Definition av hermelinkanin.
Står olika överallt! Hur mycket är max vikten för en hermelin? Jag har sett max 1,4 kg.
Sen står det såhär på wikipedia: "Rasen är godkänd i alla färger och teckningar."
Stämmer det verkligen?
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Ja, hermelin är godkänd i standardens samtliga godkända färger och teckningar.
Vikten för hermelin är:
Ungdjur
För ungdjur anges en idealvikt i förhållande till åldern som ger 5 poäng.
Ålder i månader
Idealvikt i kg.
4 intill 5 mån.
1,10 - 1,40 kg
5 intill 7 mån.
1,40 - 1,70 kg
max vikt
2,20 kg
Vuxen vikt skala
- 0,60 kg
0 poäng
0,61 - 0,70 kg
3 poäng
0,71 - 0,80 kg
4 poäng
0,81 - 1,30 kg
5 poäng
1,31 - 1,40 kg
4 poäng
1,41 - och högre
0 poäng
#1 Okej så med alla färger så menar de alla "godkända" färger. Men t ex en ryss med någon form av felteckning räknas inte som godkänd. Däremot får hermelinen ha alla färger som är godkända. Har jag förstått rätt? :)
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl samma sak med hermeliner som med alla andra renrasiga djur, att de måste ha stamtavla för att räknas som äkta hermeliner.
Jag tror att många säger "hermelin" om små kortörade kaniner på samma sätt som små kaniner med hängöron benäms som "dvärgvädur", även om de egentligen inte är renrasiga…
# 3 altså det vet jag. Men jag undrade bara om färgerna oc vikten osv :) Och det är som du säger, många säger "hermelin" om de inte har en aning. Oftast för att de köpt från djuraffär där de säger att alla kaniner är hermeliner haha :)
www.Zoorinas.webb.se
#2: Det stämmer.
Har kaninen en icke godkänd teckning eller är feltecknad, är den "inte godkänd", om man uttrycker det så. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Ha ha, precis! 
"Bästa" är ju när man ser annonser på Blocket med dvärgvädursliknande kaniner som de kallar hermeliner och vice versa, antar att de också kommer från någon skum zoobutik…
#6 ja det kan vara riktigt underhållande ;) Typ en jättekanin med långa hängöron med rubriken : Hermelin :)
Tror tyvärr inte att det behöver vara någon "skum" zoobutik, väldigt många zoo butiker har på det sättet. De tar in de kaniner de får men säljer de som "hermeliner" oavsett :(
www.Zoorinas.webb.se