Enkelmanad eller dubbelmanad?
Vad är det för skillnad mellan dubbelmanade och enkelmanade kaniner?
Hur ser man skillnad?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är lite olika, vissa säger att man bara kan se det när dom är små bebisar och har börjat få fjun medan andra säger att dubbelmanad är man och kjol medan enkelmanad enbart är man. Jag tror dock på första alternativet, att man ser det när dom är små (pälsen ska se ut på ett viss sätt har jag fått lära mig?)
Någon får gärna visa bilder och visa skillnaden, är inte så insatt :)
En dubbelmanad unge ser ut som de på bilden, de har en V-form med päls medans de är nakna på sidorna. Efter ca 1 vecka så har det som ska bli man och kjol växt ikapp, och sedan växer det snabbare än den korta pälsen.
En enkelmanad unge ser ut som vilken kaninunge som helst, den har jämn behåring över hela kroppen.
Efter en veckas ålder är det knivigare att se skillnad… Även en enkelmanad kan ha man och kjol, så det är absolut ingen garanti för dubbelt mananlag. En enkelmanad kanin fäller så gott som alltid av det mesta av sin man och kjol, det blir bara stripor kvar.
Det finns ju tyvärr även en hel del dubbelmanade med dåliga gener, som ser ut som enkelmanade som vuxna.
Så det krävs ett tränat öga för att se skillnad efter 1 v ålder, skulle jag vilja påstå.
Skulle vilja låna denna tråden lite (aa'
Hur vet man om ungarna får kjol? ^^, tänker då jag har 2 kullar där pappan är dubbelmanad men bara lejonman, och båda mammorna har lejonman plus kjol.. 
#3 Det vet man inte. Pälsen utvecklas under lång tid. En del blir jämnlurviga över hela kroppen, andra får rejäl kjol. En del får lite kjol, vissa ingen alls. Man får helt enkelt spara ungarna ganska länge, om man ska vara säker på att få den bästa.