Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2692 ggr
flikkan77
0

Ögoninflammation vid utegång.

Har lite problem med min hanne. En trolig korsning mellan dvärgvädur och lejonhuvad.

Han har åkt på tre ögoniflammationer denna sommaren. Alla kommer efter att han har vistats ute. Han bor inne i huset men jag tycker ju att han borde kunna få gå ut när det är fint väder och inte blåser. Men så fort han har varit ute ca 2 timmar om dagen så får han problem med ögonen.

Ögoninflammationerna går inte över av sig själva utan jag måste få utskriven en salva varje gång och behandla i 10 dagar.

Är det vanligt att innekaniner inte klarar av att gå ut alls? Eller är det bara min Lus som är extra känslig?

"You just have to belive…"

TereseE
0

Låter som att han är extra känslig. Om jag var du skulle jag nog låta honom bo inne hela tiden så han slipper problem med ögonen.

flikkan77
0

Jodå, från senaste ögoninflammationen för tre veckor sedan så får han vara ute. Tycker lite synd om honom bara, att inte få ligga ute i solen och sola eller få välja vilket grässtrå han vill äta.

I sommar så har han varit ute ca 5 gånger och det känns lite djurplågeriaktigt nästan. Fast det är bättre att han är inne och är frisk än ute och blir sjuk förstås. Glad

TereseE
0

#2 Du menade att han varit inne va? Glad

Jo lite trist är det nog att han inte får komma ut, men precis som du säger så ju det viktigaste att han är frisk.

flikkan77
0

Ja, visst menade jag att han har varit inne! Glad

Hade velat ha honom att hoppa lite med också men det går ju inte om han bara ska bo inne. Ja, ja… han får komma ut och para sig någon gång om året i alla fall. Så det blir kvalitetstid de få gånger han kommer ut. Flört

TereseE
0

#4 Ha ha, det där lät roligt. Skrattande

kyrkeliden
0

Vad beror ögoninflamationen på? Är det för att ögonen blir irreterade?, eller har han bara haft otur å fått något i ögat varje gång?

Hur har vädret varit? Blåsväder kan ju säkert irretera, eller han kanske är känslig mot låt säga gräs å pollen?

Jag skulle testa en vindskddad plats å kanske på stenplattor eller annat underlag än gräs till att börja med, se om han klarar det.

Skulle ögonen bli irreterade så skölj med koksalt, finns i smarta pipetter att köpa på apoteket. Förhoppningsvis hjälper detta så du slipper åka till veterinären varje gång, det kostar ju en del…

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

flikkan77
0

#6 Han får gulgrönt var i ögonen när han varit ute och det hjälper inte att bara skölja med koksalt. Det testade jag på första ögoninflammationen han hade i somras, sen fick han det i båda ögonen så nu behandlar jag med salva så fort det bryter ut. Det är inte så att han kliar sig mycket i ögonen eller att det blir röda och rinner utan det blir alltid varigt.

Underlaget i rasthagen är grusaktigt och det är så gott som lä i hagen. Bor ute på åkrarna så här blåser det alltid lite men hagen har två väggar av plank, och han får inte gå ut när det blåser mer än bara lite. (Svårt att förklara vindstyrka. Flört)

Har varit väldigt nog med vädret när det gäller honom och utegång efter första ögoninflammationen men sen fick han det två gånger till och då känns det inte som slumpen längre heller. Nått bör han ju vara känslig för, frågan är som sagt vad…

Ph77
0

Vad trodde veterinären att orsaken var?

ph77

[Kaninlycka]
0

Gammal tråd, flikkan 77 lever inte längre.

Kassy
0

# 10 Människan eller kaninen?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Bamse 08
0

Undar med människan eller kaninen?

Jag tror det var hon människan klicka på henne så får du se vad du tror?

What doesn't kill you makes you stronger.

Kassy
0

Tror tyvärr Liza (människan) :(

Senaste inlägget var 2010 och hon hållde på med hundar och andra djur också..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

[Kaninlycka]
0

Människan är i himlen. Vila i frid.

Kassy
0

R.I.P. Liza Gråter