kaniner två och två
Hej!jag har en löwen/vädur kanin och ska ev skaffa en kompis till han,men kan man ha båda två i en innebur som är 120 cm lång när ,eller är de för litet,självklart får dom vara ute på golvet så mycket dom bara kan,och på sommaren får dom va ute hela tiden i en stor sommarbur med bra bo låda,,vill gärna hör hur ni andra har gjort som har kaninerna två och två
Enligt mig är det för litet, då kaniner behöver ha sina egna revir (visserligen varierar det men de flesta kaniner är mer eller mindre revirbenägna) och möjligheten att komma ifrån varandra blir mycket liten i en vanlig bur.
Mina kaniner, en hona och en kastrerad hane, bor tillsammans och de har en vanlig innebur som "matplats" med toalåda och så en Hage på ca 1.3 kvm, alltså har de ca 1.8kvm yta att röra sig på. Egentligen är det lite litet enligt mig, och de går lösa flera timmar om dagen, i princip så länge jag är hemma och håller koll på dem, och hanen får komma ut i sele och/eller skutta fritt på vår balkong varje dag. De kommer väldigt bra överens, trots att honan är ganska revirbenägen.
En idé vore att just koppla ihop den nuvarande buren med en Hage av kompostgaller/valphage eller liknande, om du inte kan ha dem frigående. Kanske inte den snyggaste lösningen, men ju större, desto bättre :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Finns risk att kaninerna börjar bråka för som #1 säger så vill kaniner ofta ha sitt egna revir.
Jag hade en gång en hona och en kastrerad hane tillsammans i en stor hönsgård. På sommaren en dag flyttade jag båda till en mindre bur (ca 200 x 60 cm) då började de bråka med varandra, även fast de var vänner innan.
Nu har jag en mamma och en dotter i samma bur, hönsgård, det fungerar nog bra tack vare det stora utrymmet.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok,Wilmer som min kaninhane heter han får vara lös så fort jag kommer hem från jobbet och han har två rum+en korridor +hall och hela köket att röra sig på,så nog finns de yta allt,men han verkar lite ledsen tycker jag, han kommer fram i bland när jag är i köket och skuttar runt lite,självklart är jag med han också,men han drar sig undan tycker jag sen jag kastrerade han har han blivit så,men han är duktig och går in i buren och gör sina behov där,förut så kissade han på golvet och på mig,men nu är de borta, så de var därför jag tänkte att han kanske skulle få en kompis,,
#3 Du kan alltid prova:)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mm,tack för råden iaf,måste fundera lite ändå