Första kaninen, helst utan bur
Hej alla!
Nu har jag suttit och läst på det här forumet varje dag i en vecka utan att ens ha en kanin, men jag är väldigt intresserad av att skaffa en. :) Tidigare har jag haft marsvin (för typ 12 år sen) och katt en kort period. Jag har hållt på med hästar och saknar att ha djur runt mig, då tänkte jag att kanin kanske passar. Jag bor på 25kvm på bottenvåningen, och katt passar inte här, och hund är ju lite knepigt, men kaniner verkar mysiga och fina. Så det blir nog en sån. Men jag har såklart tusen funderingar, även om jag försökt läsa mig till mycket här på forumet. :)
Frågor:
För det första så har jag tänkt att ha kaninen utan en bur. Jag är ganska engagerad djurrättsaktivist och av olika anledningar gör det lite ont i hjärtat att sätta ett djur i bur. Skulle mycket hellre ha den lös så att vi blir som kompisar, att den får vara var den vill. Har sett här på forumet att folk har toalettlåda, matskålar, hö, hus och liknande på t ex en matta i en del av rummet istället, och kan man göra någon goshörna av filtar då typ eller vad vill kaninen ha för att böka runt i? Tänkte att det kanske de gör i halm/spån i buren annars.
Borde jag ha en bur från början när den är helt ny i hemmet eller ska jag köra utan bur redan från början så den lär sig?
Jag skulle gärna ta en omplaceringskanin istället för att köpa en liten kaninunge. Känns bättre att ge ett bra hem till en kanin som någon kanske har tröttnat på t ex än att köpa en liten gullig kaninunge som kanske många vill ha. Är det lätt att lära om en kanin som kanske har bott i bur tidigare i sitt liv eller kommer den att känna sig rädd av att inte ha tryggheten som en bur kanske ger, iaf i början?
Vad ska jag göra med sladdar? Jag har ett rum, hall, badrum och litet kök. Har tänkt ha kaninen i en del av rummet (där jag alltså har säng, bord, dator, tvbänk mm) och att den kan ha tillgång till hall. När jag inte är hemma kan jag stänga dörrar till kök och badrum. Jag har varit på claes olsson men hittade inget jättebra tycker jag. Skulle vilja ha något slags plaströr och bara bunta ihop allt men känns klurigt hur jag ska kunna gömma precis allt av en sladd. är det farligt? med väggkontakter utan sladdar, kan en kanin få en stöt om den t ex sätter tassen emot? Kommer de åt själva eluttaget?
Puh, ursäkta för ett långt inlägg, men jag har läst här så mycket och tänkte att nu är det dax att jag lämnar ett första avtryck! Kom gärna med mycket tips? för en nybörjare. Jag kommer nog skriva fler trådar, har så mycket funderingar och vill veta så mycket jag kan innan jag får hem min lilla lurviga kompis.
Tack på förhand!
/Linn
Jag skulle haft någon form av bur, eller köpa kompostgaller och göra en tillfällig bur.
Åtminstone tills den känner sig lite tryggare, sedan kan man öppna upp och låta kaninen välja för att sen ta bort den helt (eller spara burbottnen, så den kan ha för att gräva i om den vill).
Gällande din fundering om vägguttag utan sladd i, så finns det väl någon form av "skydd" att sätta i.
Är tänkt att skydda småbarn så de inte pillar i något.
Något liknande sån här: http://www.safe-side.se/se/art/kontaktskydd-6-st.php
Jag gillar hur du ser på djuret kanin, faktiskt väldigt mycket. 
Tror att du skulle bli en bra kaninägare. Ville bara säga det! 
Make pasta, not war.
#1 Okej, ja det var något sånt jag tänkte mig. Kanske att jag ska ha bara en burbotten också först så den har något att bona runt i liksom.. Eller ha gallret fast ha det öppet hela tiden. Så kan den välja.
Tack för tipset med uttagen, precis något sånt jag sökte!
Men behöver fortfarande tips? på något att gömma själva sladdarna i.. hm…
#2 Åh tack så mycket, blev faktiskt tårögd av att läsa det du skrev. Vad kul att det verkar så, jag hoppas verkligen jag kan ge en kanin ett bra hem. Massa kärlek ska den få i alla fall. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
HMm, kan bli svårt, kanske, börja med att plocka bort alla onödiga? och sen försöka höja upp alla sladdar, och inte ha dem på golvet, kanske rulla ihop dem så gott det går och bunta ihop med bunt band?
Med mycket grenar, hö och frukter tror jag man kan få kaniner att låta bli sladdarna ;)
Burtips! Behövs ju galler som dörr på framsidan också förstås. Om du har tänkt att kaninen ska gå lös så räcker det ju att du köper en plastback (Dilling från Ikea, kostar ca 100:-) och fyra galler, för då ska ju bara kaninen tillfälligt vara instängd där.
För permanent boende är en back för litet.
Karbinhakar är bra som lås på dörren.
Hej Linn! Heja dig, du verkar ha en riktigt bra syn på kaniner. Samma som jag 
Jag har själv en helt frigående innekanin och jag tycker verkligen att jag får en helt annan kontakt med den än med burkaniner som jag haft tidigare.
Du hade tre frågor.
1. Bur?
Jag tycker inte du behöver bur. Jag har aldrig haft det till min kanin (han bodde i bur innan han flyttade hit). Men jag tycker att det är viktigt att du skapar ett hörn/en vrå som är kaninens egen där den kan känna sig trygg. Köp en matta där du ställer hans mat, vatten, hö, toalåda och ett hus. Huset ska ha minst två ingångar och gå att sitta på också, då gillar kaniner det bäst. En vanlig kartonglåda som du klipper hål i funkar utmärkt. Angående bökandet/grävandet så har vissa kaniner stort behov av att få göra det och andra litet. Vissa nöjer sig med att böka lite i toalådan, andra kan må bra av att man fyller huset med halm eller handdukar/filtar. Min kanin vill helst gräva i mina blomkrukor (och det får han göra lite då och då). Jag skulle avvakta och försöka bedöma vad kaninen i fråga helst vill ha att böka i.
2. Omplaceringskanin?
Min nuvarande kanin är en omplacering. Han kom till mig där han var lite över året. Han har älskat friheten från första stund. Det tror jag de flesta kaniner skulle göra men jag vet att det finns undantag. Det jag däremot skulle tänka på är att försöka hitta en omplaceringskanin som är mer eller mindre rumsren. Det kan vara svårt att lära en gammal kanin att använda toalåda om den aldrig gjort det förr.
3. Sladdar?
Det är svårt att ge något bra tips?. Man måste vara kreativ och anpassa lösningarna efter rummet och möblerna. På Claes Olsson finns fyrkantiga skenor i plast med klibb på baksidan, det är de som funkat bäst för mig. Jag har läst om andra som bla tagit en spånskiva som de liksom lagt klaff mot väggen med sladdarna bakom. Jag har också löst det så att kaninen bara får vara i kök/hall när jag inte är hemma. Där finns inga farliga sladdar. Sladdarna i resten av lägenheten är väl gömda men som du säger så sticker kanske en cm fram i slutet av skyddet. Det känns tryggt för mig att jag kan se om han börjar intressera sig för sladdarna. Uttag utan sladd har jag aldrig oroat mig för, men de finns som Ninni tipsade om skydd för barn.
Ett sista tips: kolla in brittiska och amerikanska kaninsidor. Där är det vanligare med frigående kaniner än här. Finns mycket matnyttigt att läsa. Sök på "house rabbit".
#5 Okej, ja det var något sånt jag tänkt mig kanske i början. Innan jag vet hur den reagerar på allt när jag inte är hemma, känns tryggt att den är lite begränsad när det gäller sladdar och allt sånt. Så får jag utöka sen kanske. Är det kompostgaller som är runt om där på bilden?
#6 Tack för alla svar! Känns så tryggt att andra har gjort precis samma och tänker likadant och att det funkar hur bra som helst. Jag har så litet kök så vill inte stänga in den där, det är mer som en kokvrå.. Men jag får göra så gott det går med sladdarna, och kanske ha kaninen på begränsad yta i början, innan jag märker hur den reagerar och jag kanske har hittat någon ultimat lösning för sladdarna. Så får jag se lite efter hand. :)
Ska absolut kolla in am/britt. sidorna. Tack för tips?! Kanske är dax att svenskar blir lite mer fritänkande också angående sina små lurvisar snart :)
Har inte läst hela tråden, har någon rekommenderat kaninfamiljen? I sånna fall kan jag varmt rekommendera den bloggen, nu på senaste tid har det hänt lite tråkiga saker i den, men om du bläddrar längre bak så får du verkligen inlevels i hur det är att leva med frigående innekaniner. Lycka till!
Jag hade tidigare en innekanin, Mopsen hette han, som hade en bur men som annars var frigående. Det var en trygghet att veta att jag kunde låsa in honom om det verkligen behövdes, och han verkade gilla sin bur - spenderade en del tid i den även när den var öppen. Han var verkligen helt underbar, brukade skutta upp till mig i sängen och så låg vi där och kollade på tv ihop :)
Om du vill rädda en kanin skulle du ju kunna bege dig till en djuraffär och plocka med dig en av de större kaninerna hem, när de blivit gamla och inte är gulliga längre så går de ju inte att sälja och du kan ju själv räkna ut vad som händer.. På så vis får du dig ändå en ung och formbar kanin, samtidigt som du gör en god gärning :) (Det var faktiskt så jag fick min Mopsen, djuraffären som jag praktiserade i skulle "göra sig av med honom" och jag erbjöd mig att ta hand om honom istället. )
Hejsan :) Jag har för nuvarande en frigåeende kanin och jag har en del tips? som har funkat bra för oss!
Det här med toalättlåda är helt individuellt från kanin till kanin. Våran fattade direkt, vi tog bara tile ''nerbajsat'' spån som vi fick med från uppfödaren (för att hon skulle känna igen lukten..) och så la vi nytt spån i botten, placerade henne i toalådan och sen fattade hon :)
Vissa kaniner vill dock ''välja hörn'' själv vaart den vill göra sina behov men det får du helt enkelt testa dig fram med.
Hur stort utrymme du ska ha är helt upp till dig men också till din kanin. Vissa kaniner älskar utrymme, vissa blir bara stressade av det. Vår kanin är/har varit helt frigåeende överallt och vi alla har trivts bra med det. Men hennes ''huvudsakliga plats'' är i köket där vi började ha henne. Dit kan vi stänga men gör det nästan aldrig. Vi har ingen dörr utan en liten grind så att hon inte ska bli helt isolerad :)
När du börjar ''träningen'' så behöver du ingen bur enligt min åsikt, men du borde börja i ett lite mindre rum, men inte så många/inga gömställen så att kaninen inte bara sitter och trycker utan vänjer sig vid hela rummet :)
Jag har skrivit om min innegående kanin från första dagen vi fick hem henne på min blogg :) allt om hur vi har gått till väga o.s.v. läs gärna tips? & trix där :) www.kaninkul.devote.se (funkar inte länken så kopiera den!)
Kram på dig & lycka till 
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja!
www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.
Min flicka är frigående när jag är hemma och bor övrig tid på vår inglasade balkong. Där har hon en gallerbur (alltid öppen), hö, vatten och diverse ställen att skutta upp på och under. Det var inga problem att få henne rumsren!
Skulle tipsa dig att ha kompostgaller runt i början så du kan stänga när du inte är hemma/sover. Innanför ska ju då finnas toalåda, hö + vatten, någonstans att gömma sig och någonstans att sitta och spana.
Till sladdarna finns spiraler i plast att köpa som man stoppar in alla sladdar i, borde finnas på claes ohlsson och liknande.
Köp gärna en kanin från omplaceringshem, letar du lite kan du nog hitta en som är ganska ung om du vill det :)
LYCKA TILL!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus