgvädur
Hona: Otter svart brunögd dvärgvädur Hane: Chinchilla bruna ögon dvärgvädur
Men jag skriver när jag vet mer om de. :)
/ A
Kul! Ska du ha kastrerad hane + hona eller något annat?
Verkar suveränt med en sån Hage och bur, dom kommer säkert att trivas! :)
#11 Tänker du kastrera dem? Brukar bli bråk när de brunstar, och dem blir inte så trevliga heller för den delen 
#12 Nej, har inte planer på det. Hur menar du med att de kommer bli otrevliga? :S
/ A
#13 När honor brunstar så brukar (endel, men inte alla) dom börja att morra och vilja försvara sitt revir och då kan dom låta det gå ut över sin burkompis. Så det bästa är att katstrera båda två (:
Tja, endel blir så agressiva att de inte vill veta av människor. Vissa "pratar" bara, och dem blir bara allmänt konstiga. Ibland kan det även vara stressande för dem att inte para sig, så jag rekommenderar kastrering på båda.
Min hona attakerade, bet efter hanen och mig. Några gånger bet hon igenom skinnet, har ärr på handen efter ett bett. Så det är inte speciellt trevligt. Dessutom brunstar dem ganska ofta, och beteendet kan fortsätta om man har otur.
Nu efter kastreringen är min hona världens ängel.
Men är det inte mycket större risk att något går fel när man kastrerar honor? Blev jätte förvirrad nu då jag läst att två systrar så gott som alltid går bra ihop, uppfödaren sa också att det inte ska vara några problem. Men vad rekommenderar ni av era erfarenheter?
/ A
Jag har en kompis som hade två kaniner (den ena är död) och vad jag vet så bråkade dom aldrig även fast dom inte var katstrerade, dom var även systrar. Det mesta beror nog på kaninerna. Och ja, det finns en risk med att söva kaniner.
Har hört många som har haft systrar eller mor och dotter, som här fått sära på dem efter mycket bråk i och med brunst.
Med nutidens maskiner och kunskap är det näst intill riskfritt att kastrera kaniner. Det finns såklart alltid en risk med att söva djur, men det brukar nästan alltid gå superbra.
Okej men vad tycker ni är bäst i största allmänhet:
Två honor - systrar
En hane eller en hona
En hane och en hona som bor bredvid varandra i en två fackare med nät mellan så att de ändå kan nosa på varanda.
/ A
Man kan ju ha en kastrerad hane men en hon.
Hane och en hona i en 2 -fackare.
Det bror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner på burar.
Fast jag skulle nog inte seta två syskon ihop
What doesn't kill you makes you stronger.
Har läst på och det finns även exempel där kastrerad hane och hona inte funkat. Då honan har börjat hacka på hanen. Så problemet är det att jag inte känner mig så hundra på att låta en kanin genomgå en operation när det inte är säkert att det funkar. Har fått super mycket att fundera på nu.
Det jag helst vill är att ha två kaniner som kan komma överens och ha utebyte av varandra. Skutta runt i hagen tillsammans och så. (:
/ A
Yes, har hela tiden haft den burplanen. Skulle inte vara så kul om det inte skulle funka och man inte hade en reservplan.
Menar du att jag ska prova med två honor eller hona+kastrerad hane?
/ A
Jag skulle satsa på antingen 2 kastrerade honor (syskon). Eller kastrerad hane och kastrerad hona. Är båda kaninerna kastrerade så finns det ingen som är "parningssugen", och därmed ökar chansen att dem trivs tillsammans och inte bråkar.
Och som sagt, chanserna att kaniner dör vid narkos är mycket liten. Men man ska ju veta att det alltid finns en risk när man söver, oavsett djurart.
Ska du ha en hane och en hona, och inte kastrera någon så kan du räkna med att det blir lite små-bråk. Men ha hellst något mer än galler emellan då kaninerna lätt kan para sig igenom det.
jag har 2honor tillsammans nu o har även haft det tidigare, vissa bråkar vissa inte så testa med 2honor tycker jag annars är det ju bara att sära på dom så som du tänkt:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Jag har haft honor som kan gå ihop och funkat jätte bra, tycker att du ska köpa dom där 2 honorna som du ville ha och testa, du kommer ju märka om det inte funkar och då är det ju bara att dela av eller nått :)
Tänk också på att ha mycket hus och sånt så kaninerna kan gömma sig och springa undan för då minskar risken för att dom ska bråka ;)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com