Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 877 ggr
Samaidja
0

Kan man ta en ny kull?

Vi har en dvärgvädurshona på ca 4 år. Hon har haft en kull vid ca 1 års ålder hos förre ägaren.

Nu är min fråga om man kan ta en ny kull nu eller är hon för gammal alternativt har det gått för lång tid emellan?

Tack på förhand!

Bamse 08
0

Jag vet inte men jag skulle inte riskera det Hon kan dö

What doesn't kill you makes you stronger.

Samaidja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen mer som har erfarenhet och kunskap om detta?Glad

kaninjosse
0

Jag skulle inte riskera det, så nej. Bäckenet har antagligen växt igen och då kommer hon inte få ut ungarna.

Zvintos
0

Vissa skulle säga att det gått för lång tid, andra inte.
Risken som är, är att hon under den tiden snarare hunnit samla på sig för mycket fett, vilket kan försvåra en förlossning.
Så jag skulle säga att det beror mycket på i vilket skick hon är.

T0vve
0

Enligt mina tidigare erfarenheter är det ingen fara. Men som #4 säger så beror det på hennes skick :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Samaidja
0

Hon är piggelin kaninen själv och inte överviktig. Ser fin ut i kroppen. 

Då kanske man vågar iallafall?

T0vve
0

#6 jag skulle våga:) Men finns som sagt risker men risker finns det ju alltid och behöver inte ha något att göra med att kaninen är fyra år :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Loverabbits
0

Jag skulle inte våga, troligen är hon fetare nu på insidan än hon var förrut. Hon kan få svårt att föda fram ungarna. Det kan gå bra men jag skulle inte våga att kanske satsa honans liv.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

T0vve
0

Hade varit större risk om hon aldrig fått ungar tidigare. :) Jag hade en hona som tjuvparades då hon var 3 år och med en hane som dessutom var dubbelt så stor, men det gick jättebra! :)

www.Zoorinas.webb.se

Samaidja
0

Tack alla för era svar!

Ska ta mig en sista liten funderare innan mitt beslut, men troligtvis så gör vi ett försök. Kan kanske uppdatera här om hur det går.

Tack än en gång:-)

T0vve
0

Lycka till, hör gärna av dig! :)

www.Zoorinas.webb.se

LinneaJohaanson
0

Kaniners bäcken växer inte igen?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Becca-]
0

#10 Vad har ni får mål med kullen? Hoppkanin, utställning t.ex? Glad

Samaidja
0

#13   Målet är att kunna spara en kanin i kullen efter de två underbara kaniner vi har idag. Båda har en fantastisk personlighet så att få möjlighet att kunna spara en avkomma vore toppen. Det finns annars ingen speciell inriktning utan bara mysiga kaniner till kel och sällskap :)

[Becca-]
0

Jaha, skulle vara roligt med lite bilder och info om dem Flört

Samaidja
0

Jag är inte så duktig på det där med bilder på datorn, men får se om det kan bli ngt senare.Glad

[Becca-]
0

*Håller tummarna*

[Wera]
0

Jag skulle inte ta risken.
Parade en dvv hona första gången vid 1 års åldern, gick jätte bra, 6 ungar. Para om henne när hon var 3 nästan 4 (?) och det gick totalt snett, hon kunde inte få ut ungarna och det blev akut till veterinär och hon blev likförgiftad och riktigt nära döden.

Chansen finns att det går bra men vem vill ta risken?