Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 3038 ggr
SofieCaramell
0

3 st uteburar säljes :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NU säljer vi våra 3 uteburar :D

De är 2 st 2-våningsburar och en 1-våningsbur :)

Pris: 1-våningen 150-200 kr

2-våningarna: 500 kr st

De finns att hämta i stockholm, vinsta

/ Sofie Jansson, Stockholms Kaninhoppare                                                            www.himlenskaniner.weebly.com

[Becca-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mått? Tror att dem inte är godkända i mått dem där Trixieburarna..

smurfan-93
0

#1 Det är dom visst det. De skulle inte få säljas annars. Båda burarna kan andvändas av både små och medelstora raser Alltså ifrån 0-5kg!

Här är reglerna:

http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=141

SofieCaramell
0

Ingen  som e intresserad? :D

/ Sofie Jansson, Stockholms Kaninhoppare                                                            www.himlenskaniner.weebly.com

[Becca-]
0

#2 Vissa av de där Trixieburarna är inte godkända, dock finns det några av dem som är det men ytterst få.
Inte godkända burar kan visst säljas, för att dem är godkända till marsvin men inte till kanin. Det brukar vara höjden som inte är godkänd. Så, fel fel!

#3 Skulle nog vara lite mera intressant om man fick veta vad det är för mått på burarna. Man vill ju inte köpa för små direkt.

Fridaaaa
0

#2 Nej såna burar brukar sällan vara godkänna, finns många burar som säljs som inte är godkända, just på höjden är vanligast, för det är höjden på var våning som räknas inte hela buren sammanlagt.
Och en 5kgs kanin för definitivt inte vara där i, inte lagligt alls.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pelzi
0

Är intresserad att köpa  en vånings buren till våra marsvin men bor tyvär i norrbotten förlångt bort :(

http://emmaskaninselar.blogg.se/

SofieCaramell
0

Kan gå och mäta höjen på de :P

#6 Vad synd :/

smurfan-93
1

#4 och #5 Tycker det är dumt att skriva att burarna inte är godkända. Utan fakta. Oansvarigt. Oproffisionellt och Dumt!!

Tycker ni är oerhört elaka som tror att jag skriver något för skojs skull. Nu tycker jag det räcker med att försöka bevisa vem som är bäst på ditten o.s.v. Nu börjar fan kanin i fokus spåra ur. Förr i tiden var det kul. Men nu sitter bara alla och jämför sig med varandra. Det känns som att det blivit någon slags bevis test på vem som är bäst kaninägare. Ahhhhhhhhhhhh arg är jag. Ska nog ta bort mitt konto här ifrån. Eller funderar på det.

Och en till sak. När en annan människa lägger ut en annons , tycker jag det är jävligt respektlös att skriva i tråden det första man gör. "Är den där ens godkänd". Bete er för sjutton!!!

#5 Såhär ser längd reglerna ut för kaniner :

(Liten)Kanin under 3kg : minst 50cm hög!

(Medel)Kanin ifrån 3-5kg: minst 60cm hög!

(Stor)Kanin ifrån 5kg och uppåt: minst 70cm hög

Trixie 1våningsburen

Finns i 2 mått :

1:a

104x63x92

2:a

116x63x92

Trixie 2våningsburen

Finns i 2 mått:

1:a

104x97x52

2:a

116x97x63

"Skulle inte skriva det om jag visste att burarna inte var godkända. Tycker man ska bevisa fakta först innan man påstår något negativt. Punkt slut!

smurfan-93
0

http://www.trixie.de/de/grp/Kleintier_Staelle,14902

Här har ni orginal sidan ifrån Trixie på riktigt!!!

Hatar att behöva överbevisa

Det skall inte behövas

TS, lycka till med försäljningen av burarna iallafall.

Kram

Westham
0

Burarna är inte gjorda för den Svenska marknaden och våran djurhållningslag.

Dom måtten du anger är yttremått på buren och inte innemåtten som ska räknas enl Svensk lag L80 osv.

Sen det finns ingen lag att sälja olagliga burar det är vi som slutkonsument som får stå för det vi stoppar i buren. Du får bli hur sur du vill smurfan men det gör inte dig till en bättre människa, för du har oxå fel i dina inlägg ovan.

//John Försäljare av smådjursprodukter

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Linnet
0

#8 Du har faktiskt fel, hur mycket du än försöker överbevisa, dom där måtten säger ju absolut inget om innerhöjden. Ex. bur nummer 1 envåningsbur: 104x63x92 är alltså yttermått vilket betyder att buren är 104 cm bred, 63 cm djup och 92 cm hög (från marken och upp till övre delen av taket), så innerhöjden framgår alltså inte alls.

Har själv haft en Trixiebur, som jag fick tillsammans med ett par kaniner som jag tog hand om och höjden var faktiskt inte godkänd om man nu ska se till centimetrar.

Sen tycker jag väl själv inte att det spelar så stor roll på några centimetrar hit eller dit och jag tror ju inte att kaninen bryr sig heller, så jag håller ju med dig om att det inte är så mycket att skriva om.

Pelzi
0

Man kan ju ha hermeliner och små kaniner i dom där burarna har själv en trixie bur som är 45 cm hög och inte fan bryr sig min kanin om det är 5 cm högre eller mindre !

jag tror int kaniner är så petiga ;)

Linnet
0

#12 Håller med dig !

smurfan-93
0

#10 Om burarna inte är gjorda för den svenska marknaden och våran djurhållnings lag borde det inte vara så att de som säljer burarna gör sig ansvariga till att många idag har olagliga mått på till sina kaniner?

Om det nu inte är olagligt , är det jävligt dumt av djuraffären. De borde isåfall tydligt skriva , säga eller vad sjutton som helst vilken buren är ämnad för och vilken storlek på djuret enligt min mening…

Men hur som helst så är burarna godkända iallafall de hon har lagt ut.

Reglerna utdraget ur Lagen:

Kanin 0-3kg : Minsta yta = 0,5kvm. Kortaste sidan = 50cm. Minsta höjd = 50cm . Motsvarar 100x50x50cm

Kanin 0-3kg i grupphållning : Minsta yta/kanin = 0,25kvm

Hona 0-3kg med kull i grupphållning : Minsta yta/hona med kull = 0,5kvm

Kanin 3-5kg : Minsta yta = 0,7kvm. Kortaste sidan = 60cm . Minsta höjd = 60cm . Motsvarar 117x60x60cm

Kanin 3-5kg i grupphållning : Minsta yta/kanin = 0,35kvm

Hona 3-5kg med kull i grupphållning : Minsta yta/hona med kull = 0,7kvm

Kanin över 5kg: Minsta yta = 0,9kvm. Kortaste sidan = 70cm. Minsta höjd = 70cm.  Motsvarar 129x70x70cm

Kanin över 5kg i grupphållning : Minsta yta/kanin = 0,45kvm

Hona över 5kg med kull i grupphållning : Minsta yta/hona med kull = 0,9kvm

Nu till trixie envåningsburen som fanns i måtten :

104x92x63cm el 116x92x63cm

("Eftersom jag ej vet vilken modell hon har")

104/116 = Längden

92 = Bredden

63 = Höjden

Längden x bredden = Bottenytan

Alltså 116x92 = 10672cm2 = ca 1,1m2

Då är alltså buren godkänd i ytan för 0-3kg och 3-5kg samt över 5kg enligt lagen.

63cm på höjden måste innebära cm ifrån botten till tak. Vilket innebär då att höjden är godkänd för kaniner från 0-5kg enligt lagen.

Om man jämför med denna innebur

www.zoosajten.se/kaninbur-118cm-p-876-c-311.aspx

som har höjden 50cm så är det helt omöjligt för trixie ute buren att vara mätt ifrån benen till tak. Man mäter nämligen inte så. På en utomhusbur mäter man ifrån botten till tak.

Alltså så är det visst lagligt att ha en 0-5kgs kanin där inne.

Fridaaaa
0

#15 Ja du har skrivit många gånger nu i denna tråden vilka mått som gäller. Men tyvärr så är sanningen den att det är ytterst få av dem trixieburarna som är godkända, då det är innemåtten som gäller och så gäller höjden på buren per våning inte våningarna tillsammans :D
Vet en som hade en exakt likadan bur som den till vänster och den var ej laglig.

[Kaninlycka]
0

14 Det ska vara minst 70 cm för kanin över 5 kg plus att minimimåtten är allra minsta tillåtna och inte bör ses som rekommenderade mått för respektive storlek av kanin. Ursäkta TS, men dumt när fel info sprids så här. Hoppas du får sålt dina burar!

smurfan-93
0

#11 Såg nyss att jag skrivit fel på siffrornas ordning . På sidan står det att envåningsburarna finns i måtten :

104x92x63cm

116x92x63cm

Fridaaaa
0

#17 Yttermåtten är det ja men det är innermåtten som räknas!

smurfan-93
0

#18 Om de nu skulle vara så. Förklara för mig hur man räknar innermåtten då? För det är ju det jag nyss gjort!!!!

Fridaaaa
0

#19 Dem måtten du skrev, är väl tagna ifrån något som säljer dem va? Dem brukar skriva yttermåtten

smurfan-93
0

#14 Jag skrev ju 70cm :O

smurfan-93
0

#20 Yttermåtten hit och innermåtten dit. Med hjälp av informationen kan man räkna ut innermåtten.

Höjden är fortfarande mätt inne i buren så att säga ifrån burbotten till tak. Inte ifrån benens början till tak.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Fridaaaa
0

#22 Inget av det jag har skrivit är otydligt

smurfan-93
0

#20 Här hittade jag faktiskt en bättre beskrivning:

http://www.trixie.de/documents/62372.pdf

smurfan-93
0

#22 Säg mig också hur du vet att ytterst få av dem är godkända i måtten??? Har du gått och kollat måtten på varenda bur???

smurfan-93
0

#15 Jag har heller inte skrivit våningarna tillsammans. Det du skriver är väldigt oklart.

Förklara för mig hur du menar in i detalj så kanske jag kan ändra uppfattning. Förstår nämligen inte vad det är du menar med att de flesta är icke godkända.

Då jag heller inte vet om du har kollat igenom varenda bur trixie har i sitt sortiment vilket jag inte tror.

Jag säger ju forfarande att man mäter ifrån burbotten till tak.

Alltså botten där kaninen bor till tak!

Pelzi
0

Inner mått och ytter måt det skiljer ju bara nån eller några cm det är väl inget att tjafsa om!

kaninerna bryr nog sig inte för några cm hit och dit låt det vara nu!

Ni förstör ju bara för en som vill få sålt sina burar så skäms på er!

Linnet
0

#24 Bra att du hittade den för där ser du klart och tydligt att du har fel, bakväggen är 38 cm hög och framväggen där dörrarna sitter är 44 cm hög, alltså inte godkänt nånstans. Ska man dessutom sätta en sitthylla där, vilket det också är lag på, då blir det ju helt omöjligt.

EN del av trixieburarna, dom större, tror jag ändå kan ha godkänd höjd, men många av dom har det inte.

Det har varit en artikel i en av våra dagstidningar om detta, förra sommaren, där en kund ifrågasatte måtten eftersom dom inte var godkända. Minns dock inte vad djurmagazinet svarade, men det är ju så att det är väl inte olagligt att sälja dom. Det är likadant med alla gallerburar, dom är ju 50x100 cm upptill, men golvytan är ju mycket mindre eftersom buren går ihop nertill, så dom är ju inte heller godkända.

Våra burar som vi gör brukar vi göra ca 60-65 cm höga invändigt.

I dit andra inlägg #14 har du gjort helt fel då du blandat ihop höjd och djup, det är höjden som är 92, men då räknat från marken och upp alltså även benen är medräknade.

Fridaaaa
0

#27 Vi vill bara inte att folk ska köpa olagliga burar

Pelzi
0

29 # och ni förstör bara när hon försöker sälja !

Och man kan dessutom köpa olagliga burar nästan överallt. varför ska ni just förstöra för henne?

ni har ju förstört hennes tråd bara  ni kunde ju lika gärna startat en egen tråd och tjaffsa i !

Linnet
0

#30 Fast det är väl inte att förstöra, det är väl bra att upplysa om att måtten inte är lagliga, kanske en del inte vet vad som är godkända mått, då är det inte så kul att bli "lurad" att köpa en bur som inte är godkänd. Inte så att jag tror att nån medvetet försöker lura nån att köpa en bur som inte är godkänd. Det går säkert att på ett enkelt sätt ta av taket och lägga på 15 cm för den lite händige och priset var ju dessutom ganska lågt. Men inget fel att påpeka det tycker jag.

Pelzi
0

31# man an skriva ett inlägg att dom inte är lagliga men inte en massa och förstöra hela tråden!

Fridaaaa
0

#31 Håller med dej.

SofieCaramell
0

Mätte de och de var 50 cm på övervåningen :P

[Kaninlycka]
0

Om man har för avsikt att ha en permanent rasthage till så att buren i stort sett blir som ett hus, så är det måtten på den permanenta rasthagen som räknas. Men då ska buren stå öppen dygnet runt.

På så vis blir alla burarna ovan lagliga. Glad

Fridaaaa
0

#34 Invänigt?

T0vve
0

Gud vad det tjatas om mått hit och dit. Jag tycker den här tråden från och med nu borde vara till för ev. köpare och säljaren!

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#37 Jo men skaffar man kanin ska man ju ha lagliga burar och alla vet inte vilka mått som är lagliga, de tror oftast att bara för att man köper buren i en djuraffär är dem lagliga fast alla är inte det.

smurfan-93
0

Jag håller med!! Det ända jag har haft till avsikt från början var att hjälpa trådskaparen. Jag ber om förlåtelse då jag vet att jag låtit otrevlig då jag personligen kan bli ganska hetsig i en sådan här diskussion. Jag jobbar på det.

Det var inte alls meningen att tråden skulle bli såhär!!

Förlåt mig.

Men det skulle underlätta något ifall någon förklarade för mig hur man mäter innermåtten då jag gått runt och trott att jag hela tiden haft rätt kring det.

Men min rekommendation till denna tråd är att trådskaparen skapar en ny tråd. Och att någon på Kanin iFokus låser denna tråd så att både TS får chansen att kunna sälja sina burar och vi andra som är intresserade av burmått diskuterar det i en enskild tråd!!!

Sedan så står det ju inte heller i lagen att burarna måste mätas ifrån innermåtten vad jag har hört.

Men men. Slutdiskuterat.

Lycka till iallafall nu med försäljningen av burarna!!

Kram

T0vve
0

#38 & 39 Självklart är burmåtten viktiga. Men jag tror att det har framgått så det räcker nu ;)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

smurfan-93
0

#40 Jo självfallet. Det vet jag väl

Fridaaaa
0

#39 Det är väl självklart tycker jag! Plus att måtten i L80 är just innermåtten!

imsuchadiva
0

men herregud nu får ni väl ta och ge er!
Vart har sajt värdarna tagit vägen?

Starta en egen tråd ist för att disskutera tjugohundaelva inlägg om hennes burar är lagliga för kaniner eller ej.
Nu vet jag inte hur TS reagerar men hade de här varit min säljes tråd hade jag då inte blivit glad!

TS du råkar inte ha vägarna förbi Örebro eller vet någon som kan ta med sig en bur?
Isånt fall är jag intresserad av en.

Fridaaaa
0

#43 Vi har ju bett TS om burmåtten men inte fått några eller hur?
Och alla här vill bara hjälpa TS att inte sälja olagliga burar

[Sicali83]
0

#44# Har sagt det förut och säger det igen, jag är så glad att du faktiskt bryr dig om burstorlekar. Det är så många, både här och på marsvinsforumet som totalt skiter i att djuren sitter i för små trånga burar för de vill för allt i världen inte stöta sig med någon enda på forumet, det är viktigare än djurens välbefinnande.

Ibland har man lust att låta folk själva testa ett rum som är lika stort i förhållande till en vuxen människa som buren de förespråkar är i förhållande till ett marsvin eller kanin. Så kan de sitta där ett par dagar och själva se hur roligt det är efter ett tag.

Åter igen, skönt att du faktiskt bryr dig, det behövs fler med lite djurvett i skallen.

Fridaaaa
0

#45 :) Jag har en olaglig bur till min ena kanin, en just trixiebur MEN den har en stor Hage till, och han är där bara på dagen :) Så bor kaninen inte där permanent, utan bara några timmar så kan man ju ha dem.

Tror många bryr sig här inne likaså på mif MEN ingen vågar säger nått eller så vet de helt enkelt inte vilka som är de lagliga måtten :)

Jag sköter kanske inte mina djur perfekt (ingen gör det tror jag) men gör så gott jag kan, sedan får folk tycka att jag "lägger mig i" för mycket MEN hur ska annars folk få veta vad som är rätt och fel och lära sig? Plus att detta är ett diskutionsforum :)

T0vve
0

#46, jag tycker också det är bra att du bryr dig och talar om hur det är.

www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#47 Tack:) Men vissa tycker att man inte ska skriva sånt för då "lägger man sig i för mycket, synd om TS osv" Men hur ska man annars lära sig om någon inte säger hur det ligger till? :)

Fridaaaa
0

Mina burar är precis godkända, men ska göra större nu när jag har plats osv. Har inte haft möjlighet till det nu i vinter.

T0vve
0

#48 ja, jag förstår i och för sig båda sidorna :P Men har ändrat mig nu och tycker det är bra att man bryr sig, nu kan ingen köpare råka köpa en för liten bur :)

Jag tror som många har sagt att företag som säljer burar litar man på och tänker inte på att kolla upp regler för mått :(

www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

#50 Okej :) Ja det gör jag med, och TS har inte sagt till någon av oss som har skrivit att sluta skriva, inte heller Medarbetare eller Sajtvärd, hade jag varit ts och inte velat ha snack hade jag skrivit det och då får man ju acceptera det :)

T0vve
0

#51 sant :)

www.Zoorinas.webb.se

SofieCaramell
0

Kan nt ni diskutera detta någon annan stans?! Inte så snällt mot mig som försöker sälja akut mina burar så startar ni värsta diskusionen här. Jag undrar om några är intresserade av att köpa mina burar det är det enda ni behöver veta :).

Vem har sakt att det måste säljas till en kanin? Måtten är precis godkända och ni behöver inte lägga er i om ni inte är intreserade av att köpa. starta en egen tråd tack!

Fridaaaa
0

#53 Vi har sluta.

SofieCaramell
0

nu ja, det var endå respektlöst tycker jag. Ni behöver väl inte diskutera det på min tråd ändå?

Tack på förhand:)

[Sicali83]
0

#55# Ja, fruktansvärt respektlöst att upplysa dig om att burarna du säljer på ett kanin forum är olagliga för en del kaninraser. De flesta säljare brukar vilja veta sånt medans en del skiter i det och bara är ute efter att tjäna pengar.

SofieCaramell
0

#56 Precis tack att du förstår! På bilden ser ni min lilla hermelin korsning Chili, jag förstår inte rikitigt vad problemet är för vissa?

Han får ändå, som alla andra komma ut flera timmar per dag i utehagarna och i sele :)

zezagena
0

tips?, sålde min Trixie tvåvåningsbur (höjd 97) på marsvin i fokus

De behöver bara typ 30 cm höjd Flört

Zvintos
0

Låser denna, så är TS välkommen att starta en ny tillsalu-tråd.

SofieCaramell
0

#58 Gud så smart! Tänkte inte på den eftersom att jag hade småkaniner men måste bli av med de, men bra tips?! Ska testa! :)

Fridaaaa
0

#58 Ja dem kräver inte lika stor höjd :) 25 cm till och med räcker till marsvin (lågt med sant), så passar bra till sommarbur till marsvin (marsvin får ju inte bo ute på vintern).

#57 Hon menade det mer ironi, hon menade att det det är bra att folk upplyser

[Sicali83]
0

#61# Precis, kunde inte låta bli att le lite när jag läste #57Glad

Inlägget är låst för nya kommentarer