Bajs i baken hela tiden, why?
H a l l å d ä r !
Jag har en fundering kring min okastrerade hane här hemma.. det är nämligen så att när han skiter så fastnar det alltid bajs i hans päls där bak hela tiden. Han har inte diarré eller något utan det bara fastnar.. Dessutom är det inte så himla lätt att få bort, det är varken kul för någon med allt skit som jag ibland måste stå och gnugga bort.
Någon som vet vad detta kan bero på, om det är normalt eller om jag kan göra något åt det?
mvh Josefine & Totoro
Får han mycket grönsaker såsom exempelvis sallad?
Kletig avföring brukar kunna bero på exempelvis för mycket grönsaker.
Testa att ta bort alla grönsaker och enbart ge honom hö tills det är bättre.
En kanin som jag hade förut hade samma problem, men blev bättre när jag slutade ge pellets ett tag :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Det hände min hona med ett tag, dock inte nu längre, slutade ge grönsaker så försvann det, och bytte till mycket bättre hö :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Han brukar få gurka ibland ja, D: så jag ska ta bort all pellets också tills det har blivit bättre? ;o
#4: Gurkan bör du i alla fall utesluta.
Jag skulle börjat med gurkan och se om det ger någon effekt, annars utesluta även pelletsen.
Min ena hona fick samma sak, men jag tog bort pelletsen så hon bara fick hö och vatten. Sen när det började försvinna så fick hon små bitar grönsaker och runt 10-15 pelletsbitar(hon får fortfarande bara 10-15 st) och jag är noga med hur mycket grönsaker och pellets hon får!
Kan man verkligen sluta ge grönsaker helt?
Har samma problem med min hona, men det går i omgångar. :s
#7: Klart man kan det.
Om kaninens mage inte mår bra utav det är det ju dumt att ge.
#7 Ja man kan sluta ge kaniner grönsaker samma med pellets.
What doesn't kill you makes you stronger.
#7 Ja en kanin behöver inte ha grönsaker eller pellets om dem får jättebra hö, min är känslig i magen, men får jätteliten morot ca 1-2 ggr/vecka, fungerar bra:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina får inga grönsaker alls de är för känsliga i magen för det :P Lite pellets och massvis med hö är det som gället här :)
Det visste jag faktiskt inte! Då ska jag helt klart börja utesluta grönsakerna.
Vilken tur att man har den här sidan så man kan lära sig nya saker. :)
Dessutom kan du ju se till att det är rent och fint (ta bort bajset ur buren oftare).
Föresten, hur blir det med gräs när det börjar komma upp? Blir svårt att ha kaninen ute om de inte får beta gräs. :s
#14: Man får introducera det lite i taget, så inte magen blir dålig.
Så länge kaninen inte blir dålig i magen är det ingen fara att de mumsar på.
Min kompis har samma problem det sin kanin, den har helt enkelt väldigt mycker pels och då blir det så.
Vi frågade en vetrinär vad den kunde bero på och dom sa att det inte kunde hjälpas, det enda man kan göra är att tväta kaninens bak med varmt vatten sa vetrinären.
Med all kärlek //Lisi
#16 Ljummet vatten menar du? Varmt vatten är inte så bra, riskt för att bränna kaninen :)
#15, Tack! Det har jag gjort med andra kaniner tidigare år också, men får väl vara extra försiktig nu med min känsliga prinsessa.
#16, Men det var väldigt konstigt tycker jag! Jag har haft två långhåriga kaniner (teddy) hos mig tidigare och ingen har haft det här problemet. Bara min teddyhona jag har nu.
Det stämmer säkert det din veterinär säger, jag ska inte ifrågasätta det egentligen då jag inte har några som helst kunskaper i ämnet.
Ja, precis som sagts tidigare så mår kaninen bra av att äta bara hö o vatten. Allt annat bör ges i små mängder. Jag tror inte gräs är lika "dåligt" som grönsaker för magen, hö är ju torkat gräs …
ph77
Och pellets kan med fördel användas om kaninen behöver lägga på sig i vikt.
ph77
Kaniners mat ska bestå till ca 90% hö. Efter 8 månaders ålder bör dom även bara få kontrollerad tillgång av pellets (1/8 dl - 1/4 dl om du har en mindre - mellanstor ras, lite mer under vintern om den bor ute) och hö ska alltid finnas(enligt veterinären som opererade min kanin). Detta bör hålla din kanins mage glad och förhoppningsvis hjälpa med problemet
#21 80 % av en kanins kost ska bestå av hö :)
Ja en kanin ska ha fri tillgång till hö :)
#17 jummet vatten ja :)
Med all kärlek //Lisi