Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 830 ggr
Peak303
0

Lite mönster avels hjälp.

jag vet att man inte kan para mantlade/brokade/sheckar med varandra. Men hur e de med holländartecknade? och är där ngn annan teckning man inte ska para med varandra? :)

Tacksam för svar :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zvintos
0

Holländartecknade kan absolut paras med varandra.
Precis som wienertecknade, japantecknade, röhntecknade, ottertecknade, whitetecknade, rysstecknade etc.
De enda jag vet är som sagt att man inte bör dubblera Kk-teckningarna, så även dalmatiner och hotot ingår förutom de du räknat upp.
Det går att para dessa, men man får 25% risk för dubbelbrokade (sk vitscheckar) och dessa löper i sin tur högre risk att drabbas av megacolon
Det råder lite delade meningar gällande att para två Kk-tecknade med varandra, så det är väl lite hur man själv känner att man vill göra.

[Airo]
0

#1 vad är och hur ser Röhnteckning ut? Förvånad

Zvintos
0

#2: Röhnteckning är en relativt ny ras som precis blivit godkänd.
I och med det har även flera raser blivit godkända i den teckningen, dvs de raser som är godkända i standardens alla teckningar.
En röhntecknad kan beskrivas som att den ska se ut som en björk.
Här är Sveriges enda uppfödare utav rasen Röhn.

jossan84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Genetiskt är röhn och japan samma anlag, men teckningarna ska se ut på olika sätt. Som med manteltecknad och scheck, samma kod, men olika mönster :)

LinneaJohaanson
0

Google är din vän.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Peak303
0

#1; Tack för svar :)
Har nämligen tänk väldigt mycket på att byta ut min ena hane mot en holländarteknad,wiener eller japan. Då jag har 2 honor jag inte kan ha till den andra hanen(mamma och syster) och de honorna är Sheck och brokad. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt