Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
[Sicali83]
0

Hittade kanin ute, så hemskt.

Idag när vi är påväg att köra sönerna till dagis så ser vi att bilden framför oss kör upp på trotoaren och sen fortsätter ner igen och upptäcker strax vad han kört om. Mitt på gatan ligger en liten vit kanin  tryckt emot marken. Vi stannar naturligtvis och då jag tror att den är påkörd så skyndar jag mig fram vilket gör att den springer iväg till en närliggande gräsmatta.

När vi lämnat killarna åker vi samma gata hem och ser då att lilla ninen åter lagt sig mitt på gatan, tillsammans med två andra lyckas vi fånga den och när jag klappar den i famnen ser jag något av det värsta jag sett. Tänderna i underkäken var så grovt vanvårdade att de växte i en sned vinkel ut ur munnen och upp emot nosen, de var extremt långa.

De andra skulle till veterinären strax därpå med ett annat djur och erbjöd sig att ta med denna lilla krake, jag skulle gissa att den nu är avlivad och slipper svälta mer.

Hur kan man vanvårda ett djur, en liten söt kanin så grymt?

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch då..:(

Kram /Tess

[Becca-]
0

Brist på kunskap om hur snabbt kaninens tänder växer är stor, och många vet inte att det kan gå illa utan rätt foder.
Ägarna kanske såg att något var på tok med tänderna, visste inte vad dem skulle göra och släppte då ut den, ensam för att dö.

[Sicali83]
0

#2# Vi har gångavstånd till välkänd veterinär.

[Luppa]
0

Fruktansvärt gjort…

Men kaninens tänder växer inte så där pga vanvård, utan pga bettfel.

[Sicali83]
0

#4# Dom kan även bli så p.g.a vanvård. Om inte kaninen får rätt foder och tillgång till saker att gnaga på så växer tänderna utan att slitas vilket ger det resultat jag såg idag.

[Becca-]
0

Kan ju finnas många andledningar varför man kanske inte gick till veterinären. Kostnaden framförallt. Sedan kanske man inte brydde sig. Kaniner är ju "bara att släppa ut" - djur, tror folk.

[Sicali83]
0

#6# Jag kan inte se något skäl att inte gå till veterinär. I mina ögon finns inte någon förmildrande omständighet för det jag såg idag, förutom tänderna var den mager och mycket ovårdad, jag undrar när den kunde äta mat senast eller när någon senast gosade med den.

Jag har en bur över och ville så gärna behållt det lilla livet men jag insåg att den inte gick att rädda, det var bara att ge den ett skonsammt slut.

[Becca-]
0

#7 Finns människor till allt..
Vissa människor har ingen respekt för kaniner, och självklart hade vi här inne på iFokus gått till veterinären. Vi brinner ju för dessa varelser, men det finns många som inte gör det.

T0vve
0

Stackars liten :(

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se